English

در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح شد؛

تلاش برای نجات ریه‌های هرمزگان

عضو شورای اسلامی روستای شریک آباد دهستان کوهشاه ضمن اشاره به صدور مجوز بهره‌برداری مجدد برای معدن کروم متروکه‌ این روستا، بیان داشت: سازمان منابع طبیعی به دلیل مخاطرات این معدن برای ذخیره‌گاه طبیعی این روستا، مجوزهای قبلی را باطل کرده بود و امروز حیات روستانشینان و محیط‌زیست درخطر قرار دارد.

تلاش برای نجات ریه‌های هرمزگان

به گزارش خبرگزاری موج، «محمد میرزاده» عضو شورای اسلامی روستای شریک آباد دهستان کوهشاه، گفت: دهستان کوهشاه زیرمجموعه بخش احمدی در شهرستان حاجی‌آباد است، در این روستا یک معدن کرومیت وجود دارد که از هر چهار طرف با خانه‌های روستایی محاصره شده و مسئله‌‌ی امروز ما واگذاری این معدن واقع شده در قلب روستا است.

 وی ادامه داد: خاک این معدن به‌گونه‌ای است که بر هر جا ریخته شود، باعث نابودی محیط‌زیست می‌شود و این معدن در جوار یکی از متراکم‌ترین و مهم‌ترین جنگل‌های هرمزگان واقع شده است.

میرزاده این جنگل را ذخیره‌گاه ژنتیکی جنگل‌های سردسیری استان خواند و گفت: اقتصاد مردم منطقه به همین جنگل وابسته است به‌علاوه چون اکثر مردم کوشا به دامداری اشتغال دارند، از این جنگل‌ها برای خوراک دام هم استفاده می‌شود.

وی به بحث منابع آبی نیز اشاره کرد و افزود: معدن مدنظر کاملاً در تعارض با منابع آبی و قنات‌های موجود است و معدن تا اولین قنات تنها 240 متر فاصله دارد و سایر قنات‌ها در فاصله‌ای کمتر از 500 متر واقع شده‌اند.

عضو شورای روستا شریک آباد ادامه داد: نزدیک بودن قلب معدن به آب شرب مردم، خطر پایین آمدن میزان آب قنات و آلودگی آب شرب را دارد؛ چراکه 95 درصد منطقه ‌لوله‌کشی آب ندارد و ساکنان از آب قنات و چشمه استفاده می‌کنند. 

وی گفت: این قنات‌ها آب 46 خانوار، بیش از سه هزار و 500 اصله درخت و دو هزار و 200 دام تأمین را می‌کنند.

میرزاده ضمن اشاره به این‌که این معدن معدنی قدیمی است و آغاز بهره‌برداری از آن به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بازمی‌گردد، ادامه داد: این معدن به‌صورت مقطعی با پیمانکاران مختلف استخراج‌هایی داشته است اما سازمان منابع طبیعی با استناد به این‌که این معدن در ذخیره‌گاه طبیعی قرار دارد، مجوزهای قبلی را باطل کرد.

وی آخرین و مهم‌ترین مرجع برای صدور مجوز این معدن منابع طبیعی خواند و تأکید کرد: حتی زمانی که بومیان منطقه برای دریافت مجوز اقدام کردند، مجوزی برای آن‌ها صادر نشد اما بهره‌بردار جدید که فردی غیربومی است، در کمال ناباوری مجوز این معدن را از منابع طبیعی گرفت.

این عضو شورای اسلامی روستا با بیان این‌که ذاکری مدیرکل سابق منابع طبیعی هرمزگان نیز چنین مجوزی را غیرقانونی خوانده است، اظهار داشت: اکنون در منطقه تنش زیادی ایجاد شده و جنبش‌های محیط‌زیستی و مردمی در اعتراض به صدور این مجوز شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: ساکنین به دنبال چرایی سؤال‌های خود و نجات محل سکونت‌شان هستند، بازدیدهای مختلفی توسط مسئولان مختلف صورت گرفته اما تاکنون گره‌ای از مشکلات‌مان باز نشده است.

میرزاده خاطرنشان کرد: مردم این منطقه بیش از پنج قرن سال است که در این منطقه ساکن‌اند و علاوه بر سکونت مراقبت از ‌محیط‌زیست را هم بر عهده داشته‌اند که تا به امروز جنگل‌ها حفظ کرده‌اند.

وی افزود: در یک دهه اخیر پویش مردمی برای حفاظت از محیط‌زیست در این منطقه به راه افتاده است و مردم به‌صورت خودجوش در این پویش شرکت می‌کنند، دانه‌های مختلف می‌کارند و به رشد بیشتر جنگل کمک کرده‌اند بنابراین جابه‌جایی اهالی روستا چاره‌ی این کار نیست و من از تمام مسئولان و کارشناسان و دوست‌داران محیط‌زیست دعوت می‌کنم که در این پویش کنار ما باشند تا بتوانیم ریه‌های استان را نجات دهیم.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه