English

حسین هاشمی‌تختی؛

منکر وجود توصیه ها در بحث واگذاری مزارع میگو نیستم

نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندر خمیر و ابوموسی مطرح کرد: نمی توان منکر وجود توصیه ها در بحث واگذاری این مزارع شد.

منکر وجود توصیه ها در بحث واگذاری مزارع میگو نیستم

به گزارش خبرگزاری موج، حسین هاشمی تختی نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندر خمیر و ابوموسی، در سال 1340 در بندرعباس متولد شد و یکی از چهره های سیاسی شناخته شده ی هرمزگان محسوب می شود.

او در حال حاضر به عنوان نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندر خمیر و ابوموسی در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی فعالیت می کند.

گفتنی است که او در دولت دهم به مدت دو سال استاندار هرمزگان بوده و در کارنامه ی سیاسی اش معاون سیاسی امنیتی استاندار بوشهر، سرپرستی استانداری بوشهر و مدیرکلی سازمان بازرسی استان کرمان دیده می شود.

در ادامه گفتگوی اختصاصی خبرگزاری موج هرمزگان را با این چهره ی سیاسی می خوانید:

مصاحبه اختصاصی خبرنگار خبرگزاری موج با نمایندگان مجلس در هرمزگان

 تا جایی که اطلاع دارم مدتی است بحث مجوز ورود خودروهای پلاک مناطق آزاد به سرزمین اصلی را پیگیری می کنید؛ با توجه به اینکه این موضوع در استان های دیگر نظیر خوزستان اجرا می شود چرا استان هرمزگان تا کنون موفق به اخذ این مجوز نشده است؟

ما مدت هاست که دنبال این موضوع هستیم؛ به بیان دیگر سر این موضوع که چرا «یک بام و دو هوا» با دولت دعوا داریم. ما بارها به دولت گوشزد کرده ایم: همانگونه که در مناطق آزادی همچون خوزستان، ارس و چابهار و دیگر مناطق آزاد خودروها با پلاک این مناطق  در حیطه ی استانی یا در برخی موارد تا 150 کیلومتر اجازه ی تردد دارند؛ در هرمزگان نیز باید این اتفاق بیافتد. البته اینگونه عنوان می شود که این موضوع خلاف قانون است و باعث بروز پدیده ی قاچاق می شود و اگر در خوزستان نیز اتفاق افتاده تخلف استاندار خوزستان بوده و به خاطر این تخلف نیز از مقامش عزل شده و در حال حاضر جلوگیری از این قانون در خوزستان به صلاح نیست زیرا تنش های اجتماعی را به دنبال دارد.

* مجوز تردد خودروها با پلاک مناطق آزاد با شیب ملایم انجام می شود

در نهایت با تمام کش و قوس ها و بحث هایی که در این رابطه داشتیم توانستیم دولت را متقاعد کنیم که این امر در هرمزگان نیز اجرایی گردد. در آخرین صحبتی که بنده با فریدون همتی استاندار هرمزگان داشتم، عنوان شد که ریاست جمهوری متقاعد شده که با یک شیب ملایم و به آهستگی این موضوع اتفاق بیافتد؛ یعنی در ابتدا تردد خودروهای خدماتی و تاکسی سرویس های فرودگاه آزاد شود و سپس رفته رفته سایر خودرو ها نیز این اجازه را خواهند داشت. پیگیری ها نیز تا حادث شدن این موضوع ادامه خواهد داشت چرا که در هرمزگان به دلیل شرایط آب و هوایی و استهلاک بالای خودرو ها، نیاز به خودروهای ایمن با سیستم سرمایشی مناسب بسیار احساس می شود.

* مردم توانایی سرمایه گذاری ندارند

شائبه هایی در خصوص واگذاری سفارشی مزارع پروش میگو به افراد خاص در هرمزگان وجود دارد؛ در این مورد چه پیگیری هایی انجام شده است و آیا این موضوعات صحت دارد؟

در این رابطه با آقای استاندار مذاکرات متعددی را انجام داده ایم. ما معتقدیم که مردم منطقه نیز باید بتوانند از این موهبت الهی بهره‌مند شود؛ اما همتی معتقد است که: «مردم توانایی سرمایه گذاری در این حد را ندارند و ما ناچاریم که این زمین ها را به کسانی واگذار کنیم که توانایی سرمایه گذاری در این بخش را دارند؛ این موضوع هم برای استان و هم برای کشور مفید است زیرا علاوه بر تولید، اشتغال و ارزآوری زیادی را به دنبال دارد.» ما نیز مخالف این موضوع نیستیم؛ اما این کار باید به شکلی صورت بگیرد که مردم منطقه نیز از آن بهره‌مند شوند. در آخرین صحبت ها قرار بر این شد که ثبت نام هایی صورت بگیرد تا مردم نیز بتوانند در این امر مشارکت کنند؛ اما متأسفانه در این خصوص اطلاع رسانی درستی انجام نشد اما به هر حال گروهی از مردم توانستند در این کار مشارکت کنند. گلایه ی دیگری که مردم در خصوص این مزارع دارند این است که این مزارع بسیار به روستاها نزدیک شده و به لحاظ زیست محیطی می تواند تبعات منفی برای ساکنان این مناطق به همراه داشته باشد که در بازدیدی که به همراه استاندار هرمزگان از این مناطق داشتیم قرار شد این مشکل نیز مرتفع گردد.

مصاحبه اختصاصی خبرنگار خبرگزاری موج با نمایندگان مجلس در هرمزگان

* تشابه فامیلی همه چیز را به نام من تمام کرد

البته شائبه ای در مورد بنده نیز در رسانه ها مطرح گردید که پسر من 700 هزار هکتار زمین جهت احداث مزارع پرورش میگو دریافت کرده است. من در مصاحبه ای عنوان کردم نه اگر 700 هزار هکتار که اگر 7 وجب زمین هم در اختیار فرزند من باشد از او باز خواهم ستاند. در بررسی هایی که صورت گرفت متوجه شدیم فردی با فامیلی هاشمی در حدود 400 هزار هکتار زمین برای احداث مزارع پرورش میگو دریافت کرده و این تشابه فامیلی همه چیز را به اسم من تمام کرده بود.

* دستگاه های نظارتی آینده نگر باشند

دستگاه های نظارتی مخصوصاً دستگاه هایی که بر محیط زیست نظارت دارند باید به شکل جدی تر و آینده‌نگرانه‌تری با این موضوع برخورد کنند. ما بارها مواردی را متذکر شده ایم نظیر از بین رفتن چراگاه های منطقه که به چرای شترها اختصاص دارد، جانمایی برای احداث بندر چند منظوره و یا آب شیرین کن، انسداد راه ارتباطی مردم بخش های قلعه قاضی، تخت و شمیل که به زودی بخش خواهد شد به دریا.

در مورد سؤالتان نیز باید بگویم که نمی توان منکر وجود توصیه ها در بحث واگذاری این مزارع شد؛ اما استاندار هرمزگان در این موارد معتقد است که در شرایطی که دولت وضع اقتصادی مناسبی ندارد اگر کسانی باشند که بدون دریافت تسهیلات و با سرمایه شخصی بخواهند در این راستا سرمایه گذاری کنند وظیفه ی ماست که از او حمایت کنیم. البته ما تأکید داریم که باید مردم نیز باید بتوانند این امکان را داشته باشند که در کنار این افراد سرمایه گذاری کنند.

* واگذاری ها در جزیره هرمز را پیگیری می کنم

شائباتی در خصوص واگذاری سفارشی اراضی جزیره هرمز نیز به گوش می رسد؛ با توجه به تأکیدی که در خصوص بهره‌وری و امکان سرمایه گذاری مردم بومی می کنید، در این خصوص چه نظری دارید؟

من در این مورد چندان مطلع نیستم که آیا مردم اجازه ی مشارکت دارند یا خیر، اما در دو مورد به استاندار هرمزگان توصیه کرده ام که در پرورش ماهی در قفس و مزارع پرورش میگو، مردم را مشارکت دهند؛ که قرار شده مردم به شکل خرید سهام در این موارد مشارکت کنند.

 در مورد واگذاری سفارشی اراضی جزیره ی هرمز اطلاعاتی ندارم؛ اما آن را پیگیری خواهم کرد.

مصاحبه اختصاصی خبرنگار خبرگزاری موج با نمایندگان مجلس در هرمزگان

* راه اندازی قطار سریع‌السیر بندرعباس- تهران

به دلیل گستردگی حوزه ی عملکرد شما به عنوان نماینده مجلس اندکی نیز به راه های ارتباطی استان هرمزگان بپردازیم. آیا راه های استان هرمزگان را ایمن می دانید؟

راه اصلی یعنی محور «بندرعباس–سیرجان» یک جاده دو بانده و ایمن است البته نقاط حادثه خیزی وجود دارد که باید اصلاح گردد. عمده مشکل ما در راه های روستایی است. یکی از جاده های نا ایمن و خطرپذیر جاده «بندرعباس-سیاهو- احمدی» است که با توجه به تردد بالای این جاده این موضوع از اولویت های ماست و هر سه نماینده پیگیر آن هستیم و جلساتی با استاندار و مسئولین وزارت راه و شهرسازی در تهران داشته ایم؛ در حال حاضر با تعیین پیمانکار، کار به شکل جدی تری ادامه دارد. علاوه بر آن پیگیری ها برای احداث رینگ جنوب نیز در جریان است.

تا جایی که من اطلاع دارم پیگیر راه اندازی قطار سریع‌السیر بندرعباس- تهران نیز بودید و سرمایه گذار خارجی نیز جذب شده است، این موضوع در چه مرحله ای قرار دارد؟

رابطی پیدا شده که با یک شرکت کنسرسیومی متشکل از کشورهای چین، لبنان و هند مذاکره کرده و این شرکت برای انجام این کار اعلام آمادگی نموده و در حال حاضر در مرحله مذاکرات بین هیئت های طرفین، بحث قیمت دهی و عقد قرارداد است.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه