English

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

آیت الله محقق داماد از نمادهای «قم جدید» بودند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آیت الله محقق داماد توانستند با پیروی از مسلک آیت الله حائری از نمادهای «قم جدید» باشند.

آیت الله محقق داماد از نمادهای «قم جدید» بودند

به گزارش خبرگزاری موج قم، سید عباس صالحی در همایش «آموزگار فقاهت» آیین نکوداشت مرحوم آیت‌الله سید محمد محقق داماد در پژوهشکده علوم و معارف قرآنی علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه قم در طول تاریخ ام القری جهان اسلام بوده است، اظهار کرد: در کنار تمام فعالیت‌های مذهبی و دینی که در شهر قم انجام شده است ولی در دو بازه زمانی صدر اسلام و صد سال اخیر، قم توانسته است یک عملکرد چشم‌گیر را به ثبت رساند.

وی ادامه داد: حوزه علمیه قم دوره جدیدی از تاریخ علوم را رقم‌ زده‌ است که باید این دستاوردهای علمی در صدمین سالگرد تاسیس این نهاد تبیین شده و تلاش برای گسترش این دستاوردها همچنان ادامه یابد.

به گفته وی، بی‌تردید مرحوم آیت‌الله محقق داماد دراین دوره صدساله تاسیس حوزه علمیه قم یکی از نمادهای «قم جدید» به شمار می‌آید.

صالحی تاکید کرد: اگر بخواهیم چند شخصیت تراز اول را برای این دوره طلایی حوزه علمیه قم معرفی کنیم، به‌طور قطع، یکی از آنان مرحوم محقق داماد است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری به‌عنوان موسسه حوزه علمیه قم، بذری را در این شهر کاشت که شاهد رویش‌های پیوسته هستیم.

وی بابیان اینکه مرحوم آیت‌الله سید محمد محقق داماد از جهات مختلف، امتداد دهنده راه آیت‌الله حائری بود، اظهار داشت: این عالم بزرگ از معدود کسانی که مسلک آیت‌الله حائری را در تمام ابعاد زندگی خود به نمایش درآورد.

صالحی اظهار داشت: ۱۰ مرجع صاحب رساله مبرز و همچنین مجتهدان و فضلای برجسته حوزه علمیه قم ازجمله شاگردان آیت‌الله محقق داماد بوده‌اند که این موضوع نشان از جایگاه علمی و شاگردپروری این عالم برجسته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به روش علمی و فقهی آیت‌الله محقق داماد گفت: حوزه تدریس و برداشت‌های علمی این عالم، توجه به قرائن محفوظ به روایات، توجه به عرف در فهم مفاهیم و همچنین توجه به قرآن به‌عنوان منبع استنباط و حکم شناسی از جمله روش‌های علمی مرحوم محقق داماد است.

وی ادامه داد: انتشار تقریرات دروس مرحوم آیت‌الله محقق داماد فرصت مناسبی برای عرضه مکتب فقهی این عالم برجسته به مراکز علمی و حوزوی کشور فراهم می‌کند.

صالحی با اشاره به همراهی و همدلی آیت‌الله محقق داماد با امام خمینی(ره) گفت: در دوران مبارزات انقلاب اسلامی، آن مرحوم  همراهی بسیار با معمار کبیر انقلاب داشت و این همراهی تا آخرین لحظه عمر ایشان ادامه پیدا کرد.

وی گفت: همراهی پیوسته آیت‌الله محقق داماد با امام خمینی(ره) موجب شد تا رژیم شاهنشاهی کینه‌ای عمیق از این عالم برجسته داشته باشد.

وی، ارتباط پیوسته آیت‌الله محقق داماد با مردم را ازجمله ویژگی‌های برجسته این عالم برجسته دانست و تاکید کرد: قم جدید در صدسال اخیر، ستارگان بسیاری در آسمان علم و فقاهت داشته که بی‌تردید آیت‌الله مرحوم محقق داماد یکی از این ستارگان فروزان است.

آیت­‌الله سید محمد موسوی محقق­ احمدآبادی معروف به «محقق داماد»، در سال ۱۳۲۵ قمری برابر ۱۲۸۶ شمسی، در روستای احمدآباد از توابع اردکان یزد متولد شد. این عالم فرزانه و فقیه دانش‌پرور، در تاریخ دوم ذی‌الحجه ۱۳۸۸ قمری برابر با اول اسفند ۱۳۴۷ خورشیدی درگذشت و در حرم مطهر حضرت معصومه به خاک سپرده شد.

 از تألیف های مرحوم داماد چند اثر باقی‌مانده که مهم‌ترین و عمده‌ترین آن‌ها حواشی بر کتاب العروه الوثقی اثر ارزشمند فقهی آیت‌الله طباطبایی است، که به قلم خود آن مرحوم نوشته‌شده است، برخی از دروس او را شاگردانش تقریر کرده و به رشته تحریر درآورده‌اند که برخی از این تقریرات به زیور طبع آراسته گشته‌است.

در این آیین که با حضور حضرات آیات ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی و جعفر سبحانی از مراجع تقلید، سید محمدجواد علوی بروجردی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم، علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، سید محمد سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و تنی چند از علما و فضای برجسته حوزه علمیه، همچنین علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در پژوهشکده علوم و معارف قرآنی علامه طباطبایی قم ترتیب یافت، بخش‌هایی از دیدار دست‌اندرکاران این همایش با رهبر معظم انقلاب اسلامی پخش شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه