English

احمد توصیفیان در نشست با فعالان بخش تعاون:

اقتصاد تعاونی، نگرش اقتصادیِ انسان محور است/ تعاون برابری فرصت هاست

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در نشست با فعالان بخش تعاون، با اشاره به اقتصاد تعاونی که نگرش اقتصادی انسان محور است، از مزیت های تعاونی و اینکه تعاون راهکار برابری فرصت ها و تجمیع سرمایه های خرد است، سخن گفت.

اقتصاد تعاونی، نگرش اقتصادیِ انسان محور است/ تعاون برابری فرصت هاست

 

به گزارش خبرگزاری موج همدان، احمد توصیفیان، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان  در نشست با فعالان بخش تعاون و مراسم معرفی تعاونی های برتر استان با اشاره به اقتصاد تعاونی و برابری فرصت ها در تعاون، و عنوان مزیت‌های تعاونی‌ها در کشور، گفت: تعاونی‌ها با برخورداری از شبکه بزرگ افقی و عمودی به رشد و توسعه سرمایه اجتماعی کمک کرده و سازماندهی مناسب منابع انسانی و سرمایه‌های خرد و کوچک از مهم ترین مزیت آن است.

تعاونی های برتر همدان

اقتصاد تعاونی، نگرش اقتصادیِ انسان محور است/ تعاون برابری فرصت هاست

توصیفیان افزود: تعاونی‌ها بهترین ساختار جهت اجرای عدالت اجتماعی و اقتصادی و کاهش فاصله طبقاتی هستند که در ایجاد فرصت‌های جدید اشتغال موثرند.

وی افزود: فرهنگ ما معتقد به تعاون است، گسترش فرهنگ تعاون، باعث کارآفرینی و افزایش توسعه و عدالت اجتماعی و توزیع بهتر و مناسب تر ثروت در جامعه می شود؛ توزیع علم و ثروت را باید با اشاعه فرهنگ تعاون عملیاتی کرد و گسترش فرهنگ تعاون می تواند کشور را در حوزه اقتصادی به استقلال برساند، لذا امروزه نشر و گسترش ارزش های جدید و قابلیت های تازه و روحیه ی همکاری و تعاون در اجتماع امری ضروری است.

وی با اشاره به مزیت های تعاونی، گفت: اهمیت موضوع تعاونی ها به این دلیل است که تعاونی ها، سازمان ها و نهادهای مردمی هستند که در عین برخورداری از خصوصیات و مشخصات یک واحد اقتصادی و تجاری ، دارای ارزش های مکتبی و اجتماعی هم می باشند و می توانند مبین تلاش های دسته جمعی و گروهی اعضای تشکیل دهنده تعاونی برای نیل به اهداف مشترک و پیشرفت و توسعه باشند و یکی از اهداف والای تعاون، ساختن انسانی با مسئولیت های فردی و جمعی است و تعاون روش موثری برای نیل به مشارکت واقعی و حقیقی و دائمی همه ی مردم در اجرای برنامه های بسط و توسعه است.

تعاون همدان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی  گفت: تعاون راهکار مناسب برای گردش عدالت اجتماعی است و اقتصاد تعاون با نگرش اقتصاد انسان محور، دارای ویژگیهای رشد گرایی و باز توزیعی است و فعالیت در عرصه تعاون موجب رونق تولید داخلی، استقلال  و استفاده از ظرفیت های اقتصادی است به گونه ای که تعاون موجب تجمیع سرمایه ها، سرمایه گذاری داخلی، مشارکت افراد در برابری فرصت ها است.

وی افزود: برای توسعه اقتصادی نیازمند کار جمعی، سختکوشی، پشتکار، مسئولیت پذیری اجتماعی و تقویت سرمایه انسانی و اجتماعی است و ضرورت دارد باور تعاون، فرهنگ کار و کار جمعی در جامعه تقویت شود، چرا که فعالیت در عرصه تعاون علاوه بر تاب آوری اقتصادی در شرایط اعمال تحریم ها با حاکم بودن روح جمعی سبب نقش آفرینی در پیشرفت کشور خواهد شد.

توصیفیان با اشاره به اینکه تعاون از مصادیق کنش های متقابل پیوسته برای دستیابی به هدف و یا هدف هایی معین است گفت تعاون کار گروهی، داوطلبانه و نظلم مند است گفت: تقویت تعاون شیوه ای در اقتصاد است که راهی بین نظام اقتصاد سرمایه داری و نظام سوسیالیستی در نظر گرفته شده و به راه سوم مشهور شده است.

تعاون همدان 1

وی با اشاره به مزیت های تعاونی تصریح کرد: تعاون دارای مفهوم اقتصادی و به تعبیر شهید دکتر بهشتی بهتر است بگوییم شیوه ای در اقتصاد است که در دو قرن اخیر در چارچوب ساختارهای رسمی مرسوم شده و تاثیرات مهمی در زندگی اجتماعی و اقتصادی انسان ها بر جای گذاشته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: تکیه بر توان تعاون و شرکت های تعاونی که چتر گسترده آنها اقشار کم درآمد و آسیب پذیر را پوشش می دهد در واقع زیرساخت اقتصاد مقاومتی در کشور است و رویکرد این اداره کل، حمایت، هدایت و نظارت بر تعاونی ها است به گونه ای که ضمن کمک به ثبت و راه اندازی تعاونیها و در اولویت قرار دادن و پیگیری پرونده های تسهیلات شرکت ها تعاونی متقاضی برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز و بازدید از کلیه تعاونی ها و اتحادیه های فعال انجام می شود.

توصیفیان افزود: آموزش، حمایت و هدایت تعاونیها، جذب مناسب کمی و کیفی تسهیلات اشتغالزا و بهره مندی شرکت های تعاونی از این تسهیلات، تشکیل کمیته صیانت از تعاونیها تحت شعار حفظ وضع موجود ( بازدید از شرکتهای تعاونی با حضور مدیرکل ، اتاق تعاون ، مدیران دستگاههای اقتصادی و تصمیم ساز ذیربط )، روبه اتمام بودن واگذاری تعاونیهای مسکن مهر استان ( تحقق 99%  پروژه های ساخت و تحویل تعاونیهای مسکن مهر )، کسب رتبه ممتاز و برتر ملی استان در جشنواره تعاونیهای برتر در سطح کشور بخشی از فعالیت های همکاران ما در بخش تعاون است.

وی عنوان کرد: تعداد 1127 تعاونی در استان فعالیت می کنند که از این تعداد 606 تعاونی تولیدی، تعداد 340 تعاونی خدمات و تعداد 181 تعاونی توزیعی را شامل می شوند و البته پراکندگی و گستردگی موضوع فعالیت این شرکت در استان متنوع است.

وی در ادامه مطرح کرد: مجموعا تعداد 51 طرح  با فرصت شغلی 721 نفر در هفته دولت و تعاون افتتاح شد که از این طرحها تعداد 17 طرح با فرصت شغلی 257 نفر، صنعتی و معدنی، تعداد 19 طرح با فرصت شغلی 239 نفر کشاورزی،1 طرح با فرصت شغلی 60 نفر در بخش مسکن و  14 طرح با فرصت شغلی 165 نفر خدماتی است.

توصیفیان با اشاره به چهاردهمین سال انتخاب تعاونی های برتر استان همدان با هدف ترویج فرهنگ تعاون گفت در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال رونق تولید نامگذاری شده است کسب و کارهای تعاونی عرصه های اقتصادی و اجتماعی نقش آفرینی می کنند.

وی تاکید کرد: در این برنامه ملی ثبت نام و انتخاب تعاونیها از طریق رقابت در گرایشهای مختلف انجام و با هدف معرفی توانمندی ها بخش تعاون به اقشار مختلف و مسوولین ، ارج نهادن به زحمات تلاشگران بخش تعاون و ارتقا جایگاه و اهمیت تعاون و مشارکت در جامعه  و ایجاد فضای مناسب برای انتقال دانش رسمی و بومی در تعاون و توسعه مشارکتهای  مردمی با استفاده از هم افزایی و تجربه می باشد.

تعاون همدان 4

توصیفیان اضافه کرد: این جشنواره در 19 گرایش استانی از جمله  : (کشاورزی-55 شرکت تعاونی)  ، (صنعتی-84 )، (معدنی-7)، ( تأمین نیاز   تولیدکنندگان-9 )، (تأمین نیاز مصرف کنندگان -17)،  (خدماتی- 76)، (اعتبار-6 )،( دهیاری-16 )، (زنان-2 )، (حمل و نقل-9) ، (فرش-7 )، (مسکن-14 )،( صنایع دستی-3 )، (دانش بنیان-1 ) ،(  عمرانی -2 )،(اتاق تعاون -1 )، (اتحادیه  -2 )،(تامین نیاز صنوف توزیعی -3 )،  تعاونی سبز و سفیر افتخاری تعاون  و... برگزار و کلیه شرکت های تعاونی تا مورخ 10/4/98 فرصت ثبت نام در سایت جشنواره به آدرس www.taavonibartar.ir  داشتند.

در سال جاری تعداد 314 شرکت تعاونی با سابقه بیش از سه سال  سابقه فعالیت که حائز شرایط ثبت نام در جشنواره  بودند در جشنواره شرکت کردند و ضمن بررسی دقیق مدارک و مستندات آنها و برگزاری کمیته داوری سرانجام تعداد 24 تعاونی بشرح جدول ذیل به عنوان تعاونی های برتر مرحله استانی انتخاب و در نهایت پس از داوری ستادی، شرکت تعاونی تولیدی توزیعی سیمان هگمتانه درگزین به عنوان تعاونی برتر ملی انتخاب و در حضور معاون اول محترم رئیس جمهوری و وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد تقدیر قرار گرفتند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در نشست با فعالان بخش تعاون، با اشاره به اقتصاد تعاونی که نگرش اقتصادی انسان محور است، از مزیت های تعاونی و اینکه تعاون راهکار برابری فرصت ها و تجمیع سرمایه های خرد است، سخن گفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه