English

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم:

در جهت استفاده از ظرفیت فقهی در حل مسائل مدیریت شهری قم، تعامل با اندیشمندان و نخبگان حوزوی در دستور کار است

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم گفت: در جهت استفاده از ظرفیت فقهی در حل مسائل مدیریت شهری قم، تعامل با اندیشمندان و نخبگان حوزوی به عنوان امری راهبردی در دستور کارشهرداری قم است.

در جهت استفاده از ظرفیت فقهی در حل مسائل مدیریت شهری قم، تعامل با اندیشمندان و نخبگان حوزوی در دستور کار است

همایون یزدان پناه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج از قم در خصوص استفاده از ظرفیت حوزوی و فقهی در رفع مشکلات مدیریت شهری اظهار داشت: توسعه شهر یکی از موضوعات مهم در ارتباط با مسائل فقهی است.

وی تصریح کرد: در این ارتباط جلسات مختلفی برگزار شد ه است و میز شهر پیشرفت پژوهی را شکل دادیم که مرتبط با پیشرفت و رشد شهرایرانی ، اسلامی است و به دنبال آن هستیم مدل عملیاتی بومی ایرانی و اسلامی پیشرفت پژوهی را تحقق بخشیم.

یزدان پناه بیان کرد: در حال حاضر با بررسی های انجام شده  چنین مدلی در کشور  که مبتنی بر اصول علمی تهیه شده باشد یافت نشد.

  این مدل، جزئی از الگوی پیشرفت و توسعه شهربومی است که در نشست های  اندیشه ورزی فرایند تدوین از مباحث مرتبط با   پارادیم  شروع شده  و با   نظریه پردازی  ، نظریه مرجع شهر ایرانی ، اسلامی را ارائه و پس از تحلیل های لازم  مدل مفومی و در نهایت مدل عملیاتی جهت مبنا قرارگرفتن  در برنامه ریزی پیشرفت شهر و شهرداری  تحقق پیدا خواهد نمود.

وی عنوان کرد: آن چه در حوزه شهرسازی و برنامه‌ریزی باید به آن استناد شود، مدل عملیاتی است، در حال حاضر مدل‌های عملیاتی در کشور بومی نیستند و یا اگر از مدل هایی به عنوان مدل بومی نام برده  می شوند به علت عدم اجرای فرایند علمی در جمع نخبگان مربوطه ،  مدل قابل استناد نبوده  و مدل های در حال استفاده نیز عمدتا مربوط به نظریه پیشرفت شهرهایی است که توسط دنیای غرب ارائه شده  که  در دانشگاه ها و مراکز علمی داخل و خارج تدریس می شوند

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم خاطرنشان کرد: در جهت یافتن مدل اسلامی و ایرانی به مراکز مختلف اندیشه ورزی و  علمی دانشگاهی و  حوزوی فقهی مراجعه کرده یم و  تاکنون مدلی که نهایی شده و مورد قبول نخبگان مربوطه  قرار گرفته باشد در دسترس نبوده ولی  حرکت‌های انفرادی  خوبی از سوی برخی از اندیشمندان  انجام شده  که ان شا ... با تجمیع  نظرات و اجماع به نتیجه مطلوب نائل خواهیم شد.

وی گفت: در حال حاضر نظریه قابل قبول جمع  نخبگانی در پیشرفت شهر اسلامی و ایرانی به عنوان نظریه مرجع  نداریم در حالی که مبنای شکل‌گیری مدل، نظریه است و باید در مراکز نظریه پردازی کار شود تا به مدل بومی پیشرفت اسلامی ایرانی شهرها برسیم.

یزدان پناه افزود: اگر این اتفاق بیفتد بعد از مدتی مدل مفهومی شهر ایجاد می‌شود و بعد مدل عملیاتی تحقق می‌یابد، در این زمینه مدل عملیاتی، مبنای  برنامه ریزی  شهرسازی می باشد که  با توجه به اینکه  که مدل بومی علمی در دسترس نیست، از مدل‌های جهانی با کمی تغییر  استفاده می‌کنیم.

وی اظهار داشت:در شرایط فعلی مدل شهر همگرا برای برنامه‌ریزی 5 ساله دوم راهبردی شهر قم با پیشنهاد  مشاور کار می‌شود و این مدل همگرا از مدل هایی است که در جهان  نیز بروی آن کار شده است.

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم بیان کرد: آیا این مدل مطلوبی برای شهر قم از نظر پیشرفت‌پژوهی است؟ ممکن است خوب باشد اما قطعا مطلوب نیست، چون براساس نظریه‌های تمدن غرب بیرون آمده است و با اینکه نقاط مثبتی دارد چرا که تمدن ها نقاط مشترک زیادی دارند  ولی نمی‌تواند تمام ابعاد مورد نظر در پیشرفت شهر اسلامی ایرانی را پوشش دهد ولی در این زمینه چون آسیب شناسی راهبردی برنامه اول توسعه 5 ساله شهر قم ( برش اقدامات شهرداری ) نیز انجام شده حرکت توسعه شهر را بهینه تر خواهد نمود.

وی عنوان کرد: براین اساس در برنامه‌ریزی‌ها، اگر مدلی براساس اعتقادات و فرهنگ ما نباشد ممکن است معضلات اقتصادی اجتماعی و اقتصادی ناشی از توسعه ایجاد شود، اما در دنیای غرب چنین مسائلی را پیش نیاورد و یا فورا ظهور ننماید، چون  آن‌ها ایدئولوژی‌ها را پذیرفته اند ولی  ما نپذیرفته‌ایم.

یزدان پناه خاطرنشان کرد: در معماری و شهرسازی نیز این مسائل دارای اهمیت زیادی است، ما از نظر اسلامی ایرانی و شیعی دارای ظرفیت های بسیار غنی هستیم و  تاکنون بسیاری از این ظرفیت‌ها تحت عنوان مدل نیامده است و نمی‌توانیم در این باره اقدامات مشخصی در برنامه ها پیش بینی نمائیم.

وی تصریح کرد: حاکمیت  و دولت باید در این باره تلاش کنند، ولی در واقع وظیفه حوزه‌های علمی و پژوهشی در این عرصه سنگین است و اگر در حوزه پژوهش مدلی برای ارائه نباشد، ممکن است به ظاهر بومی باشد اما ما را به تمدن اسلامی مطلوب  نمی‌رساند.

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم اظهار داشت: ایران اسلامی شیعی باید  در همه ابعاد  ناب پیشرفت  اول باشد و نمی‌توان تنها به شهر با نشاط بدون فرهنگ دینی توجه داشت، این‌ ها است که فرهنگی پویا و عالی را شکل می‌دهد.

وی گفت: اگر چه در بسیاری از عرصه‌ها پیشرفت کرده ایم اما هنوز در برخی از  زمینه ها  عقب هستیم، در کنار جذابیت‌های سرمایه‌ای در تحول و توسعه شهر باید به باطن و نشاط معنوی نیز توجه کنیم.

یزدان پناه بیان کرد: ظرفیت‌های با ارزشی در تمدن ایرانی اسلامی نهفته است و باید تلاشی جدی در حوزه شهرسازی در نظام جمهوری اسلامی صورت بگیرد که تنها با معرفی ارزش‌های ناب دینی و معنوی ممکن است و در این راه باید از ظرفیت فقهی حوزه‌های علمیه و مراکز اندیشه ایدینی  به درستی استفاده نمود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه