English

رئیس دیوان عالی کشور در همدان؛

چرا این همه تفاوت بین رأی دو قاضی در یک پرونده مشابه وجود دارد؟

رئیس دیوان عالی کشور در همدان با پرداختن به فرایندهای قضایی موجود و بیان اینکه چرا این همه تفاوت بین رأی دو قاضی در یک پرونده مشابه وجود داشته باشد؟، عنوان کرد: اگر قاضی رأی اشتباه دهد باید سلب صلاحیت شود.

چرا این همه تفاوت بین رأی دو قاضی در یک پرونده مشابه وجود دارد؟

به گزارش خبرگزاری موج همدان، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد مرتضوی، رئیس دیوان عالی کشور پنجشنبه۲۳ مردادماه در آیین رونمایی از سامانه ارزشیابی آرای بدوی به نام ساآب در دادگستری همدان با اشاره به  تفاوت بین رأی دو قاضی در یک پرونده مشابه ، گفت: این سامانه برنامه خوبی است اما ممکن است نقدهایی نیز به دنبال داشته باشد، چه تضمینی دارد دادگاه تجدیدنظر اشتباه نکند؟ بنابراین باید فعالیت ها به نحوی باشد که براساس واقعیت های اجتناب ناپذیر باشد و حب و بغض در آن وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از وظایف دیوان عالی کشور علاوه بر ارزیابی پرونده های فرجامی، نظارت هایی است که ما به صورت استانی آغاز کردیم. ارزیابی آراء در تمامی محاکم امر بسیار مهمی است و درصدد هستیم آراء را به صورت کاربردی ارزیابی کنیم.

مرتضوی مقدم با بیان اینکه قضات دادگاه های تجدیدنظر باید از نظر علمی، استعداد و تجربه کاری دارای مقبولیت باشند، توضیح داد: در دادگاه دیوان عالی کشور ارزیابی بسیار مهم است اما آنچه برای ما مهم است خروجی دادگاه ها است و اینکه آیا این خروجی عدل است یا خیر؟ احکام باید به صورت مستند قابل ارائه باشند. 

وی در رابطه با تعداد زیاد پرونده ها در دستگاه قضایی بیان کرد: این همه فرآیند قضایی چرا باید در دادگاه ها باشد؟ ایراد و ضعف ما کجاست؟ ما که یک حق رأی بیشتر نداریم پس چرا این همه تفاوت بین رأی دو قاضی در یک پرونده مشابه وجود دارد؟

مرتضوی مقدم با بیان اینکه دو کار مهم باید در دستگاه قضایی انجام شود و آن اتقان و تقریب آراء است، ادامه داد: آراء باید متقن باشند یعنی از هر طرف بررسی کنیم ببینیم استدلال و تحقیقات آن درست و مطابق حق است.

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه اگر قاضی رأی اشتباه دهد باید سلب صلاحیت شود، توضیح داد: این کار باعث دقت می شود چراکه کسی که به حق حکم نکند، صلاحیت قضاوت ندارد. 

وی با اعلام اینکه تقریب آراء باید در دستگاه قضایی وجود داشته باشد، بیان کرد: مگر حکم سلیقه ای است که این همه تفاوت آراء وجود دارد؟ ما قضات شایسته بسیار داریم اما همان تعداد اندک نیز زیاد است. اگر افرادی پیدا شوند که بخواهند انحراف از عدل داشته باشند با آنها جدی برخورد می شود.

وی ادامه داد: کوچکترین خطا و اشتباه در دستگاه قضا قابل اغماض نیست چراکه با عدل، آبرو و مال مردم در ارتباط است. اگر قاضی مرتکب جرم شود رد صلاحیت می شود.

مرتضوی مقدم با بیان اینکه اگر دستگاه قضا اصلاح شود کل کشور اصلاح می شود، توضیح داد: خدای نکرده اگر دادگاه ها جولانگاه دلالان شود و در دادرسی اعمال نفوذ کنند، فساد جامعه را می گیرد. اگر سیستم قضایی اصلاح شود همه کشور اصلاح می شود. 

وی در پایان بیان کرد: برای کم کردن فساد باید چند کار انجام دهیم؛ باید در کار تسریع کنیم تا فرد برای حل سریع آن به دنبال راه های دیگر نرود و نباید پاسکاری کنیم چراکه یکی از مصیبت های موجود در تمام ادارات پاسکاری است. دستور باید شفاف داده شود و تکلیف شفاف روشن شود که در این مورد مسئله آموزشی نیز وجود دارد چراکه کارآموز و منشی می بیند و این کارها همه در دفع فساد موثر است و باید کارهای اضافی را حذف کنیم‌.

رئیس کل دیوان دادگستری استان همدان نیز در این جلسه بیان کرد: استان همدان دارالمومنین و دارالمجاهدین است و انجام کار اصلاحی در این استان راحت است.

محمدرضا عدالتخواه توضیح داد: همدان دارالمومنین و دارالمجاهدین است و شهدای والامقامی مانند شهیدان حاج حسین همدانی، سلگی، علی خوش لفظ و علی چیت سازیان و ۸۰۰۰ شهید لاله گون دارد، استان علما، فلاسفه و شعرای مشهوری داشته و کار قضایی و اصلاحی در این استان راحت انجام می شود و اقوام مختلف با وحدت و مودت زندگی می کنند.

وی ادامه داد: همسو با نگاه تحولی رئیس قوه قضائیه مبتنی بر گام دوم انقلاب برای انتخاب روسای دادگاه ها که اولویت در انتخاب این افراد جوان گرایی و سکونت در محل است، در همدان به خوبی انجام شده است.

عدالتخواه اضافه کرد: از تیرماه ۹۸ تا تیرماه ۹۹، تعداد شعبه دادگاه های تجدیدنظر در استان از ۱۱ شعبه به ۱۷ شعبه، دادگاه های کیفری از یک شعبه به دو شعبه و دادگاه های حقوقی از ۱۰ شعبه به ۱۴ شعبه افزایش پیدا کردند.  

وی افزود: در هر شعبه از دادگاه ها بیش از ۳۰۰ پرونده مختومه وجود داشت اما الان مجموع پرونده های مختومه در کل استان به ۱۳۲۸ فقره رسیده است.

عدالتخواه در رابطه با آمار پرونده ها به تفکیک دادگاه ها در استان توضیح داد: پرونده ها در بازه زمانی اعلام شده در دادگاه های کیفری از ۶۸۵۳ مورد به ۵۳۷۰ مورد، در دادگاه های حقوقی از ۱۰ هزار و دو مورد به ۹۷۳۶ مورد و دادگاه های اجرای احکام مدنی از ۱۶ هزار و ۹۰ مورد به ۱۴ هزار و ۵۳۶ پرونده کاهش پیدا کرده و در کل استان ۲۲ هزار و ۴۴۱ پرونده معوقه وجود داشت که الان به ۹۸۸۵ مورد رسیده است.

وی با بیان اینکه از همان ابتدای شروع کار برنامه محوری در رأس کار بوده است، اظهار کرد: ما از ابتدای شروع کار خود در همدان از شهریورماه سال ۹۸، برنامه کمی شعبه محوری و کیفی قاضی محوری را برنامه ریزی کردیم.

عدالتخواه در رابطه با سامانه ساآب توضیح داد: نیاز بود یک سامانه داشته باشیم تا این عملکردها را بررسی کنیم و به همین علت سامانه ساآب را راه اندازی کردیم تا به نحوه فعالیت قضات رسیدگی کنیم. این سامانه برای ما یک ریال هزینه نداشته و از ۱۳ مرداد در استان فعال شده است.

وی ادامه داد: در حال راه اندازی سامانه هایی برای ارزیابی تحقیقات دادسرا، شورای حل اختلاف، کارشناسان و وکلا هستیم. 

عدالتخواه در پایان یادآور شد: دو مطلب اساسی در این سیستم وجود دارد؛ در این سیستم ارتباط دوستانه با ارزیاب ها وجود دارد، سامانه وقت کمی می گیرد و زیرساخت آن نیز باید وجود داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه