English

ایران در آستانه تولید واکسن سالمونلا

طرح بهینه سازی شرایط رشد و غیرفعال سازی و بررسی ایمنی زایی باکتری کشته شده سالمونلا در حال اجرا است که نتایج این تحقیقات گامی برای تولید واکسن سالمونلا در آینده است.

ایران در آستانه تولید واکسن سالمونلا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج البرزT مدیر تحقیق، توسعه و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به انجام پژوهشهای متعدد در مورد باکتری سالمونلا گفت: روش‌های جدیدی برای شناسایی و تشخیص باکتری سالمونلا در طیور و مواد غذایی در دنیا به کار برده می شود.

دکتر سهیلا مرادی بید هندی درباره روش‌های مختلف تشخیصی باکتری سالمونلا با بیان اینکه این باکتری از طریق مواد غذایی به ویژه مرغ به انسان انتقال پیدا می کند، گفت: از نظر سازمان بهداشت جهانی و استانداردهای بین المللی در مواد غذایی به ویژه فرآورده های گوشتی، در هر ۲۵ گرم به هیچ عنوان نباید این باکتری وجود داشته باشد.

وی افزود: با پیشرفت های علمی دنیا روش های جدید و نوآورانه برای تشخیص باکتری سالمونلا شناخته و معرفی شده است تا در زمانی کوتاه قادر باشیم این باکتری  را در مواد غذایی تشخیص داده و از بروز بیماری در افرادی که فرآورده های گوشتی مصرف می کنند جلوگیری شود.

مرادی با اشاره به اینکه در بخش میکروب شناسی موسسه رازی، طرح های متعددی در ارتباط با جداسازی این باکتری از مزارع پرورش مرغ و کشتارگاه ها انجام و نمونه های مختلفی از سالمونلا جداسازی شده است، یادآور شد: بیش از ۲۶۴۰ سروتایپ از این باکتری شناخته شده است.

بیماری سالمونلوز از بیماری های مشترک بین انسان و دام و طیور است و در صورت ابتلا به این بیماری، دستگاه گوارش تحت تاثیر قرار می‌گیرد و به صورت اسهال و بیرون روی در افراد مشاهده می شود.

مدیر تحقیق، توسعه و فناوری موسسه رازی تاکید کرد: شناخت انواع شایع سروتایپ سالمونلا در ایران برای انتخاب نمونه مناسب که در نهایت به ساخت واکسن منجر شود، کمک شایانی می کند.

وی افزود: علاوه بر جداسازی نمونه های مختلف باکتری سالمونلا در موسسه رازی، طرح بهینه سازی شرایط رشد و غیرفعال سازی و بررسی ایمنی زایی باکتری کشته شده سالمونلا در حال اجرا است که امیدواریم نتایج این تحقیقات گامی برای تولید واکسن سالمونلا در آینده باشد.

مرادی، بیماری سالمونلوز را از بیماری های مشترک بین انسان و دام و طیور نام برد و در مورد نشانه‌های بالینی آن در انسان گفت: در صورت ابتلا به این بیماری، دستگاه گوارش تحت تاثیر قرار می‌گیرد و به صورت اسهال و بیرون روی در افراد مشاهده می شود. گرچه افراد در صورت مشاهده این علائم حتما باید به پزشک مراجعه کنند زیرا علائم بالینی این باکتری مشابه برخی باکتری های دیگر است.

این عضو هیئت علمی موسسه رازی با بیان اینکه بیماری سالمونلوز، می تواند خود محدودشونده باشد، تاکید کرد: آنچه مهم است اینکه باکتری سالمونلا می تواند در بعضی از ارگان های بدن قرار بگیرد بی آنکه افراد علائم بالینی از خود نشان دهند و سپس از طریق مدفوع این باکتری را دفع کنند و به این ترتیب انتقال این باکتری در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی به ویژه در افرادی که در رستوران ها کار می‌کنند، به سادگی امکان پذیر است و می تواند مشکلات متعددی ایجاد کند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی