English

با حضور رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قم:

نمایش «مستخدم ماشینی» نقد و بررسی شد

با حضور علی فرحناک رئیس انجمن نمایش استان قم و کارگردان و بازیگر نمایش «مستخدم ماشینی» در پلاتو سوره حوزه هنری قم،‌ این اثر نمایشی نقد و بررسی شد.

نمایش «مستخدم ماشینی» نقد و بررسی شد

به گزارش خبرگزاری موج قم، عصر چهارشنبه 26 دی ماه 1399 پس از برگزاری چهارمین اجرای نمایش « مستخدم ماشینی » که با حضور محدود هنرمندان و هنرجویان باشگاه تئاتر تجربه همراه بود،‌ با حضور علی فرحناک رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قم جلسه نقد و بررسی این نمایش برگزار شد.

این نمایش از جمله پروژه‌های کلاس کارگردانی باشگاه تئاتر تجربه است که طی آن هنرجویان کارگردانی را به صورت عملی و از متن تا اجراء تجربه می‌کنند.

در ابتدای این نشست مهدی کاشی کارگردان نمایش «مستخدم ماشینی» به‌ دلایل انتخاب متن، نگاه نویسنده و نگاه کارگردانی به متن و نیز روال تولید و هدایت بازیگر و تجربه او از مواجهه با مخاطب اشاره کرد.

در ادامه علی فرحناک با کارگردان و بازیگران نمایش «مستخدم ماشینی» درباره‌ی برداشت کارگردان از متن، شخصیت‌پردازی در جهات مختلف و ... به گفتگو پرداخت.

وی درباره نمایش و نویسنده این اثر گفت :«این نمایش یک نمونه‌ی ابزورد است، در تمام نمونه‌های ابزورد یک سری ویژگی‌های مشترک وجود ندارد، و نویسنده‌های ابزورد دیدگاه‌های متفاوتی دارند. در کار ابزورد گاهی صحنه خنده‌دار اتفاق می‌افتد اما فاجعه‌‌ای پشت این خنده‌ نهفته است. از ویژگی‌های مهم ابزورد معنا باختگی است چیزی که در متن مستخدم ماشینی اثر هارولد پینتر به خوبی دیده می‌شود .»

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قم در ادامه افزود: «نمایش مستخدم ماشینی ترس و نگرانی را به تصویر می‌کشد که انسان را وادار به فرمان بردن از دستور می‌کند. انسان کم‌کم به این روند عادت می‌کند و ماشینی شدن آغاز می‌شود .در این نمایشنامه درشت‌نمایی و بیهوده‌نمایی بیداد می‌کند و این بیهوده بودن در همه جهات نمایشنامه جریان دارد .»

فرحناک در  پایان تصریح کرد: «نمایشنامه «مستخدم ماشینی»‌ در گذشته‌ تاریخی اتفاق می‌افتد اما برای دنیای امروز هم صدق می‌کند. انسان امروزی هم مانند گذشته هم در معرض خطر است و هم برای دیگران خطر ایجاد می‌کند و دنیا در این چرخه تکرار می‌شود.»

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه