English

قاسم اسدیان یادآور شد:

تعرض در اکوسیستم/ ساخت دوباره خاک، ۳۰۰ سال زمان نیاز دارد

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان با اشاره به اهمیت خاک در بقای حیات اکوسیستم و زمین، از تعرض در اکوسیستم و اینکه تصرف در خاک و اکوسیستم می تواند ساخت دوباره خاک را با زمانی 300 ساله مواجه کند، سخن گفت.

تعرض در اکوسیستم/ ساخت دوباره خاک، 300 سال زمان نیاز دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج همدان، قاسم اسدیان، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان در جمع خبرنگاران با اشاره به ارزش خاک و تعرض در اکوسیستم و بیان اینکه عموما در طی سال زمان‌های متفاوتی برای مطرح شدن ارزش منابع ملی، درنظر گرفته شده است، ابراز کرد: حفظ منابع آب و هر یک از موجوداتی که می توانند به عنوان منابع علمی برای حفظ منابع آب، منابع خاک و منابع بیولوژی در چرخه اکوسیستم نقش آفرینی کنند از ارزشی بسیار برخوردار بوده و در حفظ آن بایستی کوشا بود.

اسدیان با اشاره به اینکه هر یک از موجودات زنده می توانند از تجزیه کنندگان، تولید کنندگان، مصرف کنندگان بزرگ و مصرف کنندگان کوچک باشند، عنوان کرد: با در نظر گرفتن موجودات زنده مذکور و جمع خاک، شرایط آب و هوایی زمین شکل گرفته و اکوسیستم ساخته می شود.

وی با بیان اینکه اکوسیستم می تواند از یک گلدان کوچک تا یک بیابان عظیم راشامل شود، گفت: فردی در سال 1976  نمونه ای از گیاهان درحال رشد را در یک شیشه قرار داد و آن را مسدود کرد و مقداری از خاک های غنی شده بدون اینکه آب و دی اکسید کرین به آن رسانده شود، به شیشه اضافه کرد، این گیاه تاکنون زنده مانده است، چرا که وضعیتش به گونه ای بوده که برای آن اکوسیستم تعریف شده است.

وی افزود: اکوسیستم، مجموعه ای پیچیده است و می تواند پایداری خود را حفظ کند؛ حال اگر در این اکوسیستم دخل و تصرف شود، کاربری اش گرفته شود و یا هر اقدامی که منجر به از دست دادن توانش شود، صورت گیرد، اکوسیستم دچار مشکل می شود.

 رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان با بیان اینکه خاک از منابعی است که بستر حیات تلقی می شود، مطرح کرد: تنها گیاه است که می تواند انرژی خورشید را دریافت وآن را تبدیل به مواد غذایی کند، بنابراین می توان گیاه را به عنوان تنها منبع تامین کننده انرژی در جهان به شمار آورد.

اسدیان اضافه کرد: شما روزانه شاهد رشد یک گیاه هستید؛ این رشد یعنی کسب دی اکسید کربن و حاصل شدن مواد غذایی که انسان و حیوان می تواند از آن استفاده کند تا اینکه کره زمین به حیات خود ادامه دهد.

وی با اشاره به اینکه گیاه تنها در خاک رشد پیدا نمی کند، گفت: گیاه می تواند از روش های دیگر نیز در راستای رشد خود بهره گیرد؛ ایروپونیک یا هواکشت یک روش باغبانی سرپوشیده است که در آن گیاهان در حالی رشد و نمو می‌کنند که ساختار ریشه‌شان در هوا معلق است و به وسیله اسپری شدن مداوم آب حاوی مواد محلول معدنی و کودهای شیمیایی تغذیه می‌شوند.

خاک در هواکشت مورد استفاده قرار نمی‌گیرد چرا که در حالی که ریشه‌ گیاهان به طور دائمی و یا متناوب در معرض مِه غنی از مواد مغذی قرار دارد همچنان می‌توانند به رشد خود ادامه دهند. هواکشت یا ایروپونیک در فضای بسته، راهکاری موثر برای پرورش سبزیجات در اختیار ما می‌گذارد بدون آنکه نیازی به کشت در گلدان و تغییر مجدد گلدان به منظور دسترسی بیشتر گیاه به فضا و مواد غذایی در خاک داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کره زمین با جمعیتی که در آن ساکن است و به خاک نیاز دارد، افزود: خاک بستر حیات است، اگر خاکی وجود نداشته باشد هیچگونه گیاهی نمی‌تواند استقرار و بقا پیدا کند؛ مهم تر اینکه خاک نگهدارنده آب است.

وی با اشاره به اینکه در دنیای بسیار پیچیده ای که در آن زندگی می کنیم، بالغ بر چهل نوع موجود زنده میکرو ارگانیسم و باکتری در خاک وجود دارند، افزود: این موجودات می توانند به عنوان میکرو ارگانیسم و تجزیه کنندگان ایفای نقش کنند و اگر وجود نداشتند جهان قادر به ادامه حیات نبود؛

میکرو ارگانیسم ها در همه جا یافت می شوند؛ از یخهای قطبی گرفتـه تـا چشـمه هـای آب جـوش کـف اقیانوسـ‌ها. ایـن ارگانیسم ها نقش مفیدی در تجزیه مواد زائد و برقراری چرخه های زیستی از جمله چرخه کـربن و چرخـه گـوگرد در طبیعـت بازی می کنند.

وی عنوان کرد: خاک اگر فشرده باشد، نمی‌تواند خلل و فرج داشته و آب و هوا را در خود جای دهد و انعطاف داشته باشد، تخلخلی که ازبین 10 تا 60 درصد وجود دارد(به نوع بافت سنگین یا سبک آن می تواند بستگی داشته باشد) می تواند اکسیژن را در اختیار موجودات زنده قرار دهد.

 رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان همدان گفت: خاک مطلوب خاکی است که حدود 45 درصد مواد معدنی، حدود 5 درصد ماده عالی، 0/25 ریشه هاو 0/25 درصدش هم موجودات زنده،  25درصد آب و 25درصد هوا را شامل شود و در مجموع 100 درصد خاکی ایده آل را شکل دهند.

اسدیان با بیان اینکه در برخی اکوسیستم ها ممکن است موجود زنده ای وجود نداشته باشد، ابراز کرد: نبود اکسیژن، افزایش دی اکسید کربن و کمبود آب و ... می تواند از دلایل این امر باشد.

وی با اشاره به اینکه در سخت ترین نوع آتش سوزی ها نیز، ریشه بسیاری از گیاهان می تواند، ایمن باقی بماند، گفت: خاک به نوعی تعدیل کننده درجه حرارت آتش سوزی، تامین کننده آب و کلیه مواد غذایی گیاه می تواند باشد.

وی با بیان اهمیت بازگشت خاک به چرخه حیات بعد از اینکه مورد تخریب قرار گرفت، عنوان کرد: سیکل تجدید پذیری آب، یکساله است، اما اگر خاک مورد تعرض و تخریب قرار بگیرد، ساخته شدن دوباره آن 300 سال زمان نیاز خواهد داشت؛ حتی در سنگین ترین عملیت خاک ورزی، کمتر از 50 سال زمان برای ساخت دوباره خاک زمان نخواهد برد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه