English

محمد ضروری:

در استان همدان تنش آبی وجود دارد/ صدای آژیر قرمز آب در همدان به گوش می رسد

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای استان همدان با اشاره به سرانه آب تجدیدپذیر در همدان از وجود تنش آبی در این استان خبر داد.

در استان همدان تنش آبی وجود دارد/ صدای آژیر قرمز آب در همدان به گوش می رسد

به گزارش خبرگزاری موج همدان، محمد ضروری مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای استان همدان با اشاره به جایگاه ویژه این استان در کشور، گفت: استان همدان جزو معدود استان هایی است که سرشاخه سه یا چهار حوضه آبریز اصلی آب کشور است. این استان در سرشاخه حوضه آبریز کرخه، دریاچه نمک، دریای خزر و مرزی غرب قرار دارد. 

ضروری مطرح کرد: با توجه به سرشاخه بودن و موقعیت استان از نظر ارتفاع، طبیعتا پتانسیل بالایی برای ذخیره و نگهداری آب سطحی و زیرزمینی وجود ندارد. مساحت استان حدود 19 هزار و 500 کیلومتر مربع با بارندگی متوسط 331 میلی متر است که آوردآبی سالانه آن حدود 6.8 میلیارد مترمکعب است. از این میزان آوردآبی حدود حدود 4 میلیارد و 280 میلیون مترمکعب که معادل 64 درصد است تبخیر و تعریق می شود. مابقی آب به میزان 2 میلیارد و 151 میلیون مترمکعب که آب تجدید پذیر نامیده می شود؛ برای مصارف کشاورزی، شرب و ذخیره در آبخوان صرف می شود. 

وی افزود: با احتساب جمعیت استان همدان، سرانه آب تجدیدپذیر 1237 مترمکعب در سال است. سرانه آب در استان بسیار پایین است. اگر سرانه آب تجدیدپذیر زیر 17700 مترمکعب در سال باشد، وضعیت تنش آبی وجود دارد. خوشبختانه در سال های اخیر با همکاری دستگاه های مرتبط اقدامات خوبی در افزایش بهره‌وری و راندمان آب برداشته شده است اما باید بپذیریم؛ وضعیت منابع آبی استان مناسب نیست. 

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای استان همدان گفت: شرکت آب منطقه ای با احداث سازه های متفاوت از قبیل سدهای مخزنی، خطوط انتقال آب، مخازن بتنی آب و تصفیه خانه ها در بخش آب شرب و کشاورزی و احداث شبکه های آبیاری و زهکشی و ایستگاه های پمپاژ این وظیفه را به عهده داریم. 

وی با اشاره به سرمایه گذاری داخلی به صورت BOT و مشارکت در این شرکت، بیان کرد: با توجه به دسترسی نداشتن به شرکت های خارجی به شدت نیازمند تکنولوژی های اندازه گیری، کنترل و ارسال اطلاعات هستیم. اگر تولیدکنندگان و فعالان صنعت الکترونیک و ارتباطات و صنایع های تک به این زمینه ورود پیدا کنند، ما استقبال خواهیم کرد.

ضروری با تاکید بر حفظ کیفیت آب، گفت:منابع آب زیرزمینی متعادل کننده زیست محیط است که با پایین رفتن منابع آب زیرزمینی رواناب رودخانه ها کاهش خواهد یافت و باعث رخدادهای اقلیمی حدی نظیر خشکسالی و سیلاب شدید خواهد شد. بسیاری از منابع آب به دلیل بها ندادن و آلوده شدن از دسترس ما خارج می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی