English

دفاع شهردار در جلسه ارائه پاسخ به سوالات اعضای شورای شهر بندرعباس

شهردار بندرعباس در یک‌صد و هفتاد و نهمین جلسه شورای شهر بندرعباس به سوالات اعضا شورای شهر پاسخ داد.

دفاع شهردار در جلسه ارائه پاسخ به سوالات اعضای شورای شهر بندرعباس

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، عباس امینی زاده شهردار بندرعباس  در یک‌صد و هفتاد و نهمین جلسه شورای شهر بندرعباس با دستور پاسخگویی شهردار بندرعباس به طرح سؤال دو عضو شورا، در ابتدا با اشاره به اینکه شهرداری بندرعباس در کنار اینکه با مشکلات و مسائل مالی دست و پنجه نرم می کند قادر بوده بیش از 7 هزار مورد تعمیر روشنایی را به پارک ها اختصاص دهد، اذعان داشت: نیروی های شهرداری در حد توان در نگهداری از وسایل پارک ها تلاش بی وقفه داشته اند اما متاسفانه باز هم شاهد تخریب و سرقت وسایل پارک ها بوده ایم که نتیجه ی آن برای سازمان شهرداری هزینه های گزاف چند برابری بوده است.

شهداری بندرعباس در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: من نیز همانند سایر شهروندان بندرعباس در این شهر زندگی می کنم و از جنس و هم نوع مردم بندرعباس هستم.

وی با بیان اینکه علاوه بر کاستی ها، نقاط قوت شهرداری را نیز مطرح کنید، ادامه داد: در این میان نیاز است جزئیات را بهتر بررسی را کنید و کارهای شهرداری بندرعباس که به صورت 24 ساعته در راستای آسایش شهروندان خود انجام داده را نیز ببینید.

امینی زاده با بیان اینکه بنده طی این جلسه قادر به پاسخگویی تمام سوالات اعضا شورای شهر نیستم و جزئیات هر سوال نیاز به تشکیل کارگروه تخصصی خود را دارد، افزود: در مدتی که کل دنیا درگیر ویروس کرونا بوده نه تنها شهرداری بندرعباس بلکه سایر ارگان ها در این برهه از شرایط اقتصادی نامساعد درگیر رکود اقتصادی و تحریم و کمبود منابع مالی و کاهش درآمد شده اند.

شهردار بندرعباس با اعلام اینکه تنها راه درآمد این سازمان ارزش افزوده، عوارض و صدور پروانه است، تصریح کرد: اگر اعتبارات و برنامه ریزی های مالی بر طبغ مولفه های مالی این سازمان پیش نرود ما با رکود اقتصادی شدیدی می رسیم.

شهردار بندرعباس تصریح کرد: بر اساس ماده ۸۳ قانون شوراها موضوعی توسط سؤال مطرح‌شده اما نکته اساسی وجود دارد که طبق قانون باید شکل جملات بر اساس خواسته باشد، یعنی اگر سؤال مطرح می‌کنیم جملات باید سؤالی باشد اما اولین چیزی که رعایت نشده سؤالی نبودن جملات است و این اشکال نگارشی خلاف قانون است.

وی با بیان اینکه از رئیس شورای شهر سپاسگزارم که این موضوع را مطرح کردند و حق شورا هست که بر شهرداری نظارت داشته باشند، افزود: نهی از منکر همیشه باید با ارائه راه حل همراه باشد و سعی کنید فضای مطالبه گری را مسدود نکنید.

امینی زاده بیان کرد: همکارانم در بخش تنظیف فضای سبز شهرداری بصورت شبانه روزی کار خود را به نحو احسن انجام می دهند و اگر فعالیتی در بخش تنظیف انجام نمی‌شد شهر تاکنون با هزاران مشکل مواجه می‌شد.

وی با اشاره به اینکه قطعا" شفاف سازی تصویر خدمات شهرداری بندرعباس را با استناد به عملکرد 7 ساله  این سازمان به تصویر خواهیم کشید، افزود: در روزهایی که همه مردم برای به راحتی در خانه خود ماندندکارگزان بخش تنظیف فضای سبز شهرداری به صورت شبانه روزی در جهت تنظیف شهر تلاش می کردند.

وی تاکید بر اینکه جان کارگران مهمتر از کیفیت تنظیف شهر است، گفت:  در شرایط کرونا بر اساس دستور ستاد ملی باید یک‌سوم کارکنان کار می‌کردند و نیروهای بیمار اجازه فعالیت را نداشتند و این کار شاید از کیفیت کار در این بخش را کاههش داده است اما سلامتی کارگران شهرداری برای ما در الویت است.

وی با بیان اینکه 95 درصد عمکرد کارگزان را در این حوزه نادیده نگیرید، تصریح کرد: ما روزانه بیش از ۱۴۰ تن زباله جمع‌آوری می‌کنیم که نیازمند مشارکت صد درصدی مردم است و اگر مشارکت عمومی نباشد هرچه جمع‌آوری کنیم بازهم مشکلاتی خواهیم داشت. ما ۴۳ درصد بافت فرسوده داریم و جمع‌آوری زباله در این مناطق بسیار سخت است.

وی با اشاره به اینکه اولین شهری بودیم که برای تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی اقدام کرده ایم، اضافه کرد: مرحله به مرحله پروژه بی آرتی را پیش می بریم و قطعا" تا سال 1400 به بهره برداری خواهد رسید.

امینی زاده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای اجرای پروژه ها با موانع زیادی روبرو بوده ایم، افزود:شهرداری بندرعباس موفق به انجام بیش از 120 پروژه در بحث آبگرفتگی بوده است.

وی عنوان کرد: علی‌رغم همه انتقاداتی که به عدم پرداخت حقوق کارگران بوده امروز کل حقوق و دستمزد سال ۹۸ را پرداخت کردیم. اولویت پرداخت نیز با دستور کتبی پرداخت حقوق کارگران و بعد کارمندان بوده است. شاید بخش جزئی باقی‌مانده باشد که نیاز به درآمد بیشتری داریم تا مشکلات برطرف شود.

وی افزود: در ۳ سال گذشته بیش از ۳۷۰ پروژه عمرانی در حال اجرا داریم که دلمان می‌خواهد همه پروژه‌ها اجرا شود اما منابع کافی در اختیار نداریم و چند موردی هم که بر سرانجام نرسیده است به دلیل کمبود منابع بوده است.

شهردار بندرعباس با بیان اینکه ادعا ندارم کارم مطلقا" بی نقص و خوب است، افزود: در سه سال گذشته ۳ میلیون و ۹۶۷ مترمربع آسفالت معابر را در دستور کار داشته‌ایم.

شایان ذکر است؛ ۲۵ تا ۳۰ درصد مساحت شهر بندرعباس معابر هستند.

وی با ابراز تاسف از اینکه المان بندرعباس سه بار مورد دزدی و تخریب قرار گرفته است، گفت: تاکنون این المان سه بار مورد سرقت و تخریب قرار گرفته است که نه تنها هزینه های زیادی را برای نگهداری در بر داشته بلکه نگهبان آن نیز از آسیب جدی به خطر افتاده است، از اعضای شورا شهر درخواست دارم این مسائل را در کارگروه تخصصی خود بررسی کنند.

وی با اشاره به اینکه کاهش درآمد مانع پیشرفت فیزیکی پروژه های شهرداری است، گفت:  پروژه تقاطع غیرهمسطح مهرگان و ولیعصر قراردادی با شرکتی بسته شد و با تمامی مشکلات تقاطع ولیعصر انجام شد اما در خصوص مهرگان معارض برق، آب، مخابرات، گاز، کیوسک نیروی انتظامی، ایستگاه اورژانس و ... برطرف شده و دکل برق فشارقوی را نمی‌توان با هزینه کم جابجا شود و تصمیم گرفتیم مطالعه را عوض کنیم که زمان می‌برد. امید داریم تا پایان امسال این پروژه نیز به بهره‌برداری برسد.

امینی زاده افزود: برای ساخت شهربازی حداقل ۵۰ میلیارد بودجه نیاز دارد شهرداری که نمی‌تواند هم در اجرا و هم نگهداری هزینه کند، با یک سرمایه‌گذار قرارداد بستیم و برای اجرایی کردنش نیاز به نظر کارشناسی داشتیم که گفتند پارکینگ آن جواب نمی‌دهد و با کش‌وقوس‌های بسیار مصمم به اجرای آن هستیم و سرمایه‌گذار وقتی منافعش تأمین شود کار را انجام نمی‌دهد اما ما همچنان پیگیر این پروژه نیز هستیم.

وی در خصوص پارک‌ها نیز به کمبود منابع اجرا کرد و گفت: پارک ۱۰ هکتاری نیز معارض‌هایی داشت که با پیگیری‌های صورت گرفته در اواخر سال گذاشته به معارض آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب برخوردیم و مساحت پارک به ۱۹ هکتار افزایش داده شد، درخواست دادیم بودجه افزایش یابد تا کار را پیش ببریم اما نیاز است معارض‌ها و کارهای قانونی و منابع مالی انجام شود.

شهردار بندرعباس در خصوص سؤال محکومیت تیم حقوقی شهرداری در دعاوی مختلف، تصریح کرد: در ۳ سال گذشته بیش از ۲۸۷ پرونده حقوقی داشتیم که مبلغ آن بیش از دو هزار و ۲۴۷ میلیارد تومان بوده و از این تعداد پرونده به سه پرونده در سؤال اشاره شده است. وظیفه ما دفاع خوب از منافع شهرداری است و ممکن است این اتفاق در دو سه مورد پیش آید اما آنجا که شاکی، حق‌وحقوق مردم را بخواهد باید حق مردم را بدهیم. ما تابع صدور رأی محاکم قضایی هستیم.

امینی زاده بیان کرد: ما درخواست اعتراض داشته‌ایم و در حال پیگیری کار هستیم، مبلغ پرونده‌های ذکرشده بخش کوچکی از دو هزار و ۲۴۷ میلیارد تومان بوده و ما باید حقوق مردم را پرداخت کنیم. در خصوص فاز یک پروژه آیت‌الله غفاری اصلاً مربوط به دوره بنده نبوده است و قراردادش در سال ۸۵ بسته‌شده است.

وی ادامه داد: برای بازآفرینی بافت فرسوده سه شیوه احیا شامل پرداخت هزینه توسط دولت، مشارکت مردم و دولت و احیا توسط خود مردم وجود دارد. قرارداد این پروژه با سرمایه‌گذار که از مردم است بوده و با مردم به توافق نرسیده است. من از سرمایه‌گذار خواستم خاتمه پیمان دهد اما مایل به ادامه آن است که در صورت رفتن به محاکم قضایی به محکومیت ما می‌انجامد.

شهردار بندرعباس ادامه داد: در خصوص نارضایتی کارکنان از تبدیل وضعیت کارکنان ما جایگاهی در زمینهٔ تبدیل وضعیت از قراردادی به پیمانی نداریم. وزارت کشور اعلام کرده بود بدون برگزاری آزمون اطلاعات افراد را بدهید تا آن‌ها را تبدیل وضعیت کنیم که اطلاعات ارسال شد و به مشکل برخورد تا سال گذشته که دستورالعملی آمد که به ۱۰ درصد کارکنان قراردادی پست داده شود نه اینکه پیمانی و رسمی شوند.

امینی زاده افزود: ما اطلاعات همه کارکنان قراردادی خود را ارسال کردیم و ۱۰ درصد کل کارکنان حدود ۱۵۰ نفر شد که به این افراد پست داده شد اما ناراضی هستند که چرا حقوقشان تغییرنیافته اما این مسئله تقصیر ما نیست. در خصوص تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی به قراردادی نیز مجوز تبدیل وضعیت کارکنانی با بالاترین سنوات کاری را گرفتیم که در حال پیگیری آن هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص پروژه بی آرتی موضوع ترافیک تغییر رفتار است، باید خیلی از محل‌های عبور و مرور تغییر داده شوند. بحث بی آرتی نظر شخصی ما نبوده مطالعه از سال ۸۷ شروع شد و سال ۹۰ طرح جامع ترافیکی در وزارت کشور مصوب شد که یکی از مصوباتش بی آرتی بود. اجرای آن مراحلی دارد و نمی‌توان یک سال و دوساله انجامش داد.

وی افزود: ۲۲ اتوبوس را حدود ۱۴ میلیارد تومان خریدیم که امروز حداقل ۳ برابر شده و این سرمایه‌گذاری برای شهر بوده است، ما دو بار مطالعه خط مرکزی را  تغییر دادیم. نیاز به دوربین‌های ترافیکی و اجرای پایانه آن داریم، ریل‌گذاری و آسفالت باید صورت بگیرد و معارضات باید رفع شود که تلاش داریم امسال این پروژه را به پایان برسانیم

شهردار بندرعباس در پاسخ به سؤال هفتم نیز گفت: برای هر پروژه نیاز به ۱۰ درصد هزینه نگهداری در هرسال داریم که بودجه تخصیص داده‌شده بیش از ۵ درصد نیست و با این حجم هزینه نیاز به بودجه بیشتر داریم. ۱۵۰ هکتار فضای سبز ما به ۲۲۰ هکتار رسیده است.

وی در پاسخ به سؤال بعدی خاطرنشان کرد: شهر بر اساس طرح جامع ساخته می‌شود و یا هسته‌ای از شهر وجود داشته و تکه‌تکه به آن اضافه می‌شود و شهر بندرعباس از نوع دوم است، طبق مطالعه‌ای که شده رشد فراوانی در شهر بندرعباس داشته‌ایم. مطالعه دفع آب‌های سطحی جامع نبوده است. حجم بارندگی افزایش‌یافته و کانال‌های ساخته‌شده ظرفیت آن را ندارد.

شهردار بندرعباس تصریح کرد: بخش زیادی از مشکلات آب‌گرفتگی را برطرف کرده‌ایم و بیش از ۱۲۰ پروژه خرد و کلان در خصوص رفع آب‌گرفتگی‌ها را در دل محلات و معابر عمومی شهر در سه سال گذشته اجرا کرده‌ایم. همه بودجه‌های تصویب‌شده برای دفع نقاط آبگیر اجرایی شده است و برای کار بیشتر نیاز به بودجه بیشتری داریم. برای سال ۹۹ نزدیک ۳۰ میلیارد تومان بودجه گذاشته‌شده که دست ما را برای انجام کار اساسی باز گذاشته است.

امینی زاده عنوان کرد: در خصوص سؤال مربوط به عدم تعیین و تکلیف ساماندهی دکه‌ها و کانکس‌ها نیز در حدود ۲۵ سال پیش به دکه‌هایی موجز دادند بعدها کانکس نیز اضافه‌شده و کل دکه‌ها و کانکس‌ها در ۷ هزار هکتار مساجد شهر تنها ۱۹۷ مورد است و تمام تلاش ما این بوده که واگذاری این‌ها بر اساس ضوابط باشد.

وی بیان کرد: بارها از ادارات مختلف و حتی همین شورا برای من نامه آمده که چرا به فلان جانباز یا فلان شخص مجوز نداده‌اید ما تمام تلاش خود را برای ایجاد اشتغال خرد و ساماندهی آن می‌کنیم. در خصوص بازارچه‌های محلی نیز بر اساس قانون راه و شهرسازی باید به شهرداری زمین دهد و ما بازارچه‌های محلی را ایجاد کنیم اما تا امروز یک قطعه درست به ما واگذار نشده است.

شهردار بندرعباس گفت: علی‌رغم این مشکلات با داشته‌ها و بضاعت خود در چند محله بازارچه‌های محلی ایجاد کردیم که عموماً از آن‌هاست استقبال نمی‌شود. در خصوص گل‌فروشی‌های بلوار خلیج‌فارس نیز ما به گل‌فروشی‌های سطح شهر در این منطقه مجوز دادیم تا هم منظر شهری را درست کنیم و هم نوعی بازارچه محلی گل و گیاه ایجاد کنیم و البته نیاز به تغییراتی دارد.

وی در پاسخ به سؤال دهم جراره و بواشه مبنی بر بی‌توجهی بر ۷۰ درصد طرح‌ها، عنوان کرد: اطلاعات ما در فرایند مناقصات و مزایدات حداقل در ۴ سامانه قرار می‌گیرد. همه شرکت‌های پیمان‌کاری تائید صلاحیت دارند و در غیر این صورت ما اصلاً نمی‌توانیم با آن‌ها قرارداد ببندیم. در معاونت عمرانی خود نیز آموزش‌های مربوطه به شرکت‌ها انجام‌شده است. اولویت ما لکه‌گیری از آسفالت‌های اصلی است.

شهرداری ادامه داد: ما کارخانه آسفالت خود را ارتقا دادیم و بچینگ تولید بتن را هم راه‌اندازی کردیم. در خصوص المان‌های شهری نیز همه موارد با تائید اعضای شورا انجام می‌شود، در یک سال اخیر به‌جز المان بندرعباس که در صحن شورا از آن دفاع شد اجازه ندادیم المانی در شهر اجرا شود.

وی تصریح کرد: مناسب‌سازی ساحل دریا نیز برای معلولین انجام‌شده است، برای کل مسیر نمی‌توانیم رمپ بگذاریم اما برای مسیرهای پیاده‌روی این کار صورت گرفته است. ما ادعا نداریم کلیه کارهای ما ۱۰۰ درصد خوب بوده است چراکه تابع شرایط اقتصادی و درآمد خود داریم اما همکارانم تاکنون هیچ روزی کار را تعطیل نکرده و از هیچ خدمتی که در توانش بوده فروگزار نکرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه