English

موج در گزارشی اختصاصی بررسی می‌کند؛

نارضایتی مردم سوزا نسبت به بی‌آبی‌های مکرر/ وعده حل مشکلات تا دوازده فروردین

با توجه به تشدید بحران آب در منطقه سوزا قشم، قائم مقام مدیرعامل آبفای هرمزگان از رفع مشکل آب این منطقه و از برطرف شدن نارضایتی مردم تا دوازدهم فروردین خبر داد.

نارضایتی مردم سوزا نسبت به بی‌آبی‌های مکرر/ وعده حل مشکلات تا دوازده فروردین

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، کم آبی و بی کیفیتی آب در روستاهای قشم حکایتی قدیمی است. به تازگی اما طبق مصاحبه ای که با شهروندان شهر سوزا قشم داشتیم، شهروندان این شهر  بیش از نیمی از سال را با مشکل جدی آبرسانی دست و پنجه نرم کرده اند. همانطور که آمارها نشان میدهند شیوع ویروس کرونا، که کشور را از هفته ها پیش با خود درگیر کرده مصرف آب کشور در بسیاری از نقاط را حدود ۴۰ درصد افزایش داده که این افزایش مصرف باعث تشدید وضعیت بحران کم آبی و بی کیفیتی آب در این منطقه  شده است.

طبق گزارش های ارسالی مردم سوزا، بالاجبار برای تهیه آب برای هر پنج متر مکعب ۱۰۰ هزارتومان هزینه می کنند. با یک حساب سرانگشتی میتوان پی برد که یک خانواده حداقل چهار نفره باید چیزی حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان در وضعیت عادی کشور برای خرید آب هزینه کند. طبق گزارش های مردمی آب سوزا در این ۶ ماهه در هر ماه تنها یک روز توزیع می شده است. خبرگزاری موج طبق پیگیری هایی که انجام داد موفق شد با ابراهیم ملاحی رییس شورای شهر سوزا و همچنین جواد منصوری قائم مقام مدیرعامل آبفای هرمزگان مصاحبه ای را در این رابطه انجام دهد.

ابراهیم ملاحی در این رابطه گفت: شهر سوزا بیش از چهار الی پنج سال است که مشکل جدی کیفیت آب را داراست. اما الان نزدیک به یک سال و چند ماه است که علاوه بر مشکل کیفیت که باعث زحمت مردم بوده مشکل کمیت آب نیز بر آن افزوده شده است.

طبق گفته های این مقام مسئول میزان آبی که باید برای سوزا تامین شود در شرایط عادی روزانه حدود یک هزار و 500 متر مکعب است اما این مقدار بیش از یک سال است که به کمتر از ۶۰۰ متر مکعب کاهش پیدا کرده و چنانچه پیش از این نیز اشاره شد با توجه به افزایش نرخ مصرف ۴۰ درصدی در شرایط امروز جامعه بیش از پیش شهروندان را ناراضی کرده است.

وی همچینین در این رابطه افزود: من مکررا درخواست خود را از مدت ها قبل با توجه به عمل نکردن پیمانکار مربوطه به تعهدات خود و مسئولیت پذیر نبودن او با دیگر مسئولان ذیربط به صورت شفاهی و نامه نگاری اعلام کرده ام، اما مثمر ثمر واقع نشد. به همین دلیل پیشنهادی را ارائه دادم که از لوله های شرکت مپنا سود بجوییم که مورد قبول آنها نیز واقع شد، اما همانطور که میدانید از برج چهار سال ۹۸ قول داده شده بود که به این موضوع یک ماهه جامه عمل پوشانده شود که متاسفانه هنوز که هنوز است کاری انجام نشده!

این در حالی است که سوزا بیش از 10 سال است که بعد از قشم دومین شهری است که مجهز به سیستم لوله کشی است اما همچنان با مشکل جیره بندی و مشکلات کمی و کیفی آب درگیر است. گاها شوری آب این مکان به آب دریا نیز نزدیکی میکند و شهروندان مجبور هستند برای تامین کمبود آب آن را از تانکر ها خریداری کنند.

جواد منصوری قائم مقام مدیرعامل آبفای هرمزگان گفت: ما از حدود چهار ماه پیش به دنبال حل مشکلات آب شیرین کن ها بوده ایم که خوشبختانه از چند روز قبل یعنی پنجشنبه هفتم فروردین ۹۹ با شست و شوی آب شیرین کن ها، افزایش تولید و نیز کم تر شدن شوری آب نسبت به قبل وضعیت رو به بهبودی است. همچنین آب سوزا را از محل دیگری در حال تامین هستیم که سعی میکنیم تا حدامکان عادلانه توزیع کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که اگر آب نیست پس آبی که تانکرها توزیع میکرده اند و به بهای گزافی میفروختند را چه کسی توزیع میکرد و آیا پای مافیای آب در میان است یا خیر، گفت: «‌نمیدانم اما همین قدر میتوانم بگویم که با سخت گیری هایی که مجموعه ی ما انجام میدهد اطمینان میدهم که این آب توسط مجموعه ما توزیع نمیشود».

به گفته ی وی مشکلات آب تا ۱۲ فروردین بهبود خواهد یافت و تولید آب شیرین کن ها به یک هزار و 200 تا یک هزار و 300 متر مکعب رسیده که  ۸۰ درصد مسائل را حل خواهد کرد، هرچند این مقدار در شرایط قرنطینه برای شهروندان کاملا مطلوب نیست و امیدواریم که تدبیری اندیشیده شود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه