English

حامی پاکبانان شهرداری قم، مدافعان مبارزه باآلودگی فضای شهری ازویروس کرونا باشیم

در روزهایی که نگرانی از شیوع کرونا، بسیاری از اقشار و مشاغل را خانه نشین کرد، خادمان مدیریت شهری قم و پاکبانان تلاش‌گر در خط مقدم پاکیزگی این شهر، در شرایط حاد به کار مشغول شدند تا مبادا گسترش آلودگی در شهر، بر دغدغه‌های دیگری بیافزاید.

حامی پاکبانان شهرداری قم، مدافعان مبارزه باآلودگی فضای شهری ازویروس کرونا باشیم

حمیده زند - خبرگزاری موج؛ پاکبانان و نیروهایی که با وجود خطر ابتلاء به کرونا، بخش گسترده‌ای از خدمات در حوزه مدیریت شهری را عهده دار بودند و شاید با کمترین تجهیزات، بی‌وقفه تلاش کردند تا شهری پاکیزه داشته باشیم، شایسته بهترین تقدیرها هستند.

حضور این نیروهای تلاش‌گر در روزهای کرونایی و جمع آوری پسماندهای خطرناک و حتی ماسک و دستکش‌های رها شده در سطح شهر، هر یک در این شرایط بحرانی، قدمی مهم در جهت سلامت شهروندان بوده و هست و همچنان نیز تداوم دارد.

تلاش برای داشتن شهری زبیا و پاکیزه، از فضای سبز گرفته تا خیابان‌ها و معابر، هر یک مرهون زحمات نیروهایی است که با ایثار و فداکاری در میدان مقابله با آلودگی‌ها در تکاپو هستند و در هر ساعت از شبانه‌روز نیز شهر، خیابان‌ها و معابر از وجود این نیروهای خدوم خالی نیست.

شهرداری قم، از همان ساعات اولیه پس از انتشار خبر تشخیص ویروس در قم، سرفصلی از اقدامات را برای مقابله با کرونا چه در زمینه ضدعفونی معابر و خیابان و همچنین در توسعه خدمات مدیریت شهری در مقابله با آلودگی تعریف کرد و نیروهای خدمات شهری و پاکبانان، جانانه در صف مقدم فعالیت‌های شهری قرار گرفتند، همچنین تصویب بودجه‌ای به میزان 500 میلیون تومان برای تامین اقلام بهداشتی این نیروها در جهت حفظ سلامت‌شان و مقابله با کرونا، از جمله اقدامات مهمی بود که تا حدی زیادی در جلوگیری از بیماری این نیروهای خدوم و تلاش‌گران مدیریت شهری موثر بود.

آموزش نیروهای خدمات شهری و پاکبانان از جمله رویکرد مهم شهرداری قم در صیانت از سلامت نیروها بود ضمن اینکه در ضدعفونی محدوده مساجد و معابر شهری نیز شاهد تلاش‌های گسترده‌ای بودیم و اماکن و معابر اصلی و فرعی شهری به طور مداوم گندزدایی شد و کرونا نه تنها وقفه‌ای در دیگر فعالیت‌ها ایجاد نکرد بلکه تلاشی مضاعف را به تصویر کشید.

پس از شیوع کرونا، خدمات شهری و تمیزی شهر قم به طور مستمر تداوم یافت و نیروهای خدوم، مصمم‌تر از قبل به فعالیت پرداختند، و مدیریت شهری به طور شبانه‌روزی عهده دار وظایف خطیری بودند و در معنای واقعی با مدیریت جهادی به صحنه آمدند و علی‌رغم پیش‌بینی بودجه در بخش‌های عمرانی و جاری، در تخصیص اعتباراتی در مقابله با کرونا، تمهیدات لازم را اندیشیدند.

خادمان مدیریت شهری و پاکبانان، در اوج سختی کار و با دشواری‌ها و نگرانی‌هایی که وجود داشت در جهت خدمت به مردم و نظافت عمومی شهر، قدم برداشتند و با رعایت بهداشت و پایبندی به پروتکل‌های تعریف شده و به همراه داشتن تجهیزات و اقلام بهداشتی، در حفظ سلامت شهروندان نیز به ایفای نقش پرداختند تا مبادا با کوچکترین بی‌توجهی، زنجیره انتقال در شهر گسترش بیشتری یابد.

پاکبانان یا همان جهادگران عرصه سلامت شهر، در جمع‌آوری پسماند و پاک کردن آلودگی‌ها از سیمای شهر، مسیری در صیانت از سلامت شهروندان پیمودند و شاید کوچکترین سهم ما از فرهنگ شهروندی، تکریم تلاش‌های این عزیزان و پایبندی به بهداشت شهری و همراهی در جهت جمع‌آوری و تحویل اصولی پسماند در ارتقای سلامت است تا میزان خطر برای پاکبانان را کاهش دهیم و برای داشتن شهری زیبا و پاکیزه، مشارکت و همراهی بهتری داشته باشیم.

پیشگیری از انتشار ویروس در سطح شهر برای مدیریت شهری هزینه‌ای مصاعف و برای نیروهای خدوم و زحمت‌کش پاکبان، تلاشی گسترده در پی داشت و با رعایت ملاحظات بهداشتی در انجام رسالت خطیر در مدیریت شهری، شاخص‌های خوبی را در پاکیزگی و زیباسازی سیمای شهر برجای گذاشت تا در ترددهای شهری از آلودگی جمعیت کثیری، جلوگیری شود.

فرآیند ضدعفونی معابر و فضاهای شهر در ماههای اخیر در کلانشهری چون قم، کار ساده‌ و کم‌حجمی نبود و با تلاش نیروهای خدوم، به طور مستمر تداوم داشت و متوقف نشد، همچنین خدمات شهری به صورت هدفمند در مناطق هشتگانه دنبال شد و سازمان‌های مرتبط با شهرداری، با تکیه بر توان نیروهای خدوم خود از هیچ تلاشی در ایام کرونایی فروگذار نکردند.

فعالیت‎های ارزشمند پاکبانان و پیک‌های بهداشت در حفظ نظافت شهر در پاکسازی و نگهداری محیط شهری، آن هم در دل بحران، کار ساده‌ای نیست و اگر همراهی و ایثار این نیروهای خدوم نباشد، هیچ یک از این اقدامات شکل نخواهد گرفت، به ویژه پاکسازی و نگهداری بیش از 24 میلیون متر مربع از شوارع در روز و جمع‌آوری روزانه 700 تن زباله شهری به همراه 100 تن زباله‌های عفونی، خود گویای گستردگی حیطه وظایف در مدیریت شهری هست.

در مدیریت شهری قم بیش از یک هزار و 600 نیروی پاکبان و پیک بهداشت در مناطق هشتگانه مشغول به خدمت هستند که توجه به سلامت این طیف گسترده از نیروهای خدوم در اولویت اول است و شهرداری قم نیز در برنامه‌ریزی‌های خود تجهیز نیروها را اولین گام مهم خود در مسیر خدمت در ایام کرونایی دانست و هماهنگی‌های خوبی نیز در مدیریت شهری در جهت ارائه بهتر خدمات شکل گرفت.

حفظ شادابی و سرزندگی شهر یکی از رسالت‌های ذاتی شهرداری است که سهم مهمی از آن بر عهده نیروهای خدوم و پاکبان است و مگر بدون حضور این نیروها، شهری شاداب و سرزنده خواهند ماند و یا مگر می‌توان در حفظ ایمنی و سلامت شهورندان در شرایط بحرانی به موفقیتی دست یافت.

وقتی مهم‌ترین عناوین وسرفصل‌های خدماتی در مقابله با کرونا در مدیریت شهری در 10 کمیته مورد نظارت و ارزیابی قرار می‌گرفت، سهم مهمی از این تلاش‌ها مرهون حضور همین نیروها در میدان پرخطر شهری در اقدامات مستمر و گسترده خدماتی و بهداشتی بود، نیروهای جهادگری که تلاش و زحمات آنها، کم‌ارج‌تر از تلاش مدافعان سلامت در روزهای بحرانی نبود و باید به این تلاش‌گران عرصه سلامت که از اقشار ضعیف جامعه هستند و با شغلی خطیر و سخت مواجه‌اند، بیش از گذشته بها داد و مطالبات به حق آنان را با مشارکت و همراهی همه دستگاههای اجرایی و مدیریت شهری پاسخی در خور و شایسته داد.

در مقابله با کرونا، قطعا روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم، اما باید پذیرفت که در مدیریتی منسجم، شهر، رها نشد و نه تنها تلاش‌ها در مدیریت شهری چند برابر قبل پیگیری شد ضمن اینکه در حوزه خدمات ویژه متوفیان نیز مصوباتی در رایگان شدن کفن و دفن و تجهیز سردخانه‌ای و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی شکل گرفت.

همچنین با تعطیل شدن 380 بوستان کوچک و بزرگ در اوج بحران کرونا، تلاش‌ها در نظافت و نگهداری از این بوستان‌ها و تجهیزات آن تعطیل‌بردار نبود بلکه ضدعفونی و پیشگیری از شیوع کروناویروس جزئی از وظایف این نیروها به تلاش‌های قبلی‌شان افزوده شد.

آنچه در حوزه خدمات شهری دارای اهمیت بوده و باید به طور ویژه‌ای مورد توجه قرار گیرد این است که نیروهای خدماتی و کارگری در معرض جدی خطر و آسیب قرار داشته و دستهای خسته و پرتلاش خادمان مدیریت شهری در خط مقدم مبارزه با آلودگی و پاکسازی فضای شهر، نیاز به حمایت‌ و همراهی بیشتری دارند.

باید پذیرفت وقتی بیشترین مطالبات جامعه شهری قم، مسائل مربوط به نظافت و بهداشت شهری و جمع‌آوری پسماند است، بخش زیادی از نیرو و توان انسانی در این حوزه صرف می‌شود و نباید مدیریت شهری را با توجه به اهمیتی که در بهداشت شهر و سلامت شهروندان و حساسیتی که در این برهه وجود دارد، تنها گذاشت و اقدامات پیشگیرانه در سطح وسیع‌تری از مدیریت شهری اتخاذ شود تا انبوهی از وظایف تنها بر عهده یک طیف از نیروهای مدیریت شهری و پاکبانان نباشد تا این دوران نیز با کمترین آسیبی، سپری شود.

در سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم فعالیت‌هایی چون آموزش های کاربردی تمامی عوامل اجرایی در بخش تفکیک اعم از کارگران سایت دفن پسماند، کارخانه پردازش و نیروهای شرکت‌های پیمانکاری در بخش جمع‌آوری و پردازش و همچنین عوامل گشت و کنترل نظارت در سطح مناطق ارائه شده است و به منظور حفظ سلامت پرسنل، ناظران و تمامی کارکنان به تجهیزات مراقبتی و بهداشتی شامل ماسک‌های بهداشتی و دستکش یکبار مصرف مجهز شده‌اند، هر چند انتظار می‌رود علاوه بر این تلاش‌ها در جهت حمایت و پشتیبانی از نیروهای خدوم نیز گام‌های جدی‌تری برداشته شود و امنیت شغلی بهتری را با توجه به سخت و دشوار بودن شغلشان، تعریف شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه