English

عباس سالاری در گفتگوی اختصاصی با موج مطرح کرد؛

دو نرخی بودن ارز مشکل اساسی تعاونی های هرمزگان

رئیس اتاق تعاون استان هرمزگان گفت: اساسی ترین مشکل پیش روی تعاونی های هرمزگان، دو نرخی بودن قیمت ارز است.

دو نرخی بودن ارز مشکل اساسی تعاونی های هرمزگان

عباس سالاری رئیس اتاق تعاون استان هرمزگان در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری موج هرمزگان در خصوص مشکلات و موانع موجود بر سر راه فعالیت تعاونی های استان، اذعان داشت: اساسی ترین مشکل پیش روی تعاونی های هرمزگان، دو نرخی بودن قیمت ارز است.

رئیس اتاق تعاون استان هرمزگان در رابطه با فعالیت صادراتی و ارز آوری تعاونی های استان خاطر نشان کرد: تا قبل از این که تعاونی های مرز نشین با مشکل رو به رو شوند، صادرات تعاونی های استان  221 میلیون دلار برای کشور ارز آوری داشته است.

وی با تاکید بر این که عمده این تعاونی ها، تعاونی های مرز نشنینان بوده است، در تشریح فعالیت آن ها گفت: فعالیت این تعاونی ها به گونه ای است که باید صادارات انجام دهند تا بتوانند مبادرت به واردات کنند.

سالاری ادامه داد: به طور مثال محصولات یک تعاونی را صادر می کردند و در ازای آن کالاهای اساسی را وارد  کرده و به اعضا تحویل می دادند.

وی خاطر نشان کرد: تعاونی ها پیگیراین موضوع هستند که ارز چهار هزار و 200 تومانی به آن ها تعلق گیرد تا بتوانند فعالیت هایشان را از سر گیرند.  

عباس سالاری به طور کل مباحث مالیاتی و دو نرخی بودن ارز را از مشکلات شرکت تعاونی های استان بر شمرد.

رئیس اتاق تعاون استان در رابطه با برگزاری چهاردهمین دوره معرفی تعاونی های برتر هرمزگان اذعان داشت: در این دوره 11 تعاونی به عنوان تعاونی برتر استان انتخاب شده اند که از این تعداد دو تعاونی به عنوان تعاونی برتر ملی، جز 21 شرکت تعاونی برتر کشوری قرار گرفته اند.

سالاری با اشاره به شاخصه هایی که از طرف وزارت خانه برای انتخاب تعاونی های برتر اعلام می شود، گفت: برگزاری به موقع مجامع تعاونی ها، طرح و تصویب صورت های مالی، بودجه پیشنهادی و میزان اشتغالزایی تعاونی ها، از جمله شاخصه های مهمی هستند که در انتخاب تعاونی های برتر استان و کشور مورد سنجش قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: شاخصه های ذکر شده در واقع لازمه کار است تا تعاونی ها بتواند خود را نشاند دهند.

رئیس اتاق تعاون هرمزگان در خصوص روند نام نویسی و پذیرش در جشنواره تعاونی های برتر استان، اظهار داشت: نزدیک به  دو سال است که فرایند ثبت نام به صورت الکترونیکی انجام می شود و برای شرکت در این همایش باید در سامانه کشوری نام نویسی صورت گیرد.

وی در توضیح این حرف افزود: به طور مثال زمانی که شما بخواهید اعلام کنید که مجمع سال گذشته را برگزاری کرده اید، باید مستنداتی داشته باشید که در سامانه کشوری بار گذاری شود.

سالاری ادامه داد: بعد از بارگذاری، تیم داوری تشکیل جلسه می دهند و مدارک را بررسی می کنند.

وی با بیان این که نسبت به دوره قبل دو آیتم میزان اشتغال و صادرات به شاخصه های سنجش تعاونی های برتر کشور افزوده شده است، خاطرنشان کرد: میزان سود، افزایش سرمایه و.. ، در رای داوران تاثیرگذار است.

رئیس اتاق تعاون هرمزگان به دو تعاونی استان که موفق شده اند جز تعاونی های برتر کشوری انتخاب شوند اشاره کرد و گفت: شرکت تعاونی مروارید شکیل قشم و شرکت تعاونی خدمات صیادی باسعیدو، موفق به کسب تندیس تعاونی های برتر ملی شدند.

سالاری به شرح یکی از این تعاونی ها پرداخت و بیان کرد: شرکت تعاونی خدمات صیادی باسعیدو روستای باسعیدو از توابع شهرستان قشم، توانسته برای نزدیک به دو  هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی کند.

وی سرمایه گذاری در این تعاونی را بالغ بر 15 میلیارد تومان بیان کرد و گفت: اکثر ساکنان روستای با سعیدو قشم عضو این تعاونی هستند و از آن  بهره می برند.

به گفته رئیس اتاق تعاون استان، شرکت تعاونی پرورش میگو مروارید شکیل قشم، با اشتغالزایی برای 100 نفر، توانسته در زمینه صادرات دستاوردهای خوبی داشته باشد و محصولات خود را به کشور های حاشیه خلیج فارس و کشور های اروپایی صادر کند. 

وی تعداد کل تعاونی های ثبت شده در سطح استان را بالغ بر پنج هزار تعاونی دانست و گفت: دو سال پیش پایش تعاونی ها را شروع کردیم تا تعاونی های فعال و غیر فعال را تشخیص دهیم و دانستیم از تعداد تعاونی های ثبت شده در هرمزگان، تنها دو هزار و 886 تعاونی و اتحادیه در سطح استان مشغول به فعالیت اقتصادی هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه