English

نقد و بررسی نمایش «کسوف» با حضور رئیس انجمن هنرهای نمایشی قم

با حضور علی فرحناک رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قم و کارگردان و بازیگران نمایش «کسوف» در پلاتو سوره حوزه هنری قم،‌ این اثر نمایشی نقد و بررسی شد.

نقد و بررسی نمایش «کسوف» با حضور رئیس انجمن هنرهای نمایشی قم

به گزارش خبرگزاری موج قم،‌ پس از برگزاری چهارمین اجرای نمایش « کسوف » که با حضور محدود هنرمندان و هنرجویان باشگاه تئاتر تجربه و جمعی از هنرمندان شناخته شده تئاتر استان همراه بود،‌ علی فرحناک رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قم به نقد و بررسی این نمایش پرداخت.

این نمایش از جمله پروژه‌های کلاس کارگردانی باشگاه تئاتر تجربه است که طی آن هنرجویان، کارگردانی تئاتر را به صورت عملی و از متن تا اجراء تجربه می‌کنند.

در ابتدای این نشست جاوید هاشمی کارگردان اثر که خود از مهاجرین افغانستانی‌ست  به درک و تجربه‌‌اش از فضای متن که مرتبط با مهاجرت است، اشاره کرد و غربت  و بی‌وطنی دو کاراکتر اصلی این اثر را مبنای اشتیاق و دغدغه خود برای تهیه و اجرای نمایش کسوف دانست.

علی فرحناک هم در ابتدای سخنانش خاطرنشان کرد: «آنچه یک نمایش را از سطح معمولی به عالی می‌رساند توجه به جزئیات است.»

وی متذکر شد: «در این متن ویژگی‌هایی است که در آدم‌های غریب وجود دارد اما در نمایش این ویژگی کمتر دیده ‌می‌شود. برای مثال می‌توان به روبرو شدن «ثریا» با «میوند» اشاره کرد که غربت در این ارتباط دیده نشد. در کاراکتر ثریا باید بخش‌هایی که کاراکتر سالم او را می‌بینیم با بخش‌هایی که دچار روان‌پریشی است، مشخص و متفاوت باشد. با توجه به جزئیات نمایشنامه می‌توانیم به این نکته برسیم.»

رییس انجمن هنرهای نمایشی استان قم در ادامه گفت: «در شخصیت‌پردازی باید اهدافمان اعم از اهداف کوتاه مدت یا بلند مدت را مشخص کنیم و آن را در شخصیت‌ها بروز دهیم. باید چراغ سبزها را در متن مشخص کنیم و پله پله به پرداختی که مد نظر داریم بپردازیم.»

وی یادآور شد: «برای نشان دادن سفیدی به تاریکی نیاز داریم. در کارگردانی این نمایش ما فضاهای واقعی، و خیالی داریم که مشخص کردن این فضاها می‌تواند بر تاثیرگذاری کار بیافزاید.»

علی فرحناک در پایان سخنانش طراحی صحنه و نورپردازی نمایش را برای القاء فضای خیالی تاثیرگذار دانست و لزوم ساخت تصاویر بهتر و استفاده بیشتر از این صحنه در به موفقیت بیشتر اثر موثر دانست. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه