English

سرپرست معاونت فنی و معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم:

رشته کوه میریزدان و گنبدهای نمکی منطقه کوه نمک قم را بحرانی کرده است

سرپرست معاونت فنی و معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: وجود دو رشته کوه میریزدان و گنبدهای نمکی در منطقه کوه نمک قم یک تونل بادی به سمت شهر ایجاد کرده و موجب بحرانی شدن این منطقه شده است.

رشته کوه میریزدان و گنبدهای نمکی منطقه کوه نمک قم را بحرانی کرده است

به گزارش خبرگزاری موج قم، رائد کمالی مقدم در گفت‌وگویی با اشاره به مناطق بحرانی چهارگانه استان قم، اظهار کرد: یکی از این مناطق بحرانی منطقه کوه نمک قم با مساحت 29 هزار هکتاری است که در سالیان گذشته از اعتبارات استانی و ملی برای آن هزینه شده است و یکی از علت‌های بحرانی بودن آن نیز وزیدن باد غالب از سمت غرب به شرق است.

وی استفاده از اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به استان و اعتبارات صندوق توسعه ملی در سطح دو هزار و 100 هکتار را مدنظر قرار داد و عنوان داشت: در این مناطق حدود 6 هزار هکتار از گونه‌های زرد تاغ و اسفناج وحشی کشت شده است؛ استان قم دارای 176 هزار هکتار بیابان و حدود 476 هزار هکتار آماده بیابان شدن است.

سرپرست معاونت فنی و معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان قم با بیان اینکه 105 کانون بحرانی در چهار منطقه قم وجود دارد، مطرح کرد: این چهار منطقه شامل منطقه کوه نمک با مساحت 29 هزار هکتار، حسین آباد میش مست با مساحت 27 هزار هکتار، دشت مسیله با مساحت 40 هزار هکتار و بیابان‌های اطراف قم با مساحت 9 هزار هکتار است.

وی با اشاره به اینکه فاصله هوایی منطقه کوه نمک قم تا شهر حدود 9 کیلومتر است، خاطرنشان کرد: وجود دو رشته کوه میریزدان و گنبدهای نمکی در این منطقه یک تونل بادی به سمت شهر ایجاد کرده است و این عرصه باتوجه به نزدیکی به شهر اولویت‌دار بوده و در سال‌های گذشته از طریق نهال‌کاری، بوته‌کاری، ایجاد هلالی‌های آبگیر و چاله‌های فلسی شکل جهت ذخیره نزولات جوی اقدامات مختلفی انجام شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه