English

احمد توصیفیان مطرح کرد:

نقش مشاغل خانگی در تحکیم بنیان خانواده

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان به نقش مشاغل خانگی در تحکیم بنیان خانواده و توزیع 58 میلیارد ریال اعتبار تسهیلات به مشاغل خانگی در استان، پرداخت.

نقش مشاغل خانگی در تحکیم بنیان خانواده

به گزارش خبرگزاری موج همدان، احمد توصیفیان، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در کمیته ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی استان، با اشاره به نقش مشاغل خانگی در تحکیم بنیان خانواده، اظهار داشت:  توسعه مشاغل خانگی در راستای توسعه اشتغال و کارآفرینی در بیشتر کشورهای دنیا به عنوان یک الگوی موفق مطرح می‌شود.

 

نقش مشاغل خانگی در تحکیم بنیان خانواده

وی در ادامه گفت: اکثر صاحبان کسب و کار های خانگی بر این باورند که کار کردن در خانه، کیفیت زندگی آنان را بهبود می‌بخشد به گونه ای که کارکردن در خانه باعث می‌شود که وقت بیشتری به خانواده و خانه اختصاص یابد و به دیگر مسائل و موضوعات خانواده، از قبیل تربیت و پرورش فرزندان توجه بیشتری شود به طوری که مشاغل خانگی یکی از الگوهای مشاغل جذاب است که برخی افراد به دلیل محیط امن خانه آن را به عنوان یک بنگاه اقتصادی می‌پذیرند. 

توصیفیان در تعریف مشاغل خانگی گفت: هر نوع فعالیت اقتصادی در محل سکونت شخصی که با استفاده از امکانات و وسایل منزل راه اندازی شود کسب و کار خانگی است.

وی افزود: مطابق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ، مشاغل خانگی شامل آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضاء خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می‌گیرد و منجر به تولید خدمت و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می‌شود. . 

وی در زمینه مزایای کسب و کارهای خانگی، تصریح کرد: این نوع کسب و کارها از امکانات منزل بهره می گیرند و هزینه راه اندازی و سرانه اشتغال آنها پایین است و در مشاغل خانگی زنان و مردان می توانند با توجه به مهارت خود در خانه، نه تنها برای خود بلکه برای سایر اعضای خانواده شغل ایجاد کنند. 

توصیفیان در ادامه گفت: مزیت دیگر مشاغل خانگی انعطاف پذیری مشاغل خانگی، کاهش هزینه های رفت و آمد، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه های کار خانوادگی دیگر مزیت مشاغل خانگی می باشد، همچنین در کسب و کارهای خانگی امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد – شاگردی بین اعضاء خانواده نیز وجود دارد. 

 

 توسعه فرهنگ کار در خانواده

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: مشاغل خانگی باعث توسعه فرهنگ کار در خانواده می شود و در عین حال که فرزندان از حضور پدر یا مادرخود در منزل احساس امنیت می کنند، اهمیت کسب و کار را از نزدیک یاد می گیرند و والدین نیز در کنار خانواده و همراه با مراقبت از فرزندان، در محیط آرام، راحت و امن خانه مشغول به کار و کسب در آمد هستند. 

وی تاکید کرد: مشاغل خانگی فرصتی برای استفاده از ظرفیت تک تک اعضای خانوار به منظور کمک به تامین معیشت، افزایش درآمد، رفع نیا بنگاه های اقتصادی بزرگتر، بهره وری بیشتر از امکانات و ظرفیت منازل مسکونی، افزایش اعتماد به نفس اعضای خانواده، انتقال دانش بومی و ایجاد انگیزه در خانواده ها برای فراگیری دانش تولید در راستای اشتغالزایی است. 

دبیر کارگروه اشتغال استان با اشاره به توجه ویژه دولت تدبیر و امید به حمایت از تولید داخلی و فراهم کردن بسترهای لازم برای ایجاد توسعه کسب و کارهای خانگی افزود: از ابتدای اجرایی شدن قانون مشاغل خانگی فارغ از مجوزهای اخذ شده توسط متقاضیان قبل از راه اندازی سامانه رسمی مشاغل خانگی استان تاکنون تعداد 29423 نفر بصورت شناسنامه دار در استان در سامانه مشاغل خانگی کشور مجوز اخذ و ثبت شده است.

وی در خصوص تعداد مجوزهای اخذ شده مشاغل خانگی از ابتدای سال 1397 تا کنون گفت: برای تعداد 3970 نفر مجوز مشاغل خانگی صادر شده  است.

همچنین مبلغ 156 میلیارد ریال تسهلات با نرخ 4 درصد توسط بانک های عامل سپه، صادرات، مسکن و پست بانک به دارندگان مجوز مشاغل خانگی استان پرداخت شده است. 

 

توزیع 58 میلیارد ریال اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی استان  

توصیفیان در ادامه گفت: اخیراً مبلغ 58 میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی به بانک های عامل توسعه تعاون و رفاه کارگران استان ابلاغ شده است که این اعتبار بین شهرستان های استان توزیع شد.

وی در خصوص نحوه پرداخت این تسهیلات گفت در سالجاری معرفی طرح های پشتیبان دارای توجیه مالی و اقتصادی است و سقف تسهیلات طرح های پشتیبان تا مبلغ 200 میلیون تومان برای حداقل 5 نفر اشتغال جدید است.

مدیرکل تعاون، کار  رفاه اجتماعی استان ضمن تأکید بر معرفی طرحهای اولویت دار و دارای توجیه و بازار فروش گفت: کیفیت معرفی و پرداخت طرح ها توسط دستگاه های اجرایی و بانک ها بسیار حائز اهمیت بوده و در این راستا اطلاعات کلیه طرح های پرداختی بر روی سایت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار خواهد گرفت.

توصیفیان در ادامه افزود: علاوه بر آن ضمن بازدید میدانی و نظارت، میزان تحقق طرح ها و عملکرد دستگاه های اجرایی و بانک های عامل رصد و به استاندار محترم و وزارت متبوع گزارش خواهد شد. 

توصیفیان در پایان افزود: با توجه به تأکید استاندار محترم ضروری است همه دستگاه های اجرایی بویژه شهرداری های کلیه شهرستان ها در جهت ایجاد بازارچه ها و نمایشگاه های فروش محصولات کسب و کارهای خانگی در راستای ایجاد زمینه فروش و بازاریابی تلاش کنند تا زمینه تداوم اینگونه مشاغل در استان فراهم شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه