English

استفاده از خدمات الکترونیکی شهرداری قم یک انتخاب نیست بلکه الزام است

در عصر کنونی، با پیشرفت سریع جوامع و رشد فناوری‌های اطلاعاتی استفاده از خدمات الکترونیکی شهرداری قم یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است که می تواند موجب تسریع در پیشرفت مادی و معنوی شهروندان و نیز صرفه جویی در وقت و هزینه‌ها شود.

استفاده از خدمات الکترونیکی شهرداری قم یک انتخاب نیست بلکه الزام است

به گزارش خبرگزاری موج قم، در عصر کنونی ما، که عصر ارتباطات نام گرفته‌، اینترنت با زندگی مردم گره خورده‌است و آن‌ها هم‌اکنون برای انجام ضروری‌ترین امور خود از جمله سفارش غذا و خریدن کالا و..از اینترنت استفاده می‌کنند بنابراین الکترونیکی کردن خدمات شهری که مردم با آن سر وکار دارند حائز اهمیت بوده به نحوی که شهروندان بتوانند خدمات موردنیاز خود را با حداکثر کارایی بدون مراجعه حضوری به شهرداری‌ها و به صورت الکترونیکی انجام دهند.

با وجود سکونت بیش از 95درصد از جمعیت استان قم در شهرها، باید توزیع و برخورداری از خدمات شهری متناسب با نرخ جمعیت شهرنشین افزایش یابد و توسعه خدمات شهری به مردم و انتظارات رو به افزایش شهروندان نشان از ضرورت ارائه خدمات شهرداری به صورت الکترونیکی می‌باشد.

شهرداری قم در راستای تلاش برای هوشمندسازی خدمات شهری و در جهت به حداقل رساندن مراجعات حضوری مردم در اوج بحران بیماری کرونا که در آن به سر می بریم، کلیه خدمات شهری را به صورت الکترونیکی ارائه می‌دهد.

برای کاهش بسیاری از معضلات شهری از جمله ترافیک، آلودگی‌های زیست محیطی و هزینه‌های سنگین ناشی از ترددهای غیر ضروری ارائه خدمات شهری به صورت الکترونیکی دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است لذا در استان قم نیز، شهرداری قم با طراحی سامانه «میز خدمت الکترونیک» یا به اختصار « قمیار » در این زمینه گام‌های بلندی برداشته و همچنین اعلام کرده‌است از دهم شهریور ماه تمامی درخواست‌های مرتبط با حوزه شهرسازی توسط شهروندان به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه نرم‌افزاری میز خدمت الکترونیکی شهرداری قم (قمیار) انجام خواهد شد.

علاوه بر آن، تحقق شهرداری الکترونیک نقش به سزایی در صرفه جویی در وقت شهروندان، تسریع در ارائه خدمات، صرفه جویی در منابع مالی شهرداری، حفظ حرمت شهروندان، افزایش سلامت اداری و شفافیت سرویس‌دهی و پاسخگویی دارد.

شهروندان در میزخدمت می‌توانند طیف گسترده‌ای از خدمات مورد نیاز خود را دریافت نمایند و هر زمان مردم به دریافت خدمتی از شهرداری نیاز داشته باشند می‌توانند در این سامانه، از بخش «جستجوی خدمت» بوسیله ابزارهای جستجو و فیلترینگی که برای آن ها تعبیه شده است، خدمت مورد نظر خود را پیدا کرده، مراحل درخواست و پیگیری آن را انجام دهند.

درخواست پروانه احداث بنا( ساخت و ساز)، درخواست گواهی پایان کار، درخواست نقل و انتقال، درخواست 137، ثبت امتیاز همیاران پسماند، جستجو درگذشتگان،  درخواست سرور(مخصوص کارکنان سازمان فاوا)، از شهرداری بپرس ، درخواست نصب بیلبورد ، درخواست دامنه (مخصوص کارکنان سازمان فاوا) و ایستگاه صلواتی از جمله خدمات و بخش های متنوع این سامانه است که در دسترس عموم مردم قرار دارد.

سرویس های دیگری که هم اکنون برروی قمیار قابل استفاده هستند شامل سرویس پرداخت قبوض شهری (آب، برق، گاز، تلفن ثابت)، سرویس شارژ کیف پول شهروندی شهرداری قم، سرویس پرداخت کرایه تاکسی با استفاده از موبایل،  سرویس دیدبان شهر (سامانه ۱۳۷)، سرویس ویژه نامه کرونا ویروس، سرویس خدمات الکترونیکی کلیه دستگاه های دولتی و اجرایی استان قم، سرویس وضعیت آب و هوای استان قم، سرویس پرداخت عوارض نوسازی، سرویس سیمای شهرداری، سرویس پخش زنده شبکه استان قم می باشد.

مطابق با برنامه ریزی انجام شده، به تدریج تعدادی از خدمات که قابلیت ارائه به صورت الکترونیکی را دارند، در این سامانه به صورت الکترونیکی در اختیار شهروندان قرار خواهند گرفت و آن ها می‌توانند از طریق ابزارهای ثبت درخواست مرحله به مرحله‌ای که در سامانه تعبیه شده است، بدون (یا با حداقل) مراجعه حضوری، خدمت (و یا مجوز) مورد نظر خود را دریافت نمایند.

استفاده از میزخدمت بسیار آسان است و مردم برای ورود به سامانه باید به جمع کاربران فضای مجازی بپیوندند و اگر در فضای مجازی شهرداری قم عضو هستند می‌توانند صرفا با وارد کردن نام کاربری (یا شماره تلفن همراه و یا کد ملی) به همراه گذرواژه (رمز عبور) وارد محیط سامانه شده و از خدمات آن استفاده کنند.

مردم برای عضویت در فضای مجازی شهرداری می‌توانند با ورود به پورتال شهرداری قم به نشانی www.qom.ir، در قسمت عضویت، مراحل ثبت نام خود را تکمیل کرده و از نسخه تحت وب سامانه «قمیار» که در تمامی کامپیوترهای شخصی، تبلت ها و گوشی های تلفن همراه، از طریق مرورگر وب ((Web Browsers استفاده کنند.

علاوه بر آن سامانه «قمیار» دارای اپلیکیشن ویژه گوشی تلفن همراه اندروید نیز می‌باشد که علاقه مندان می توانند برای دانلود و نصب آن به صورت مستقیم از پورتال شهرداری قم و یا از طریق نرم افزار «بازار» اقدام کنند.

خاطرنشان می شود، اپ میزخدمت شهرداری قم(قمیار) با کد شامد ۱۹۶۱۳۹-۰-۶۳-۶۸۹۷۷۷-۲-۱ در سامانه سرآمد از مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال ثبت گردیده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی