English

با حضور شاعران برجسته کشور؛

شب شعر دفاع مقدس در جزیره کیش برگزار شد

شب شعر دفاع مقدس کیش با حضور سه تن از شاعران برجسته کشور و جمعی از شاعران جزیره کیش در مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد.

شب شعر دفاع مقدس در جزیره کیش برگزار شد

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، در دومین شب از هفته دفاع مقدس ، شب شعر با حضور سعید پورعلی معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، سه تن از شاعران برجسته و به نام کشور که در حوزه ادبیات دفاع مقدس آثار ارزشمندی سروده اند و جمعی از شاعران جزیره کیش برگزار شد.

*حضور نوجوان از مستندات تاریخی دفاع مقدس به شمار می رود

در این مراسم پیش از قرائت اشعار، عبدالجبار کاکایی با یادآوری حضور نوجوانان در عرصه دفاع مقدس که یکی از مستندات تاریخی جنگ به شمار می رود افزود: به ندرت جنگ ها از دو سو عادلانه هستند و معمولا از سویی که عادلانه است از آن به ادبیات مقاومت، مردمی و جنگ یاد می شود و در کشورها موضوعاتی که طرف توجه قرار می گیرد معمولا یکسان است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از این موضوعات که کشته شدن در راه میهن و موضوعی بسیار ارزشمند است که در ادبیات جهان به آن اشاره شده است، افزود: گاه آدم ها برای صلح می جنگند و فکر اینکه صلح کل جهان را فرا بگیرد آرمانی است که در ذهن دارند اما به وقوع پیوستن آن دور از دسترس به نظر می رسد و گاه آنقدر جنگ به زندگی انسان نزدیک می شود که افرادی مانند شاعران را تحت تاثیر قرار می دهد.

این شاعر نام آشنای کشور خاطر نشان کرد: یکی از ویژگی هایی که در دل جنگ خلق شد شعر دفاع مقدس است که برگرفته از واقع نگری بوده و به بیان واقعیت هایی چون خشونت ها، زجرها و ناکامی ها می پردازد.

*دفاع مقدس هویت جدیدی به ملت ما بخشید

مصطفی محدثی خراسانی نیز در آیین شب شعر کیش با بیان اینکه هویت ملی یک قوم چیزی نیست که انتظار داشته باشیم به یکباره شکل گرفته یا تغییر کند، اظهار کرد: همه بر این نکته اذعان دارند که دفاع مقدس  هویتی نو به ملت ما بخشید اما این بدان معنا نیست که ما آن را نداشتیم و در دفاع مقدس به دست آوردیم بلکه دفاع مقدس زمینه غبارروبی از فضیلت هایی را که در طول تاریخ داشتیم زدود و به شکلی نو و فراخوان شده و پویا متجلی کرد.

وی تاکید کرد: همین اتفاق در حوزه های فرهنگی و هنری و از جمله شعر نیز رخ داد و شعر دفاع مقدس فراخوان فضیلت های تاریخ شعر فارسی است و با درآمیختن آن ها شعر فارسی به شکلی نو ارائه شد.

*شاعران نو در دفاع مقدس

صابر سعدی پور دیگر استاد شعر و ادبیات دفاع مقدس نیز در این مراسم با اشاره به اینکه برخی جنگ را با واقعیت های آن لمس کرده و قلم زدند و برخی چون من که خود را هنرمند می دانیم به شکل و نوعی دیگر پس از دوران جنگ با واقعیت های آن آشنا شده و لمس کردیم و قلم می زنیم افزود: جامعه ادبی که با چهره واقعی جنگ، پس از خوابیدن گرد و غبارهای آن روبرو شدند و آثاری که در جامعه ایجاد کرده بود لمس کردند نیز در این وادی قلم زدند.

در ادامه این شاعران به نام کشور و شاعرانی از جزیره کیش اشعار خود را برای حاضران قرائت کردند.

در حاشیه این مراسم نمایش سمفونی میگ ها با نویسندگی، کارگردانی و اجرای بهنام کاوه به نمایش درآمد.

گفتنی است در سومین روز از هفته دفاع مقدس نمایش « دست هایت کو مم حسن » به نویسندگی: رضا گشتاسب و کارگردانی رضا کرمی زاده و با تهیه کنندگی وحید لک به نمایش درخواهد آمد.

علاقمندان می توانند این نمایش را که برگزیده سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و برنده 9 تندیس از جشنواره فتح همچنین دعوت شده به جشنواره بین المللی 2020 روسیه است در ساعت 19.30 دقیقه و در مرکز همایش های بین المللی کیش سالن خلیج فارس به تماشا بنشینند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی