English

سایت شهرداری قم پیشرو در اطلاع رسانی و خدمت رسانی نوین الکترونیکی به شهروندان درکشور

یکی از مؤلفه‌های مهم ، در از میان بردن آسیب‌ها، کاستی‌ها و ضعف‌های مدیریتی و نظارت کامل بر حیطه وظایف، برچیده شدن حیات‌خلوت مسئولان و ایجاد اتاق‌های شیشه‌ای و ارائه عملکردی شفاف است، وجود پورتال‌ها و سایت‌ها در انعکاس به روز اخبار و اطلاعات دارای جایگاه مهمی در رفع کاستی‌ها و ضعف‌ها دارد.

سایت شهرداری قم پیشرو در اطلاع رسانی و خدمت رسانی نوین الکترونیکی به شهروندان درکشور

حمیده زند - خبرگزاری موج؛ شهرداری‌ها به عنوان نهادهای اجرایی و خدماتی و کاملا مستقل و عمومی، بیش از سایر نهادها و سازمان‌ها و ارگان‌ها باید به طور دقیق‌تری، پاسخگوی جامعه هدف خود باشند به ویژه اینکه بخش زیادی از نیازهای شهروندان اقدامات و فعالیت‌های شهرداری در ارتباط مستقیم با زندگی روزمره آنان قرار دارد.

در سالهای گذشته برخی از کج‌سلیقگی‌ها و شیوه‌های ناکارآمد در حیطه وظایف برخی از شهرداری‌ها موجب ذهنیت‌های منفی در مورد اقدامات و وظایف این نهاد بوده و در بستر چنین ذهنیت‌هایی، چه بسا خدماتی که نادیده گرفته ‌شد و تلاش‌هایی که پنهان ماند، در این خصوص طراحی پورتال‌ها و سایت‌ها، دریچه‌های ساختارمند و کارآمد در ایجاد ارتباط و تعامل مناسب با شهروندان در اطلاع رسانی و پاسخگوئی است.

همچنین سرعت بخشیدن به ارائه خدمات به ارباب رجوع، از شاخصه‌های مهم در موفقیت مدیریت شهری است که در قالب سایت و سامانه امکان‌پذیر می‌شود، وجود یک سایت سازمانی به غیر از ارائه اطلاعات و اخبار، می‌تواند تحولات مهمی را در پاسخگوئی به نیاز شهروندان ارائه دهد، به ویژه اینکه در کاهش بروکراسی اداری در ارائه خدمات بهتر، نقش مهمی ایفاء می‌نماید.

ارائه اخبار مدیریت شهری در خصوص پاکیزه نگاه داشتن شهر، جمع‌آوری و حمل زباله شهری، صدور مجوزهای ساخت و ساز، دریافت عوارض شهری از شهروندان و همچنین برقراری نظم در شهر نیز از دیگر رویکردهای مهم سایت در عرصه اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی است، به ویژه اینکه شفاف‌سازی دقیقی درباره هزینه‌کرد هر یک از خدمات و فعالیت‌ها از طریق سایت در اختیار شهروندان قرار بگیرد و آنان، خود را ناظرانی موثر در بهبود عملکرد شهرداری بدانند.

سایت شهرداری قم در سالهای اخیر، همگام با بسیاری از تحولات در مدیریت شهری، توانسته یکی از بهترین سایت‌ها در زمینه اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات مختلف باشد و با استفاده از تجربیات نیروهای متخصص در روابط عمومی و تولید محتواهای خبری، آموزشی و فرهنگی، قابلیت‌های مهمی را در به روز رسانی در بارگذاری رویدادها و پاسخگوئی به مطالبات شهروندان فراهم کند، در این زمینه روابط عمومی شهرداری توانسته بااستفاده ازظریف وتوانمندی لازم از سوی تمامی خبرگزاری‌ها و رسانه های مکتوب قم در شکوفایی و محتواسازی دراین سایت موفق عمل کند.

سایت شهرداری قم همچنین در جذب اطمینان کاربران و شهروندان، موفق بوده و در بسیاری از موارد نیز با کاهش هزینه‌ها و مدیریت منابع و زمان از طریق خدمات نوین الکترونیک، گام‌های مهمی در جهت خدمت‌رسانی برداشته، و با نگاهی تخصصی و کارشناسی براساس نیاز مخاطبان و شهروندان در انجام وظیفه بهتر مدیران موثر واقع شده است.

با شیوع کروناویروس، کاهش مراجعات حضوری، یکی از پروتکل‌های مهم در پیشگیری از گسترش این بیماری است که مدیران شهری با طراحی‌ و توسعه زیرساختها، بستر را برای ارائه خدمات از راه دور فراهم کردند که خود زمینه ساز رضایتمندی بیشتر ارباب رجوع بوده و خدمتی در شان شهروندان ارائه خواهد شد.

سایت شهرداری قم با قابلیت‌ها و امکانات طراحی شده امکان ارتباط با کاربران با متصدیان سازمانی را در خود دارد و به صورت آنلاین اطلاعات، آرشیو مطالب، عناوین، خلاصه و شرح مطالب را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد و با ارائه آمار دقیقی از فعالیت‌ها و آمار و عملکرد در سالهای اخیر و معرفی پروژه‌های در دست اقدام و یا به اتمام رسیده، پاسخگوی سوالات و مطالبات شهروندان در مسیر شفاف سازی است.

از جمله رویکرد سایت شهرداری، کوتاه کردن مسیر خدمت و مسئولیت اجرایی در پیشبرد اهداف است البته باید پذیرفت که بخش زیادی از قابلیت‌های این سایت، مرهون حضور روابط عمومی مختصص و اهل فن در تعامل با شهروندان و رسانه‌ها و همچنین تولید محتوا و به روز رسانی رویدادهاست،

این سایت با انتشار اخبار به روز، معرفی فعالیت‌ها و وظایف، ارائه خدمات از طریق درگاه خدمات الکترونیکی، معرفی قوانین و دستورالعمل‌ها، سامانه شفافیت با اعلام بودجه جاری و عمرانی و تعرفه‌ها، شبکه الکترونیک خدمات هوشمند، معرفی دقیق مناقصات و مزایدات، معرفی پیمانکاران و شفافیت اعتباری در جهت اجرای پروژه‌ها، معرفی معاونت‌ها و سازمان‌ها، تبیین پروژه‌های شاخص، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در قم و ....بخش زیادی از نیازها در مدیریت شهری را پاسخ داده است.

معاونت‌های مختلف از جمله برنامه ریزی و منابع انسانی، فنی عمرانی، حمل و نقل ترافیک، خدمات شهری، شهرسازی و معماری، فنی و عمرانی و مالی اقتصادی از طریق این سایت، به روزترین اقدامات و فعالیت‌ها را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند و کانال‌هایی را برای دریافت مطالبات و خواسته‌های شهروندان تعریف کرده‌اند.

در دو ماه اخیر در مقابله با بحران کرونا نیز، ویژه نامه کرونا با شعار در خانه می مانیم در این سایت فعال شده است و اخبار رسمی کرونا را در اختیار کاربران و شهروندان قرار می‌دهد و بخش عظیمی از تولید محتوا در این ویژه نامه آموزشی و بهداشتی در جهت ارتقای سطح آگاهی شهروندان است و راههای پیشگیری از این بیماری و آخرین شمار مبتلایان در ایران و جهان در این سایت بارگذاری شده است.

همچنین فهرستی از مراکز درمانی و داروخانه ها و پزشکان آن لاین در این سایت وجود دارد و حتی دستورالعمل‌هایی را برای استفاده از حمل و نقل عمومی ویژه شهروندان و رانندگان و وظایف اصناف و چگونگی برگزاری جلسات در جهت پیشگیری از انتقال ویروس ارائه شده است.

در پرتال خبری نیز شهرداری به خوبی عمل کرده و در اتعکاس اخبار و رویدادها، پاسخگوئی به مطالبات شهروندان و انتقادات بخش قابل توجهی از اخبار را شامل می‌شود، همچنین گزارش کاملی از سامانه 137 در خصوص بیشترین انتقادات و مطالبات رسانه‌ای می شود که در جلب اعتماد شهروندان موثر است.

در بخش مدیریت ستادی نیز فعالیت ارتباطات و امور بین الملل و حوزه سرمایه گذاری و ستادساماندهی تعاملات بانکی و بازرسی و رسیدگی به شکایات مورد ارزیابی قرار گرفته و اقدامات سازمان های تابعه همچون آتش نشانی، آرامستان‌ها، زیباسازی ، حمل و نقل ترافیک، توسعه  عمران، فرهنگی و ورزشی، فناوری اطلاعات و قطار شهری و ...بارگزاری می‌شود.

انتظار می‌رود شهرداری با تکیه بر تخصص و دانش و پاسخگوئی بیشتر به مطالبات شهروندان، سایت و پورتال را به عنوان دریچه ای در جهت تعامل و هم گرایی بیشتر فعال نگاه داشته و در بهبود کمی و کیفی این سایت در ارتقای رضایت شهروندان موفق عمل کند.

باتوجه به توانمندی‌های سایت درحوزه های مختلف و رصد دیگر سایت شهرداری‌های کشور و حتی دیگرارگانهای اداری وسازمانی ایران، سایت شهرداری قم، بسیار پرمحتوا، آنلاین و دارای ارائه خدمات الکترونیکی بیشتری به شهروندان هست.

سایت شهرداری قم می تواندبه عنوان نمادمدیریت الکترونیک درکشور معرفی و الگوئی آموزشی برای دیگر ادارات وسازمانهای کشور در رسیدن به سایتی ایده‌آل باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه