English

وزیر علوم، تحقیقات وفناوری:

دانشگاه های کارآفرین به سمت ایجاد شغل حرکت کنند

وزیر علوم، تحقیقات وفناوری با اشاره به نیاز جامعه امروز به ایجاد مشاغل جدید گفت: دانشگاه هایی که کارآفرین هستند به سمت ایجاد شغل ومهارت حرکت کنند.

دانشگاه های کارآفرین به سمت ایجاد شغل حرکت کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، منصور غلامی روز شنبه در شورای دانشگاه کردستان اظهار داشت: از جمله سیاست‌های پیش رو، بین المللی‌سازی دانشگاه‌ها و پذیرش دوره‌های مشترک خارجی است که دانشگاه کردستان در این زمینه پیشرفت خوبی داشته است.

وزیر علوم، تحقیقات وفناوری به فعال شدن شورای دانشجویان خارجی اشاره کرد و افزود: امکان ورود دانشجویان خارجی تسهیل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید آموزش دانشجویان خارجی پژوهش‌محور باشد، گفت: این افراد چند سال اول حضور خود در دانشگاه را صرف یادگیری زبان فارسی می‌کنند و لذا از عهده دروس سخت و پرحجم بر نمی‌آیند و برای همین بایدکار علمی را پژوهشی یاد بگیرند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزود: دانشگاه‌های کشور پس از انقلاب توانسته است با موفقیت سه دوره را پشت سر بگذارد که دوره نخست از دهه ٦۰ شروع و در آن به تربیت نیروی انسانی توجه شد که در این دوره متخصصان قابلی تربیت و نیاز کشور مرتفع شد.

وی تاکید کرد: در دهه سوم انقلاب، دانشگاه‌ها توانستند گام دوم را برداشته و در سطح بین‌المللی رتبه پژوهشی ایران را ارتقاء دهند و در دهه چهارم انقلاب و در گام سوم، دانشگاه‌های کارآفرین در حال شکل گیری هستند.
وی به رشد پژوهشی مطلوب کشور اشاره کرد و اظهار داشت: درسالهای اخیر هرروز خبری از ابداع، اختراع، راه اندازی ترم افزار و سامانه و فناوری‌های جدید داریم.

غلامی به روند تحول دانشگاه‌های جهان اشاره و اظهار داشت: حرکت ما نیز در این عرصه مطلوب بوده است و هم اکنون با توجه به نیازهای روز دنیا و شرایط جامعه، مسیر را برای پیوستن به دانشگاههای جامعه محور طی می‌کنیم.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری به سرعت تحولات علمی، فناوی و پژوهشی در دنیا اشاره کرد و یادآور شد: این فناوری ها با اینکه سن زیادی ندارند اما عمق تاثیرگذاری بسیاری داشته‌اند و لذا دانشگاه‌ها باید سرعت پژوهشی خود را با سرعت تحولات جهانی همراه کنند تا مردم کشورمان از دستیابی به علم و فناوری روز دنیا عقب نمانند.

غلامی ایجاد راهبرد حرکتی به سمت طراحی پویا و انعطاف‌پذیر را مورد تاکید قرارداد و گفت:  ساماندهی آموزش عالی شروع شده که هدف آن کنترل و نظام‌مند کردن تعداد مراکز دانشگاهی و آموزش عالی است و در قالب برنامه‌های استانی اجرایی می‌شود.

وی افزود: دانشگاه‌های کارآفرین را به سمت اتکا بر کار عملی جهت ایجاد شغل حرکت دهیم که این از وظایف اصلی اعضای هیات علمی است و دانشجوی ما باید هم مهارت و هم شغل داشته باشد و باید آنان را آماده کنیم تا با خوداتکایی، کارآفرینی کنند.

وی بومی گزینی را عاملی برای عدم توزیع مناسب فرصتهای تحصیلی و از بین برنده همگرایی و ارتباطبین اقوام ایرانی دانست و گفت:  با تعدیل این مصوبه از سوی مجلس می‌شود اختیار تحصیل در کنار خانواده ویا در استانهای دیگر را برای متقاضیان فراهم کرد.

تعطیلی دانشگاههای وابسته به دستگاههای دولتی و نهادها از دیگر مباحثی بود که غلامی به آن پرداخت و اظهار داشت: بدنه دانشگاههای بخش خصوصی تقویت می شود تا دانشجوی ماهر و کارآفرین تربیت کنند.

 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید با تقویت دروس و زمینه‌های منطبق با بازار، دانشجویان را برای بعد از دانشگاه آماده کنیم تا برای خود و کشور مفید باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه