English

مدیر کل استاندارد استان همدان در گفتگو با موج:

۴ هزار دستگاه توزین سبک مورد آزمون قرار گرفت

مدیر کل استاندارد استان همدان با بیان اینکه تا پایان آبان ماه سال جاری، 1957 نازل سوخت در جایگاه ها مورد کالیبراسیون و کنترل قرار گرفتند، از آزمون نزدیک به 4 هزار دستگاه توزین سبک در استان خبر داد.

4 هزار دستگاه توزین سبک مورد آزمون قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری موج همدان، محمد مددی، مدیر کل استاندارد استان همدان در گفتگو با موج با اشاره به آزمون نازل های سوخت، دستگاه توزین سبک و استاندارد پژوهش محور، عنوان کرد: رسانه ابراز و مسیری است که یافته ها و پژوهش های به ثمر نشسته و تلاش های صورت گرفته را با زبان متعارف جامعه به اطلاع افکار عمومی می رساند. مقوله استاندارد به نوعی ارتباطی عجین با یافته ها وپژوهش های بنیادی و کاربردی  صورت گرفته دارد و پژوهش های بدست آمده در حوزه استاندارد از کاربردی بسیار برخوردار است؛

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف سازمان استاندارد تدوین و تجدید نظر استاندارد های ملی و مشارکت در تدوین استاندارد های بین المللی است، افزود: در این راستا سازمان تکلیفی پژوهشی را نیز عهده دارد است، چراکه بخشی از مباحث استانداردهای ملی و تجدید نظر در آن ها در قالب پژوهش های آموزش محور خود را نمایان می کند.

وی با بیان اینکه قالب استانداردهای تدوین و تجدید نظر شده اعضای آیزو که پژوهش محور نیستند، از منابع و رفرنس استانداردهای آیزو بهره می گیرند، گفت: برخی از استانداردهایی که دارای منابع و رفرنس های علمی مشخصی و مدونی  برای آن وجود ندارد، بر اساس پژوهش های کاربردی و بنیادی منتج به استانداردی که از آن به عنوان استاندارد پژوهش محور یاد می شود،  دنبال خواهد شد.

مدیر کل استاندارد استان اضافه کرد: در سال جاری سازمان استاندارد برای استان همدان 40 موضوع و برنامه اجرایی را که نیاز به  تدوین و تجدید نظر دارد، ارائه کرده است و دو موضوع  در حوزه گردشگری است که در  استانداردهای پژوهش محورقرار می گیرند و مشابه و رفرنس مشخصی برای آن ها نیست.

مددی در این زمینه عنوان کرد: برای این  موضوع 40 استاندارد ملی تدوین و تجدید نظر شده است، منابع و قراردادهایی که به استناد تعرفه هایی که مشخص است در برنامه اجرایی مصوب شده است که 125 میلیون اعتبار در این زمینه تعریف شده است و در این میان 3 مورد توسط بدنه کارشناسی مجموعه استاندارد استان در حال انجام است و 37 مورد دیگر توسط بخش خصوصی ذی صلاح انجام می شود.

وی ادامه داد: در استان 4 مرکز و شرکت تدوینگر که صلاحیت آن ها تایید شده است، وجود دارد که از نخبگان و اساتید هیئت علمی دانشگاهی استان هستند و از بین صدها موضوعی که به دبیرخانه در سامانه تخصصی مربوطه، تحت عنوان سامانه تدوین و تجدید نظر استاندارهای ملی سازمان ملی استاندارد ثبت شده است، در کمیته فنی مورد بررسی قرار گرفته است و 37 موضوع موفق به کسب مصوبه شدند و با فرآیندی که طی خواهد شد در نهایت در سطح ملی به عنوان قانون تصویب خواهد شد.

وی افزود: این 40 موضوع در حوزه های مختلفی قرار دارند، از جمله :10 موضوع در حوزه برق و الکترونیک و در حوزه صنایع معدنی و وابسته 10 موضوع  و فراورده های نفتی 10 موضوع و 3 مورد هم در حوزه صنایع شیمیایی و پتروشیمی و در محیط زیست یک موضوع و در صنایع ساختمان و وابسته 1 موضوع و ... که فرایند تدوین آن در حال پیگیری است.

مدیر کل استاندارد استان همدان با اشاره به اینکه در حوزه مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی سال گذشته tc های مشخصی تحت عنوان کمیته فنی آیزو در استان به ثبت رسید، گفت: با مشارکت گروه هنر دانشکده بوعلی و با حضور جمعی از متخصصین این حوزه در این کمیته، کامنت هایی در سایت ایزو به ثبت رسید؛

این کمیته به دنبال موضوع یابی در تدوین استاندارد های بین المللی است که بتوانند در تجدید نظرها اعمال مشارکت و حضور داشته باشند.

مددی با بیان اینکه در تدوین استاندارد های ملی نیز تیمی از استان در بحث سیمان سفید شکل پیدا کرده است، عنوان کرد: این تیم پیشنهاداتی را به دبیرخانه مرتبط به آیزو یا سازمان بین المللی استاندارد ارائه کرده اند که مورد پذیرش قرار گرفته است و در حال حاضر اقدامات اجرایی مرتبط به این مقوله در حال اجراست.

وی با بیان اینکه پژوهش زیربنای توسعه هر کشوری است، مطرح کرد: این توسعه می تواند در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و یا حتی فرهنگی باشد، برای اینکه بتوان امور را بااثربخشی و بهره وری موثر انجام داد بایستی بایستی برنامه ریزی مدونی برای آن حوزه اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه لازمه برنامه ریزی مدون انجام امور پژوهشی، بنیادی و کاربردی مربوطه است، گفت: پایه و اساس هر برنامه ریزی بایستی مبنای علمی داشته باشد تا با اتکا به آن پژوهشی منتج به تولید دانش و علم را شاهد بود.

مدیر کل استاندار استان همدان با بیان اینکه بعد از افزایش قیمت بنزین، بخش کنترل و نظارت بر نازل های سوخت و cng  سازما ن بر اساس تکلیف قانونی خود آغاز به اقدامات مرتبط کرد، افزود: در این مقوله آنچه که به عنوان تکالیف سازمان شناخته می شود و در قالب برنامه اجرایی و عملیاتی و حسب وظایف ذاتی سازمان است مربوط به بحث اوزان سبک و سنگین است؛ در این حوزه بررسی و کالیبراسیون نازل های سوخت نیز از جمله این موارد است.

مددی با اشاره به اینکه تکلیف داریم در طول سال حداقل در 2 نوبت نازل های موجود در جایگاه های عرضه سوخت را مورد کنترل قرار داده و کالیبراسیون کنیم، خاطر نشان کرد: از ابتدای سال 1398 تا پایان آبان ماه کارشناسان سازمان استاندارد در سطح استان، 1957 نازل عرضه سوخت را مورد بررسی، کالیبراسیون و آزمون قرار دادند.

وی با اشاره به اینکه رنج و یا رواداری درنظرگرفته شده در این حوزه مثبت منفی 10 در زمینه خطای حجمی و دبی نازل های جایگاه سوخت است، عنوان کرد: اگر مقدار بدست آمده فراتر از این حوزه باشد، پمپ جایگاه از چرخه بهره برداری خارج خواهد شد.

وی افزود: در این زمینه با مشاهده خطای حاصل شده به جایگاه دار 7 الی 10 روز فرصت داده می شود که اقدام اصلاحی و لازم را در این خصوص انجام دهد تا بتواند به چرخه بهره برداری بازگردد.

مدیر کل استاندار استان همدان با بیان اینکه 43 جایگاه عرضه سوخت cng  در سطح استان وجود دارد، گفت: در 40 جایگاه عوامل بحرانی 16 بندی در مرحله نخست مورد بررسی قرار گرفته است؛ اگر جایگاهی بتواند مرحله نخست را پشت سر بگذارد در مرحله بعد سازمان به بررسی سیلندرها، مخازن، اتصالات و سایر الزامات وابسته به شارژ گاز و محل اتصال ها با خودرو خواهد پرداخت؛ تاکنون 4 جایگاه توانسته اند شرایط لازم را کسب کنند.

مددی با اشاره به اینکه در سال جاری سازمان برای استان های کشور دستورالعملی را تدوین کرده است که بر اساس آن باید 30 درصد جایگاه های cng از حیث وزنی و حجمی مورد آزمون قرار گیرند، گفت: در سطح استان همدان این 30 درصد شامل 120 پمپ خواهد بود که تا پایان سال این 120 پمپ از حیث حجمی و وزنی مورد کنترل و کالیبراسیون قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه در اوزان سبک نزدیک به 400 هزار دستگاه توزین سبک که در مراکز دادوستد عمومی رایج است، مورد بررسی و کنترل قرار گرفته است، عنوان کرد: در بحث اوزان سنگین نیز 210 باسکول هم کف مورد آزمون قرار کرفته است که 7 مورد از آن ها مورد پلمپ قرار گرفته اند و به آن ها فرصت داده شده است که اصلاح لازم را صورت دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی