English

آیت الله اعرافی:

سنت‌های اصیل حوزه مورد توجه بیش‌تری قرار بگیرد

مدیر حوزه‌های علمیه کشور مباحثه و گفت‌وگو را از سنت‌های اصیل حوزه دانست و به حفظ این سنت‌ها تاکید داشت.

سنت‌های اصیل حوزه مورد توجه بیش‌تری قرار بگیرد

به گزارش خبرگزاری موج قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه و سومین جشنواره مقالات علمی حوزه که در سالن همایش‌های مدرسه دارالشفای قم برگزار شد، با اشاره به تحقیق‌هایی که در عرصه دین انجام می‌شود، اظهار کرد: تحقیق دینی نباید مبتنی بر معادلات مادی باشد، چراکه درون‌مایه اخلاص و بدون هیچ چشم‌داشت مادی، موجب تعمیق و اثربخشی پژوهش‌های حوزه‌های علمیه شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: اخلاص به‌عنوان درون‌مایه و یکی از ویژگی‌های مشترک پژوهش‌های دینی در آثار بزرگان حوزه علمیه است و این موجب شده تا برخی آثار علمای بزرگ حوزه برای قرن‌ها ماندگار و اثرگذار باشد.

وی گفت: پژوهش، حوزه بسیار مهمی است ولی هنگامی‌که پژوهش در قلمرو معارف الهی و مبتنی بر استنباط اندیشه‌های دینی است از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود.

وی افزود: روش‌شناسی درست و اخلاق متناسب با حوزه پژوهش دو عنصر و رکنی است تا این پژوهش گره‌گشای بشریت و در راستای ارتقای جایگاه انسان باشد.

اعرافی ادامه داد: پژوهش هنگامی‌که در خدمت معارف الهی و تولید اندیشه دینی و نظریه اسلامی قرا گیرد حساسیت آن مضاعف می‌شود، چراکه در پژوهش دینی به دنبال نسبت دادن خروجی علمی به صاحب‌شریعت هستیم.

وی اظهار داشت: تحقیق در علوم تجربی اقدامی ارزشمند است و ازنظر دینی تمام این پژوهش‌ها در راستای کمک به بشریت بوده، ولی پژوهش در عالم تشریع از حساسیت و دشواری بیشتری مواجه است.

وی افزود: اهمیت تحقیقات دینی به دلیل انتساب به صاحب‌شریعت و همچنین طرح موضوعی که باسعادت ابدی بشریت گره‌خورده است، بوده و باید محقق دینی در این پژوهش‌ها بسیار دقت کنند.

امام‌جمعه قم بابیان این‌که یک اشتباه پژوهشی و علمی می‌تواند منجربه گمراهی شود و یا یک کار علمی صحیح می‌توان حیات جامعه بشری به سمت کمال را رقم بزند، گفت: در تحقیقات دینی، هم روش کار باید بسیار دقیق و درست بوده و هم با تعهد، تیزبینی و شناخت صحیح از مبانی دینی همراه باشد.

وی گفت: حساسیت پژوهش در حوزه علوم دینی به‌قدری زیاد است که این موجب شده تا بسیاری از بزرگان حوزه علمیه سال‌ها از عمر خود را صرف مطالعه دقیق و تفکر عمیق به‌منظور خلق آثار علمی سترگ کنند.

اعرافی توجه به روش‌های اصیل و دقیق حوزه‌های علمیه و همچنین روش‌های جدید و ابتکاری پیرامون تحقیقات در حوزه علوم دینی را مورد تاکید قرار داد و افزود: سنت مباحثه و گفت‌وگوی علمی میان استاد و شاگرد، تقریرات دروس، تعلیقه نویسی و حاشیه‌نویسی بر متون علمی و دینی و همچنین مذاکره علمی ازجمله سنت‌های اصیل علمی در حوزه علمیه است.

وی گفت: حوزه‌های علمیه پس از انقلاب اسلامی وارد مباحث علمی جدیدی شده و دستاوردهای بسیار زیاد علمی نیز در این زمینه داشته است ولی باوجود حجم گسترده تولیدات علمی در حوزه‌های علمیه، همچنان کمبودهای زیادی در این زمینه وجود دارد.

در بیست و یکمین همایش کتاب سال حوزه،‌ ۹۳۳ اثر به دبیرخانه این همایش در قالب کتاب و پایان‌نامه در ۲۰ گروه علمی ازجمله اخلاق،‌ عرفان، ادبیات،‌ هنر، ‌اقتصاد،‌ انقلاب اسلامی، روانشناسی، ‌علوم اجتماعی،‌ علوم تربیتی، سیاسی،‌ فقه و اصول و کلام ارسال‌شده است که پس از بررسی آثار توسط هیات داوران،‌ ۱۶۹ اثر به مرحله دوم راه یافت که درنهایت، سه کتاب و ۲ پایان‌نامه حائز رتبه برتر و ‌۱۲ کتاب و ۱۱ پایان‌نامه به‌عنوان اثر شایسته تقدیر شناخته شد و از زحمات نویسندگان ۲۶ کتاب و پایان‌نامه نیز در این همایش با اهدای لوحی تقدیر شد.

نمایشگاهی از تمامی آثار رسیده به دبیرخانه و آثار برگزیده  در حاشیه این همایش برای بازدید علاقه‌مندان گشایش یافت.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه