English

یادداشت:

ناخدا یکم هوشنگ صمدی قهرمان ملی اردبیلی ها

تلاش برای معرفی و حفظ یاد مفاخر علمی، مذهبی، سیاسی، تاریخی و... یک شهر از الزامات پدیده شهرنشینی و تامین نیاز فرهنگی برای آیندگان است . این امر مهم همواره در اردبیل برای بزرگان و مفاخری انجام میشد که به دیار باقی رحلت کرده بودند و انگار این یک شرط لازم برای ثبت یادبود شهری مفاخر بوده است

ناخدا یکم هوشنگ صمدی قهرمان ملی اردبیلی ها

شیوا نوری|خبرگزاری موج اردبیل،تلاش برای معرفی و حفظ یاد مفاخر علمی، مذهبی، سیاسی، تاریخی و... یک شهر از الزامات پدیده شهرنشینی و تامین نیاز فرهنگی برای آیندگان است . این امر مهم همواره در اردبیل برای بزرگان و مفاخری انجام میشد که به دیار باقی رحلت کرده بودند و انگار این یک شرط لازم برای ثبت یادبود شهری مفاخر بوده است و مرگ، کلید راه ثبت ماندگار  آنها تلقی میشد.

اما خوشبختانه در دو سه سال اخیر، شهردار اردبیل با دید فرهنگی در یک شهر انسان محور بر این سنت غلط خط بطلان کشید. بر همین مبنا نام مفاخر اردبیل در خیابان های این شهر نقش بست، میادینی شاهد نصب تندیس بزرگان اردبیل شد، پیاده راهها با یاد زندگان اردبیل به انتقال مفهوم افتخار پرداختند و شهر توانست با شهروند به گفتگو نشیند.

وجود بلوار علی دایی، خیابان دکتر معماری، خیابان استاد شاهی، نصب تندیس ناخدا هوشنگ صمدی کلخوران و.....همگی را می توان قدم‌های مثبت و پرجسارت یک شهردار برای ساخت شهری با تکیه بر مفاخر خود دانست.

حمید لطف‌اللهیان معتقد است با تکیه بر مفاخر فرهنگی شهر می توان هویت و پیشینه غنی این دیار را ماندگار ساخت و برای آیندگان توصیف کرد، در همین راستا و در کنار تابوشکنی‌های خاص در پاسداشت مفاخر تکرار نشدنی و زنده اردبیل اقدامات مناسبی انجام داده است که قابل قیاس با آزادفکری کلان‌شهرها است.

شاید کمتر کسی باشد که بتواند بر بغض خود مسلط باشد وقتی ناخدا صمدی کلخوران از خاطرات جانفشانی همرزمان خود در آزادسازی خرمشهر را بیان می کند. تا همین چند سال اخیر؛ ناخدا صمدی، مگا اسطوره زنده اردبیل، غریبی ناآشنا در اردبیل بود، صمدی که فعالیت خود را از سال 1337 در نیروی زمینی ارتش آغاز کرده بود، در سال 1354 به نیروی دریایی ارتش منتقل شد و همزمان با آغاز جنگ ایران و عراق بعنوان یکی از فرماندهان ارشد گردان تکاوران دریایی بوشهر محسوب می‌شد. او در آغاز جنگ در حالی که بازنشستگی وی ابلاغ شده بود به ارتش بازگشته و در عملیات‌های نبرد خرمشهر،حصر آبادان و آزادسازی خرمشهر به همراه دیگر تکاوران ارتش، نقش بی بدیل و  کلیدی ایفا کرد و تیپ تکاوران تحت امر او با مشارکت نیروهای مردمی و سپاه پاسداران، بمدت 34 روز در مقابل ارتش عراق از خرمشهر دفاع نمود و در این مدت 8 بار مجروح شد. بزرگداشت صمدی در خوزستان و احترام مردم آن دیار، فریاد بی‌صدای مردم اردبیل برای تجلیل از این فرمانده بود که با حمایت شهردار اردبیل این بزرگداشت با مشارکت پارک علم‌فناوری اردبیل انجام شد تا تندیس ناخدا تنها یادگار شهردار در شهر نباشد.

اردبیل، ناخدا صمدی را دوباره به آغوش خود برکشیده است تا هریک بر وجود یکدیگر افتخار کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه