English

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان خبر داد:

بیماریهای قلبی بیشترین علت مرگ ومیر سال ۹۷ کردستانی ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به علل مرگ در سال 97 در میان مردم کردستان گفت: بیشترین درصد علت مرگ ومیر کردستانی ها مربوط به بیماری های قلبی است.

بیماریهای قلبی بیشترین علت مرگ ومیر سال 97  کردستانی ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، فرزین رضاعی پیش از ظهر امروز یکشنبه در نشست خبری با رسانه های کردستان در سنندج اظهار داشت: همه سعی وتلاش ما بر این بوده که افراد را در جایگاه مناسب خودشان به کارگیری کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه با اشاره به پروژه های افتتاحی در دهه مبارک فجر گفت: این پروژه ها با اعتباری معادل 210 میلیارد ریال آماده خدمت رسانی به مردم شریف استان شده که این پروژه ها شامل هشت مورد خانه سلامت، 2 پایگاه سلامت شهری، یک پایگاه ماموریت‌های جاده‌ای، یک مرکز مشاوره ازدواج، یک پایگاه بهداشتی، یک مرکز دیالیز در بیمارستان سروآباد و بخش انکولوژی بیمارستان توحید سنندج بود.

وی با بیان اینکه تجهیز و راه‌اندازی اورژانس بیمارستان بوعلی مریوان را از دیگر پروژه‌های بهداشتی - درمانی دهه فجر اعلام کرد و گفت: بیشترین اعتبار هزینه شده برای این پروژه به مبلغ 180 میلیارد ریال بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: برای ریشه کنی فساد و طی کردن مسیر سالم‌سازی باید دستگاه‌های دولتی به سمتی بروند که امکان خطا و اشتباه به حدقل برسد و یکی از راه‌ها در این زمینه بحث دولت الکترونیک است.

وی با بیان اینکه دراین زمینه دانشگاه علوم پزشکی اقدامات زیادی انجام داده و سامانه‌های زیادی را طراحی کرده است، گفت: برای از این سامانه‌ها به تازگی راه‌اندازی شده و برخی دیگر نیز در گذشته بوده و هم اکنون ارتقا یافته است.

رضاعی رسیدگی الکترونیک اسناد پزشکی به بیمه سلامت را یکی از اقدامات انجام شده در این زمینه اعلام کرد و گفت: این سامانه به شفافیت و سالم‌سازی فعالیت‌ها کمک می‌کند، ضمن اینکه کردستان در این زمینه جزو استان‌های برتر کشور است.

وی اجرای نظام ارجاع بیماران را یکی دیگر از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد و گفت:  با اجرای این نظام، امکان شناسایی مشکلات موجود در فرایندهای خدمت‌ رسانی حوزه سلامت فراهم می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه با اشاره به تلاش برای افزایش آمار زایمان به روش طبیعی گفت: با اقدامات انجام شده آمارعمل سزارین در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان از 40 درصد در سال گذشته به 30 درصد در سال جاری کاهش یافته است.

 وی افزود: هم‌اکنون کردستان در زمینه کاهش عمل سزارین جایگاه خوبی دارد ، یکی از سیاست‌گذاری‌های دانشگاه افزایش آمار زایمان طبیعی و کاهش هرچه بیشتر آمار سزارین است.

رضاعی میزان مرگ و میر مادران باردار در 100 هزار تولد زنده در سال گذشته در استان را .10.9 درصد اعلام کرد و گفت: این آمار در کشور 17.7 درصد بوده است، ضمن اینکه در دی امسال میزان مرگ و میر مادران باردار در یک هزار تولد زنده در استان 8.83 درصد و در کشور 8.75 درصد بوده است.

وی یادآور شد: همچنین آمار مرگ و میر نوزادان یک تا 59 ماه در سال گذشته در استان 3.38 درصد و در کشور 4.9 درصد و کودکان زیرپنج سال نیز 14.4 درصد در استان و 14.8 درصد در کشور بوده  است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه در حال حاضر استفاده از نمک در استان حداقل 2 برابر میانگین کشوری است، اظهار داشت: همین امر موجب شده که مردم این استان40  درصد بیشتر از میانگین کشوری مبتلا به فشار خون باشند.

نشست خبری رییس علوم پزشکی

وی عدم تحرک فیزیکی و تغذیه ناسالم را از افزایش آمار فشارخون در استان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر و براساس بررسی‌های انجام شده فعالیت فیزیکی کردستانی‌ها 20 درصد پایین ‌تر از میانگین کشوری است.

رضاعی با اشاره به اجرای طرح بسیج کنترل فشار خون همزمان با سراسر کشور در استان گفت: در مدت اجرای طرح 664 هزار نفر به ایستگاه‌های کنترل فشار خون در استان مراجعه کردند که این آمار 83 درصد افراد بالای 30 سال استان را شامل می‌شود.

وی یادآور شد: از این تعداد افرادی که به پایگاه‌ها مراجعه کردند 11 درصد به فشار خون مبتلا بودند که این تعداد 60 هزار نفر از مردم بالای 30 سال استان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این جلسه گفت: تاکنون مورد مثبتی از مبتلا به ویروس کرونا در استان مشاهده نشده است فقط یک مورد مشکوک به این بیماری شناسایی شده وهم اکنون در بیمارستان توحید سنندج بستری و تحت درمان است.

ابراهیم قادری افزود: خانواده این فرد نیز در قرنطینه بوده و همکاری خوبی با عوامل درمانی دارند،ضمن اینکه درجه شک ابتلای این فرد به ویروس کرونا بسیار پایین است و طی چند روز آینده و پس از مشخص شدن جواب آزمایش‌های کلی، نتیجه مثبت یا منفی بودن آن اطلاع رسانی خواهد شد.

وی  یادآور شد: پایگاه‌های مراقبت بهداشتی در مرزهای استان فعال شده با حساسیت بالای این موضوع پیگیری می‌شود و قرار است در روزهای آینده دوربین‌های حرارتی برای تقویت کنترل مسافرهای ورودی نیز در مرزها فعال شوند  تا در صورت مشاهده مورد مبتلا و مشکوک به این ویروس اقدامات به موقع و سریع را انجام دهند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه در حال حاضر درمان دارویی این فرد مشکوک به کرونا با داروهای آنفلوآنزا است، گفت: چیزی برای پنهان کردن در این زمینه وجود ندارد و قطعا موارد مثبت به اطلاع مردم خواهد رسید.

وی ابراز امیدواری کرد، با تدابیر بهداشتی و کارهای درمانی انجام شده و همکاری مردم این بیماری را نیز پشت سر گذاشته شود، ضمن اینکه از مردم انتظار می‌رود خیلی به شایعات توجه نکنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه