English

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان مطرح کرد:

افزایش چشمگیر تولید شیر و گوشت گوسفند

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، ضمن افزایش تولید شیر و گوشت گوسفند در استان همدان مطرح کرد: تولید شیر و گوشت در استان همدان نسبت به سال گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

افزایش چشمگیر تولید شیر و گوشت گوسفند

به گزارش خبرگزاری موج همدان، روح‌الله خدارحمی، مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه پیش بینی می‌کنیم 397 هزار تن شیر در سال جاری تولید شود که نسبت به سال گذشته 22 هزار تن افزایش خواهد داشت افزود: تولید گوشت قرمز را 32 هزار تن پیش بینی می‌کنیم که نسبت به سال گذشته نیز 10 هزار تن افزایش خواهد داشت.

وی با بیان اینکه 379 هزار رأس دام سنگین و یک میلیون و 374 هزار رأس دام سبک در استان همدان وجود دارد اظهار کرد: همچنین  660 هزار رأس دام سبک و یک هزار و 500 رأس دام سنگین عشایر وجود دارد که البته در دل آمار کلی استان می‌گنجد.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه تولید کنستانتره در همدان نیز 70 هزار تن پیش بینی می‌شود که 10 هزار تن نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت تصریح کرد: بر اساس اقداماتی که در حوزه اصلاح نژادی، بهبود تغذیه، مدیریت گله و ... انجام شده است این افزایش تولیدات را شاهد هستیم.

خدارحمی با اشاره به اینکه سرانه مصرف شیر در استان همدان 115 لیتر است ادامه داد: کل مصرف شیر استان حدود 199 هزار و 897 تن است که  حدود 175 هزار تن مازاد تولید استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه در استان  21 هزار تن  گوشت قرمز مصرف می‌شود خاطرنشان کرد: حدود 10 هزار تن مازاد  گوشت قرمز در استان همدان تولید می‌شود که  به دیگر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

 مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه نهاده‌هایی چون ذرت، جو، کنجاله سویا و سبوس توسط دولت توزیع می‌شود گفت: سبوس ماهانه در استان همدان بین واحدهای فعال دام و طیور بر اساس ثبت سامانه توزیع می‌شود. 

خدارحمی با بیان اینکه سه نهاده دیگر ماهانه توسط شرکت پشتیبانی امور دام توزیع می‌شود اظهار کرد: نهاده‌ها بر اساس دستور العمل واگذاری امور به بخش خصوصی توسط تشکل‌ها که شامل سه اتحادیه و 15 تعاونی است، توزیع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اقدامات دیگر از جمله جمع آوری شیر، تلقیح مصنوعی، فروش محصولات مورد نیاز و ... توسط تشکل‌ها انجام می‌شود افزود: از ابتدای سال 98 تا کنون  24 هزار و 309 تن سبوس ،4 هزار و 770 تن ذرت،  5 هزار و 979 تن کنجاله سویا و  هزار و 80 تن جو در استان توزیع شده است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه به طور کلی 43 هزار و 138 تن نهاده توزیع شده است تصریح کرد: البته این میزان همه نیازهای استان را پاسخ نمی‌دهد و دامداران از محل‌های دیگر همچون خودمصرفی دام‌داران،  نهاده‌های  موردنظرشان را تأمین می‌کنند.

خدارحمی با بیان اینکه  به اینکه 3 هزار و 100 عدد بلوس مواد معدنی بین گله‌داران توزیع شده است ادامه داد: این مواد باعث ایجاد توازن در جیره غذایی و جبران کمبود مواد معدنی دام‌ها می‌شود و  از سقط دام و پشم ریزی دام جلوگیری می‌کند.

وی  در ادامه با تأکید بر اینکه طرح بهبود مدیریت گله‌ گاوهای شیری در سطح استان اجرا می‎شود خاطرنشان کرد: این طرح به منظور دسترسی به اهدافی چون تسهیل در تصمیم گیری مدیریت گله، بهبود کمی و کیفی تولید، بهبود و سلامت عمومی جامعه و افزایش درآمد گله گاو شیری اجرا می‌شود.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در این طرح اتحادیه  به  جمع آوری داده‌ها درباره هویت دام، رکوردهای تولید، اطلاعات تیپ، اطلاعات تولید مثلی و اطلاعات تغذیه از دامداری‌ها می‌پردازد و ماهانه رکوردگیری می‌کند.

خدارحمی اظهار کرد:  در حال حاضر 6 هزار رأس در قالب 25 گله   در حال رکوردگیری ماهانه است و هر ماهه آنالیز انجام و جواب آن در اختیار دامدار قرار می‌گیرد تا  برنامه ریزی و تصمیم گیری  لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه طرح دیگری به نام هویت گذاری در حال اجرا است افزود: همه صاحبان دام زنده موظف هستند که اطلاعات دام‌های خود را به صورت مستمر در سامانه هویت دام کشور ثبت کنند.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه نگهداری دام تنها با ثبت پلاک 15 رقمی امکان پذیر است تصریح کرد: در غیر این صورت از فعالیت دامدار جلوگیری می‌شود.

خدارحمی ادامه داد: این اقدام برای هویت دار کردن دام‌ها در راستای بهبود نظام آمار و اطلاعات دام، کنترل تردد دام برای جلوگیری از قاچاق، تعیین  و تهیه سیستم‌های پرورش نژاد مدرن دام ، بیمه دام، بهداشت و واکسیناسون ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: در هشت ماه گذشته سال جاری چهار تشکل که  با مرکز اصلاح نژاد تفاهم نامه  دارند و در استان قرارداد با آنان منعقد شده، 186 هزار رأس هویت گذاری شده است و وارد سامانه شده است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: اتحادیه دامداران استان، اتحادیه صنعت دام پروری، تعاونی امور عشایر و تعاونی دام کوچک چهار  تشکلی است که اقدام به هویت دار کردن دام‌ها و وارد کردن آن در سامانه می‌کنند.

خدارحمی با بیان اینکه  توسعه پرورش گاو دو منظوره نیز مطرح شده است اظهار کرد: در هشت ماهه سال جاری 2 هزار دز اسپرم دام سیمیناتر بین مأموران تلقیح توزیع شده که بین دام‌های صنعتی شکم آخر که وارد کشتار می‌شود، یکبار تلقیح می‌‍‌‌شود تا تولید گوشت افزایش یابد.

وی افزود: تلقیح مصنوعی با اسپرم‌های خوب، مطمئن و امتحان شده است و 30 مأمور در استان این اقدام را انجام می‌دهند و کیفیت لاشه و شیر را از لحاظ کمی افزایش می‌دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه