English

مدیرکل محیط زیست استان قم مطرح کرد؛

لزوم توجه بیشتر به اخلاق و محیط زیست در شورای فرهنگ عمومی استان

مدیرکل محیط زیست استان قم با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم پسماندها را با حداقل آسیب مدیریت کنیم، گفت: موضوع اخلاق و محیط زیست یک بحث مهم است و سیاست‌های کلی نظام در راستای محیط زیست در سال 94 توسط مقام معظم رهبری عنوان شد.

لزوم توجه بیشتر به اخلاق و محیط زیست در شورای فرهنگ عمومی استان

به گزارش خبرگزاری موج قم، سید رضا موسوی مشکینی در نشست خبری که به مناسبت هفته محیط زیست در سالن جلسات اداره‌کل محیط زیست استان قم برگزار شد، با اشاره به اینکه حوزه حفاظت از محیط زیست یک حوزه پر چالش با مشکلات و معضلات ویژه است، اظهار کرد: رسالت ما بر این است که با اطلاع‌رسانی به موقع و شفافیت کامل مشکلات محیط زیستی استان را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه 16 خرداد به عنوان روز جهانی محیط زیست از 48 سال پیش نامگذاری شده است، مطرح کرد: امسال از 17 تا 21 خرداد با شعار جهش تولید، حفظ محیط زیست برای توسعه پایدار به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است.

اقتصاد و محیط زیست در کنار یکدیگر هستند

مدیرکل محیط زیست استان قم با اشاره به اینکه سه ایستگاه‌ سنجش آلودگی هوا در سطح شهر داریم، عنوان کرد: پیش بینی ما بر این است که در سال جاری حداقل یک ایستگاه دیگر سنجش آلودگی هوا در شهر تاسیس کنیم چرا که برای پایش دقیق اطلاع شهر قم نیازمند حدود 10 ایستگاه سنجش در سطح شهر هستیم که باید به مرور به این تعداد برسیم.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های ما ورودی خروجی و حاشیه‌های شهر است، خاطرنشان کرد: از نظر اقتصادی فعالیت در محورهای مواصلاتی یک جذابیت ویژه‌ای دارد و از گذشته نیز شاهد فعالیت واحدهای مختلف در محورهای مواصلاتی استان بودیم.

موسوی مشکینی با اشاره به اینکه حدود 90 واحد در کمربندی امام علی(ع) را پایش کرده و اخطارات لازم را دادیم، تصریح کرد: این وضعیت ورودی و خروجی‌ها در شان کلان شهر قم که مسیر تردد میلیون‌ها مسافر است، نیست.

وی با بیان اینکه موضوع مکان‌یابی دفع پسماندهای صنعتی بر عهده محیط زیست است، یادآور شد: در دهه هشتاد مطالعاتی در سطح استان انجام شد و مکان‌های برای این موضوع مشخص شد ولی متاسفانه آن‌گونه که باید به آن توجه نشد البته مواردی مانند توسعه استان نیز در این راستا موثر بوده که در نهایت موجب سال گذشته یک محدوده جدید را پیشنهاد دهیم که مورد تایید استانداری نیز رسید.

مدیرکل محیط زیست استان قم با بیان اینکه بنا بر وظیفه و رسالت قانونی باید مناطقی را به عنوان پشتوانه‌های زیستی استان مشخص کنیم، اظهار داشت: اگر جوانان بومی و محلی با ما همکاری لازم را نداشته باشند در مدیریت این مناطق با مشکل مواجه می‌شویم و در همین راستا نیز در مدارس حاشیه این مناطق طرح‌های آموزشی ویژه‌ای را برگزار کردیم.

موسوی مشکینی با اشاره به اینکه کتاب انسان و محیط زیست با تلاش سازمان در سه سال اخیر در مقطع دبیرستان گنجانده شده است، عنوان کرد: کتب ویژه پیش دبستانی‌ها و کتابی نیز برای دبیران زیست شناسی و جغرافیا تهیه شده است.

وی با بیان اینکه بدنبال مدیریت انرژی در دستگاه‌های اجرایی هستیم، خاطرنشان کرد: جلسات منظمی با تشکلات مردم نهاد استان و با موضوعات مشخص در راستای تبادل نظر در حوزه مشکلات استان برگزار می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان قم با اشاره به اینکه سال گذشته گزارش طرح پژوهشی گرد و غبار در استان ارائه شد، تصریح کرد: امیداوریم این طرح در تصمیم‌گیری‌های ستاد مقابله با گرد و غبار استان اثرگذاری لازم را داشته باشد.

وی با بیان اینکه بیش از هزار و 300 مورد بازدید از واحدهای صنعتی در سال گذشته انجام و حدود 300 اخطاریه صادر شده است، مطرح کرد: در سال 98 حدود 765 مورد استعلام برای استقرار و تاسیس واحدهای صنعتی از مراکز گرفته شده است.

موسوی مشکینی با اشاره به اینکه باتوجه به اینکه مشکلات محیط زیستی بزرگی در استان وجود دارد با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم، یادآور شد: امیدواریم در سال جاری علاوه بر عملکرد بهتر بتوانیم شاخص‌های محیط زیستی استان را ارتقا دهیم و در این راستا حساب ویژه‌ای روی اصحاب رسانه باز کرده‌ایم.

وی افزود: موضوع آتش‌سوزی متاسفانه در سال‌های گذشته در کشور افزایش یافته است و دلایل مختلفی از جمله سهل انگاری در این موضوع وجود دارد؛ زمانی که بارندگی‌ها افزایش پیدا می‌کند پوشش گیاهی نیز بیشتر شده و این علف‌های خشک موجب آماده شدن بستر آتش سوزی می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه