English

موج گزارش می‌دهد؛

گلایه کیشوندان از نبود زیرساخت‌ها درمانی تامین اجتماعی

کیشوندان نسبت به ایجاد نشدن هیچ نوع زیرساخت درمانی از سوی تامین اجتماعی در کیش گلایه دارند و تامین اجتماعی نیز آمار بیمه‌شدگان این جزیره را غیرواقعی می‌داند و زیر بار ایجاد زیرساخت‌ها نمی‌رود.

گلایه کیشوندان از نبود زیرساخت‌ها درمانی تامین اجتماعی

به گزارش موج هرمزگان، ایجاد نشدن زیرساخت‌های درمانی از سوی سازمان تامین اجتماعی در جزیره کیش سبب ایجاد نارضایتی در میان کیش‌وندان شده است و آنان تعداد بیمه‌شدگان این جزیره را متناسب با زیرساخت‌های ایجاد شده از سوی تامین اجتماعی نمی‌دانند. این در حالی است که در برخی از ماه‌های سال جمعیت کیش به سبب برگزاری فستیوال‌های مختلف ورزشی و هنری، افزایش میل گردشگران برای بازدید از این جزیره، برپایی نمایشگاه‌های مختلف و مزیت‌های ویژه‌ی مناطق آزاد به صد‌ها هزار نفر می‌رسد و این افزاد نیز به خدمات درمانی احتیاج پیدا می‌کنند و توقع دارند که تامین اجتماعی گام‌های موثری را در ایجاد زیرساخت‌های درمانی بردارد.

*تبعیض سازمان تامین اجتماعی

بنا بر تحقیقات خبرنگار موج تعداد بیمه شدگان اصلی جزیره‌ی کیش ۳۳ هزار و ۸۴۸ نفر و تعداد کل بیمه‌شدگان اصلی و تبعی ۷۴ هزار و ۱۸۰ نفر است. با این حال هیچ زیرساخت درمانی برای این تعداد بیمه شده، ایجاد نشده است و این سطح از خدمت رسانی به هیچ عنوان با شهرهای استان‌های دیگر قابل قیاس نیست.

به عنوان مثال شهر مهریز یزد تنها با داشتن ۴۶ هزار و ۲۰۰ نفر بیمه‌شده اصلی و تبعی، دارای درمانگاه تامین اجتماعی است و با توسل به سیاسیون برای ارتقا این درمانگاه تلاش می‌کند اما کیش با ۷۴ هزار بیمه شده فاقد هر نوع زیرساخت است.

برای بیشتر مشخص شدن زوایای این موضوع با «مریم امیری» مدیر درمان تامین اجتماعی هرمزگان گفت‌وگویی تلفنی را ترتیب دادیم.

*ملزم به ایجاد مرکز درمانی نیستیم

وی با بیان این که پیگیری‌ها در خصوص ساخت درمانگاه و بیمارستان‌های تامین اجتماعی با توجه به صف‌بندی بیمه شده‌ها و پرداخت بیمه انجام می‌شود، اذعان داشت: لازم نیست تامین اجتماعی برای ارائه خدمات، مرکزی را احداث کند چرا که این سازمان هم درمان مستقیم و هم درمان غیرمستقیم را ارائه می‌دهد.

امیری افزود: درمان غیرمستقیم در واقع همان قراردادی است که با مطب، بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها منعقد می‌شود تا بیمه شده با مراجعه به آنجا از خدمات تامین اجتماعی بهره‌مند شود.

*مورد استثنا

وی کیش را یکی از مناطق مورد حمایت ویژه‌ سازمان تامین اجتماعی ذکر کرد و گفت: بیمارستان کیش تنها بیمارستان در کشور به حساب می‌آید که برای ارائه خدمات درمان از تامین اجتماعی تعرفه خصوصی دریافت کرده است.

مدیر درمان تامین اجتماعی هرمزگان در تشریح تعرفه خصوصی ارائه شده‌ سازمان تامین اجتماعی به بیمارستان کیش، خاطرنشان کرد: ما برای صورت حساب بیمارستان کیش ۸۰۰ میلیون به صورت ماهیانه پرداخت می‌کنیم، در حالی که برای دیگر بیمارستان‌ها که تعرفه خصوصی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌کنیم.

وی ضمن بیان اینکه بر اساس قانون، تامین اجتماعی باید صورت حساب‌ها را بر طبق تعرفه دولتی پرداخت کند، یادآور شد: با این حال به دلیل شرایط و سیاست‌هایی حاکم بر مراکز درمانی و بیمارستان‌های کیش تعرفه خصوصی را به آنان پرداخت می‌کنیم.

*خدمات ویژه

امیری گفت: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده است که تمام پزشکان و دندان پزشکانی که با تامین اجتماعی قرارداد منعقد کنند پس از ارائه نسخه الکترونیک، ظرف ده روز ۹۰ درصد هزینه نسخه را دریافت خواهند کرد که این موضوع اقدامی بزرگ است.

*بدهی به بیمارستان کیش نداریم

وی با اعلام اینکه بدهی سازمان تامین اجتماعی به بیمارستان کیش تا تیرماه ۹۹ تسویه شده است، عنوان کرد: ۳۳ میلیارد و ۹۱۸ میلیون تومان مبلغی است که به بیمارستان کیش پرداخت شده و مطالبات مردادماه نیز محاسبه شده که به زودی پرداخت می‌شود.

*تلاش برای رفاه کیشوندان

وی اعلام کرد: ما برای هر مرکزی که در کیش مستقر است قرار داد منعقد می‌کنیم و خدماتی را در راستای بهبود وضعیت سلامت ارائه می‌دهیم تا نه تنها تضمین کننده رفاه حال مراجعه کنندگان باشد بلکه رضایتمندی آنان را نیز در پی داشته باشد.

*جمعیت کیش با بیمه شده‌ها هم‌خوانی ندارد

وی تصریح کرد: جزیره کیش دارای جمعیت ۳۹ هزار و ۸۵۳ نفر است اما بنا بر اعلام رسمی سازمان ۷۵ هزار و ۶۷۸ نفر در این جزیره تحت پوشش تامین اجتماعی هستند که این آمار به دلیل وجود جمعیت شناور در این جزیره است.

وی کافی یا ناکافی بودن مراکز درمانی در کیش را بر عهده سیاست‌گذاران حوزه سلامت دانست و جمعیت ثابت کیش را دارای الزام برای ساخت مراکز درمانی ندانست.

*سخن پایانی

با این حال اگر چه تامین اجتماعی سعی کرده است تا با منظم کردن پرداخت‌ها و افزایش تعداد قراردادها با پزشکان، خدمات خود را ارتقا دهد اما موضوع مسلم این است که بدون ایجاد زیرساخت‌ها ارائه‌ خدمات به راحتی ممکن نیست و این موضوع در بلندمدت می‌تواند تبعات سنگینی برای این جزیره در پی داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه