English

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم:

فاصله میان حوزه‌های اندیشه‌ای و دانشگاهی با حوزه‌های اجرایی مدیریت شهری باید کاهش یابد

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم گفت: در جهت رفع معضلات و مسائل شهری، باید فاصله میان حوزه‌های اندیشه‌ای و دانشگاهی با حوزه‌های اجرایی مدیریت شهری کاهش یابد.

فاصله میان حوزه‌های اندیشه‌ای و دانشگاهی با حوزه‌های اجرایی مدیریت شهری باید کاهش یابد

همایون یزدان پناه در گفتگو با خبرگزاری موج در خصوص اهمیت شکل‌گیری هیئت‌های اندیشه‌ورز ( اتاق های فکر )   شهرداری قم توسط  مراکز علمی و پژوهشی اظهار داشت: در جهت افزایش کیفیت فعالیت های شهرداری در رسیدن به شهر هوشمند و خلاق نیاز بود ارتباط نهادینه‌ای میان شهرداری قم و مراکز علمی و پژوهشی ایجاد کنیم.

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم افزود: براین اساس پس از یک سال تحقیق و بررسی‌های گسترده و احصای نیازهای مهم در حوزه مدیریت شهری، به این نتیجه رسیدیم با دو مرکز دانشگاهی اصلی استان شامل دانشگاه قم و پردیس فارابی قراردادی منعقد کنیم تا  محوریت برگزاری جلسات هیئت‌های اندیشه‌ورز و اتاق فکر مورد نیاز برای انجام بهینه ماموریت های شهرداری قرار گیرند.

وی تصریح کرد: ما برآنیم تا با شکل‌گیری هیئت‌های اندیشه‌ورز در شهرداری قم ، ارتباط مستمر و پایداری  را بین حوزه علمی و پژوهشی و حوزه اجرایی  در شهرداری داشته باشیم.

یزدان پناه بیان کرد: در دو ماه گذشته قرارداد هائی  با این دو دانشگاه منعقد و برنامه‌ریزی منسجم و تقسیم‌بندی کار  انجام و قرار شد دانشگاه پردیس فارابی دانشگاه تهران در حوزه های  مدیریت  ، برنامه ریزی و همچنین مالی ،  اقتصادی، دو اتاق فکر با دبیری دانشگاه تشکیل دهد و با حوزه های مربوط به شهرداری نشست‌های خود را شروع نمایند .

وی خاطرنشان کرد: این هیئت اندیشه‌ورز در مورد مشکلات و مسائل شهرداری بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند و با کمک اساتید و کارشناسان  مجرب ، این مسائل مورد بررسی و تبیین  قرار گرفته  و به حل مساله های شهرداری   کمک خواهد کرد.

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم عنوان کرد: ممکن است مساله در فرآیند گفتگو مستند و شفاف و ابعاد مهمی از آن مشخص شده و راه حل آن نیز ارائه شود  و یا امکان دارد موضوع احصا شده با قرارداد مطالعاتی مورد نیاز دیگری، فرایند پیدا شدن حل آن به اجرا در آید.

وی گفت: تا این لحظه و با روش جدید در  حوزه  های حمل و نقل و ترافیک  ، مدیریرت و برنامه ریزی و همچنین خدمات شهری و محیط زیست، اتاق های  فکر توسط  دانشگاه  قم  برگزار شده و سومین اتاق فکر در مورد  تبیین مسئله های با اولویت خدمات شهری  نیز تشکیل  و به این صورت ، اتاق‌های فکر در شهرداری قم در  حال توسعه است .یزدان پناه بیان کرد: در جهت رفع معضلات شهری، باید فاصله میان حوزه‌های اندیشه‌ای و دانشگاهی با حوزه‌های اجرایی مدیریت شهری کاهش یابد.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی تلاش های بسیاری  شده است  که  فاصله‌ ی دانشگاه ها با صنعت و جامعه  کم شود و نتایح خوبی نیز داشتیم، برای نمونه در حوزه صنایع دفاعی و فناوری های هسته ای و نانو و بیو  اما در حوزه های اداری اجرائی از قبیل  دولت و  شهرداری ها اگر چه قدم‌هایی برداشته‌ شده است ولی خیلی  محدود بوده و کفایت نمی کند.

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم عنوان کرد: با توجه به اینکه در حوزه شهرداری راهکاری این چنین برای حل مسائل نهادینه نشده بود در ابتدا با مشکلاتی مواجه بودیم اما بر اساس تاکیدات  رهبر معظم  بر شکل‌گیری هیئت‌های اندیشه‌ورز  ، هم اکنون جریان خوب و امید وار کننده ای  شکل گرفته  است.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری مستمر جلسات هیئت‌های اندیشه ورز دارای آثار و برکات زیادی است، دبیر این اتاق‌های فکر دانشگاه ها هستند  تا تصمیمات اجرایی برپایه علم و پژوهش گرفته و نهایتا عملیاتی شود.

 

یزدان پناه گفت: حضور در این جلسات و تحلیل علمی مسائل می‌تواند در بهبود مدیریت شهری اثربخش باشد و ارائه راهکارهای علمی حل مسائل از طریق دانشگاه ها به صورت سیستماتیک  کاری جدید است و ما در آغاز راه هستیم و به زودی در دیگر معاونت‌ها نیز تسری پیدا  خواهد نمود..

وی افزود: بعد از مدیریت و برنامه‌ریزی، اتاق فکر مالی و درآمد پایدار و اقتصادی شکل می‌گیرد تا به سمت تامین درآمد پایدار حرکت کنیم، یکی از دغدغه‌های شهرداری  ها این است که به جای استفاده از منابع ناپایدار و نامناسب از قبیل فروش تراکم و کسر پارکینگ و جرائم ماده 100 به سمت منابع جدید و مناسب جهت تامین درآمد  سوق پیدا نمایند که در این خصوص  باید فکری در خصوص منابع جدید نمود که  امید است با برنامه‌ریزی لازم این  راهبرد تحقق یابد.

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم بیان کرد: شکل‌گیری هیئت  های اندیشه ورز در موضوعات دیگری از ماموریت های شهرداری از  قبیل  حوزه  های  عمرانی و فرهنگی ، اجتماعی در دستور کار قراردارد که انشا ا... توسط  دانشگاه قم به عنوان یک دانشگاه مادر در استان و با همکاری اعضای محترم هیئت علمی  آن دانشگاه و در صورت نیاز به کارگیری سایر اندیشمندان و اساتید مراکز دیگر  ، به زودی فعال خواهند گردید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه