English

در گفت‌وگو با موج بررسی شد؛

انتخابات، فرصت یا تهدید

افشین ترکارانی مدرس دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی، به موج گفت: شفافیت، آزادی و برابری و رعایت عدالت سیاسی از جمله مولفه هایی است که اگر رعایت شوند، انتخابات تبدیل به فرصت می شود، و در غیر این صورت، انتخابات یک تهدید است.

انتخابات، فرصت یا تهدید

دکتر افشین ترکارانی تحلیلگر مسائل سیاسی و مدرس دانشگاه به خبرنگار خبرگزاری موج لرستان، گفت: یکی از راه‌های شناخت جوامع دموکراتیک و کشورهای توسعه یافته را میزان مشارکت مردم در صحنه سیاست باید دانست، لذا در این کشورها سعی می‌شود مردم به صحنه بیایند چرا که مقبولیت و مشروعیت یک نظام دموکراتیک به میزان مشارکت مردم بستگی دارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی، تصریح کرد: انتخابات، مظهر بارز مشارکت سیاسی مردم است و میزان توسعه یافتگی کشورها را هم با آن می سنجند.

وی افزود: با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی در کشورمان ، توجه به مقوله امنیت، بسیار مهم است و اینکه انتخابات ، تهدید است یا فرصت،  بستگی به عملکرد مردم و مسئولین دارد.

ترکارانی به مولفه های یک انتخابات سالم اشاره کرد و ادامه داد: همگانی بودن شفافیت انتخابات، واقعی بودن رای مردم، آزادی و برابری در انتخابات ، رعایت عدالت سیاسی از جمله این مولفه ها هستند و اگر رعایت شوند، انتخابات تبدیل به فرصت می شود، در غیر این صورت، انتخابات تهدید است.

وی همچنین به مواردی که انتخابات را به تهدید تبدیل میکند پرداخت و تصریح کرد : با توجه به وضعیت کشورمان و تلاش دشمنان برای کم اهمیت جلوه دادن انتخابات در حوزه های مختلفِ حضور جوانان، زنان و ...، اگر ما نتوانیم مثل آنها به صورت موزائیکی و چند بعدی کار کنیم و توطئه های آنها را خنثی نکنیم، انتخابات یک تهدید است.  

این استاد دانشگاه، عدم همپوشانی شعارهای انتخاباتی کاندیداها با واقعیت های جامعه را از دیگر عوامل  دانست و ادامه داد: در این صورت، انتظارات مردم از مسئولین بالا می رود و از مسئولین سرخورده می شوند.

او ناتوانی در جذب و مشارکت حداکثری ایرانیان مقیم خارج در انتخابات را از دیگر عوامل دانست و گفت: این ناتوانی نمود خوبی برای کشور ندارد. تبلیغات حداکثری دشمنان برای مشروعیت زدایی انتخابات و عدم رعایت الگوی مصرف در انتخابات با توجه به وضعیت اقتصادی کشورمان، از دیگر آسیبهای انتخابات بود که ترکارانی از آنها نام برد.

وی در بخش دیگری از سخنانش، آرای فعال (کسانی که نسبت به انتخابات، احساس تکلیف میکنند)، آرای خاموش(کسانی که تردید دارند در انتخابات شرکت کنند یا نه) و آرای مخالفان(افراد بی تفاوت که مشارکت نمیکنند) را 3 نوعِ آرای مردم عنوان کرد و تاکید کرد: بیشتر جمعیت آرای مردم از نوع دوم است که دشمنان هم روی آن سرمایه گذاری میکنند بنابراین ما باید در جذب آرای خاموش، فعال باشیم.

ترکارانی با اشاره به فرصتهای انتخابات، گفت: کم رنگ شدن آثار تحریم‌ها و توطئه های دشمنان، تقویت قدرت نرم افزاری و ضریب امنیتی استان های مزری از جمله این فرصتها هستند.

وی افزود: خنثی کردن تهدیدهای نرم دشمنان به افزایش قدرت منطقه ای و فرامنطقه ای کشور کمک میکند و با توجه به اینکه استان های مرزنشین از تنوع هویتی  و قومیتی برخوردارند، دشمنان سعی دارند مانع شرکت مردم این مناطق در انتخابات شوند ولی حضور حداکثری آنها، نقشه های آنان را خنثی خواهد کرد.

وی در ادامه به مشکلات پیش روی انتخابات در استان لرستان اشاره کرد و با بیان اینکه یکی از این مشکلات، فرهنگ سیاسی مردم ( طائفه گرایی در انتخابات ) است گفت: مردم تحت الشعاع عواطف و احساسات قرار میگیرند و بر همین اساس دست به انتخاب می زنند و شناخت دقیقی از کاندیداها ندارند.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه حس مطالبه گری مردم بسیار پایین است اظهار داشت: آنها به حداقل ها راضی هستند و این باعث می شود که نمایندگان در قبال قولهایی که داده اند، احساس مسئولیت نکنند.

افشین ترکارانی

با تشکیل احزاب حقیقی، سطح فرهنگ سیاسی جامعه بالا می رود

وی راه رشد دموکراسی را تمرین بیشتر دموکراسی عنوان کرد و افزود: ما باید با تشکیل احزاب واقعی، فرهنگ سیاسی خود را بالا ببریم و در تمرین دموکراسی، نباید خودمان را با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم و همچنین برگزاری کلاسهای آموزش سیاسی توسط نخبگان، دانشگاهیان، آموزش و پرورش و ... به ارتقای فرهنگ سیاسی مردم کمک میکند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی، نظریات ترحم و دلسوزی و موج سواری را دو نظریه در حوزه انتخابات دانست و گفت: مردم نباید صرفا به اسم افراد رای دهند و اگر انتخابات حزبی باشد، مردم با در نظر گرفتن برنامه ها، رای می دهند و در نتیجه نماینده در مقابل حزب، پاسخگو است.

افشین ترکارانی در پایان با بیان اینکه کشور ما در حال توسعه است و برگزاری انتخابات ، می‌تواند بستر را برای توسعه یافتگی بیشتر با فرهنگ سیاسی غنی تر تبدیل کند تاکید کرد: اگر با وجود نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات شفاف، سالم و حداکثری داشته باشیم، این انتخابات می تواند فرصت‌های زیادی برای کشور و نظام سیاسی فراهم کند، در غیر این صورت تهدیدها بیشتر از فرصت‌هاست و این یعنی همان فقدان امنیت.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه