English

وحید عامری سیاهویی در آستانه روز پژوهش مطرح کرد؛

پژوهش‌ها در هرمزگان با نیاز استان فاصله دارد

رئیس بنیاد نخبگان هرمزگان از آغاز تغییر در الگوی پژوهشی استان خبر داد و گفت: پژوهش‌ها در هرمزگان قدری با نیاز استان فاصله دارد.

پژوهش‌ها در هرمزگان با نیاز استان فاصله دارد

وحید عامری سیاهویی رئیس بنیاد نخبگان استان هرمزگان در گفتگو اختصاصی با خبرگزاری موج هرمزگان در جواب به این سوال که آیا پژوهش هایی که زیر نظر این مرکز صورت می گیرد، با نیاز های استان به ویژه صنایع بزرگی که در هرمزگان فعال هستند، همخوانی دارد، اذعان داشت: برای پاسخ به این پرسش باید نگاه جامع و منطقی به مقوله پژوهش داشته باشیم.

*نگاه بلندمدت

وی با بیان اینکه پژوهش نیازمند زمینه سازی کلان و بلند مدت است، افزود: این مساله مانند نهالی است که باید سال ها از آن مراقبت شود تا در نهایت بعد از چندین سال، تلاش خستگی ناپذیر شما به ثمر برسد. 

عامری گفت: این که انتظار داشته باشیم در زمانی کوتاه با پژوهش در یک مقوله به دستاوردهای ارزنده که صنعت ما نیز از آن منتفع شود برسیم، توقع واقع بینانه ای نیست.

*زیرساخت‌ها

رئیس بنیاد نخبگان استان اضافه کرد: پژوهش نیازمند زیر ساخت ها و همراهانی است؛ به طور مثال زمانی که فیزیک کوانتوم در دنیا مطرح شد، هیچ آزمایشگاهی برای تحقیق و آزمایش در این راستا وجود نداشت و طرح و نظریه ها تنها روی کاغذ ثبت شده بود. 

عامری ادامه داد: اما به مرور زمان آزمایشگاه هایی ساخته و فیزیک کوانتوم شناخته شد و امروزه شاهد این موضوع هستیم که فیزیک کوانتوم به وفور در صنعت و در بعد جهانی در حال استفاده است و صنایع به روز دنیا از مکانیک کوانتومی استفاده می کنند و علوم مهندسی بدون این علم ناقص است.

وی اذعان داشت: در نتیجه زمانی که نیاز است در حوزه ای پژوهش شود، باید سال ها زمان بگذرد تا در نهایت بعد از صرف زمان و تلاش زیاد بتوان از دستاوردهای آن استفاده کرد و نتایج مورد نظر حاصل شود. 

*پژوهش در زمان تحریم ها

رئیس بنیاد نخبگان هرمزگان با اشاره به شرایط کشور در زمان تحریم، بیان داشت: در حال حاضر صنعت داخلی نسبت به دانش بومی احساس نیاز کرده است. 

وی با ذکر این مسئله که متاسفانه ما یک کشور متکی به اقتصاد نفتی مصرف گرا هستیم، بیان کرد: مصرف گرا بودن کشور باعث شده است تا برای استقلال علمی کشور و بکار گیری دستاوردهای علمی در صنعت، تلاشی صورت نگیرد و عملا یک تولید کننده صرف با قطعات وارداتی باشیم.

عامری ادامه داد: این مسئله ارتباط دانشگاه با صنعت را نیز متاثر کرده است و از این عدم ارتباط موثر و کارا، هم حوزه صنعت و هم دانشگاه ها متضرر شده اند.

*ضرورت ارتباط صنعت و دانشگاه

وی اضافه کرد: در این مقطع از زمان به جایی رسیده ایم که ناچار به برقراری ارتباط موثر و قوی میان دانشگاه و صنعت هستیم که خوشبختانه اتفاقات خوبی در این راستا در استان رخ داده است. 

وی به برگزاری نمایشگاه رونق تولید و ساخت داخل با رویکردی متفاوت در هرمزگان اشاره کرد و گفت: صنایع این بار محصولاتشان را روی میز نگذاشتند بلکه نیازهای فناورانه و پژوهشی خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند.

عامری ادامه داد: دانشجویان و محققان از سراسر کشور برای بازدید از این نمایشگاه آمده بودند که در این میان بنیاد نخبگان استان میزبان 100 نفر از نخبه ها و دانشجویان برتر کشور در چند روز برپایی نمایشگاه بود.

وی با بیان اینکه امضا تفاهم نامه و قرار داد میان نخبگان با صاحبان صنعت از دستاوردهای مهم این نمایشگاه بوده است، افزود: نمایشگاه رونق تولید هرمزگان باعث خط دهی و نقشه راهی برای دانشجویان برتر کشوری بود تا بتوانند در پایان نامه ها و موضوعات پژوهشی توجه ویژه ای به  نیازمندی های صنایع هرمزگان داشته باشند.

*نیاز به تکیه بر دانش داخلی

عامری تصریح کرد: در شرایط کنونی که نیاز به تکیه بر دانش داخل بیش از پیش حس می شود، نمی توان توقع غیر منطقی و غیر واقعی از دانشگاه ها داشت که سریع وارد عمل شوند و پاسخگوی همه نیازها باشند و در مدت زمان کوتاهی کشور را به استقلال علمی برسانند، باید یاد آور شد برای اینکه  بتوانیم از نتایج یک پژوهش منتفع شویم نیاز به صرف زمان و تلاش بی وقفه است.

رئیس بنیاد نخبگان استان هرمزگان در خصوص پژوهش هایی که در راستای نیازمندی های  استان صورت می گیرد، بیان کرد: پژوهش هایی که در سطح استان انجام می شود قدری با نیاز های استان فاصله دارد و نمی توان گفت به طور صد در صد این پژوهش ها منطبق با نیازهای استان است، اما گام های خوبی در این راستا برداشته شده است و به مرور زمان به سمتی خواهیم رفت که پژوهش در هرمزگان بومی باشد. 

وی ادامه داد: برای اینکه  پژوهش هایی که انجام می شود متناست با زیست بوم هرمزگان باشد، اقدامات مناسبی در دست اجرا است، برای نمونه می توان به دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه هرمزگان اشاره کرد که یکی از دانشگاهای فعال در حوزه های پژوهشی است. 

عامری با بیان اینکه استان هرمزگان متکی بر یک مدل صنعتی نیست، گفت: هرمزگان به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه ای که دارد یک حوزه گسترده از صنایع مختلف مانند فولاد، کشتی سازی و صنایع فرا ساحل، پالایشگاه و ... را در بر گرفته است.

وی ادامه داد: این صنایع لزوما به پتاسینل زیست بوم استان توجه نکرده اند و بیشتر به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط خاص هرمزگان به این استان جذب شده اند، به این دلیل که صنایع می توانستند در هرمزگان بهره وری بهتره داشته باشند.

رئیس بنیاد نخبگان استان در پایان گفت: اینکه ما از دانشگاه انتظار داشته باشیم روی نیازهای صنایع استان کار کند، نیاز به تاسیس دانشگاه جامعی است که در تمام حوزه ها نیروی متخصص تربیت کند و بتواند با کمک آن ها پژوهش های مورد نیاز همه صنایع را پوشش دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی