English

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان همدان خبر داد

پیش‎بینی تولید ۳۹۷ هزار تن شیر در استان

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به وضعیت تولید شیر در استان، تولید ۳۹۷ هزار تن شیر را پیش بینی کرد.

 پیش‎بینی تولید ۳۹۷ هزار تن شیر در استان

به گزارش خبرگزاری موج همدان، روح‌الله خدارحمی ، مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان همدان، با اشاره به وضعیت تولید شیر در استان همدان و وجود ۳۷۹ هزار رأس دام سنگین و یک میلیون و ۳۷۴ هزار رأس دام سبک در استان همدان افزود: ۶۶۰ هزار رأس دام سبک و ۱۵۰۰ رأس دام سنگین عشایر وجود دارد که البته در دل آمار کلی استان می‌گنجد.

وی از پیش‎بینی تولید ۳۹۷ هزار تن شیر در استان خبر داد و یادآور شد: پیش بینی شده در سالجاری ۳۹۷ هزار تن شیرخام تولید شود که نسبت به سال گذشته ۲۲ هزار تن افزایش خواهد داشت.

خدارحمی با اشاره به اینکه سرانه مصرف شیر در استان همدان ۱۱۵ لیتر است، ادامه داد: کل مصرف شیر استان حدود ۱۹۹ هزار و ۸۹۷ تن است که  حدود ۱۷۵ هزار تن مازاد تولید استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه تولید گوشت قرمز این استان ۳۲ هزار تن پیش‌بینی شده که نسبت به سال گذشته نیز ۱۰ هزار تن افزایش خواهد داشت، خاطرنشان کرد: در استان همدان ۲۱ هزار تن گوشت قرمز مصرف و  حدود ۱۰ هزار تن مازاد گوشت قرمز به دیگر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان همدان از افزایش تولید کنسانتره در این استان خبر داد و یادآور شد: تولید کنستانتره در همدان نیز ۷۰ هزار تن پیش بینی می‌شود که ۱۰ هزار تن نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه نهاده‌هایی چون ذرت، جو، کنجاله سویا و سبوس توسط دولت توزیع می‌شود، گفت: سبوس ماهانه در استان همدان بین واحدهای فعال دام و طیور براساس ثبت سامانه توزیع می‌شود.

خدارحمی با بیان اینکه سه نهاده دیگر ماهانه توسط شرکت پشتیبانی امور دام توزیع می‌شود، اظهار کرد: نهاده‌ها براساس دستورالعمل واگذاری امور به بخش خصوصی توسط تشکل‌ها که شامل سه اتحادیه و ۱۵ تعاونی است، توزیع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اقدامات دیگر از جمله جمع‌آوری شیر، تلقیح مصنوعی، فروش محصولات مورد نیاز و ... توسط تشکل‌ها انجام می‌شود، افزود: از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۲۴ هزار و ۳۰۹ تن سبوس، ۴۷۷۰ تن ذرت، ۵۹۷۹ تن کنجاله سویا و ۱۰۸۰ تن جو در استان توزیع شده است.

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه به طور کلی ۴۳ هزار و ۱۳۸ تن نهاده توزیع شده است، تصریح کرد: البته این میزان همه نیازهای استان را پاسخ نمی‌دهد و دامداران از محل‌های دیگر همچون خودمصرفی دام‌داران نهاده‌های  موردنظرشان را تأمین می‌کنند.

خدارحمی با بیان اینکه  به اینکه ۳۱۰۰ عدد بلوس مواد معدنی بین گله‌داران توزیع شده است، ادامه داد: این مواد باعث ایجاد توازن در جیره غذایی و جبران کمبود مواد معدنی دام‌ها می‌شود و از سقط دام و پشم ریزی دام جلوگیری می‌کند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه طرح بهبود مدیریت گله‌ گاوهای شیری در سطح استان اجرا می‎شود، یادآور شد: این طرح به منظور دسترسی به اهدافی چون تسهیل در تصمیم‌گیری مدیریت گله، بهبود کمی و کیفی تولید، بهبود و سلامت عمومی جامعه و افزایش درآمد گله گاو شیری اجرا می‌شود.

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان همدان بیان کرد: در این طرح اتحادیه به جمع‌آوری داده‌ها درباره هویت دام، رکوردهای تولید، اطلاعات تیپ، اطلاعات تولید مثلی و اطلاعات تغذیه از دامداری‌ها می‌پردازد و ماهانه رکوردگیری می‌کند.

خدارحمی بیان کرد:  در حال حاضر ۶۰۰۰ رأس در قالب ۲۵ گله در حال رکوردگیری ماهانه است و هر ماهه آنالیز انجام و جواب آن در اختیار دامدار قرار می‌گیرد تا برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه طرح دیگری به نام هویت‌گذاری در حال اجرا است، افزود: همه صاحبان دام زنده موظف هستند که اطلاعات دام‌های خود را به صورت مستمر در سامانه هویت دام کشور ثبت کنند.

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه نگهداری دام تنها با ثبت پلاک ۱۵ رقمی امکان پذیر است، تصریح کرد: در غیر این صورت از فعالیت دامدار جلوگیری می‌شود.

خدارحمی ادامه داد: این اقدام برای هویت‌دار کردن دام‌ها در راستای بهبود نظام آمار و اطلاعات دام، کنترل تردد دام برای جلوگیری از قاچاق، تعیین و تهیه سیستم‌های پرورش نژاد مدرن دام، بیمه دام، بهداشت و واکسیناسون ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: در هشت ماهه امسال چهار تشکل که با مرکز اصلاح نژاد تفاهم‌نامه دارند و در استان قرارداد با آنان منعقد شده، ۱۸۶ هزار رأس دام را هویت‌گذاری کرده و اطلاعات را وارد سامانه کرده اند.

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: اتحادیه دامداران استان، اتحادیه صنعت دامپروری، تعاونی امور عشایر و تعاونی دام کوچک چهار تشکلی است که اقدام به هویت دار کردن دام‌ها و وارد کردن آن در سامانه می‌کنند.

وی با بیان اینکه توسعه پرورش گاو دو منظوره نیز مطرح شده است، اظهار کرد: در هشت ماهه امسال ۲۰۰۰ دُز اسپرم دام سیمیناتر بین مأموران تلقیح توزیع شده که بین دام‌های صنعتی شکم آخر که وارد کشتار می‌شود، یکبار تلقیح می‌‍‌شود تا تولید گوشت افزایش یابد.

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان همدان در پایان یادآور شد: تلقیح مصنوعی با اسپرم‌های خوب، مطمئن و امتحان شده است و ۳۰ مأمور در استان این اقدام را انجام می‌دهند و کیفیت لاشه و شیر را از لحاظ کمی افزایش می‌دهند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه