English

سیدحمید پورمحمدی:

مشکلات در بخش اقتصاد دلیل اصلی افزایش مهاجرت است

معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه گفت: شتاب مهاجرت از روستا به شهرهای خارج از استان نشان‌دهنده مشکل در بخش اقتصاد این منطقه است.

مشکلات در بخش اقتصاد دلیل اصلی افزایش مهاجرت است

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، سیدحمید پورمحمدی معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی بانک‌های کشور در اردبیل اظهار داشت: کاهش جمعیت استان اردبیل که در سال 1355 به میزان 2.3 جمعیت کشور را تشکیل می‌داده و در حال حاضر این میزان به 1.59 درصد رسیده بیانگر مشکلات معیشتی و اقتصادی در منطقه بوده که زمینه‌ساز مهاجرت از این استان شده است.

وی افزود: شتاب مهاجرت از روستا به شهرهای خارج از استان نشان‌دهنده مشکل در بخش اقتصاد این منطقه است به طوری که در حالی که  1.1 دهم وسعت کشور متعلق به اردبیل بوده اما سهم آن از تولید ناخالص ملی 1.1 دهم است که بیانگر  پایین بودن درآمد سرانه به دلیل نبود شغل و درآمد مناسب در نتیجه نبود زیرساخت‌های لازم و سرمایه‌گذاری‌ها است.

معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه با قدردانی از امام جمعه اردبیل که حامی و پشتیبان سرمایه‌گذار بوده و نقش موثری در جذب سرمایه‌گذار به منطقه دارد، گفت: انتظار می‌رود با این حمایت‌ها و تلاش های مسئولان شاهد شتاب در مسیر توسعه استان اردبیل باشیم.

پورمحمدی از برنامه‌ریزی بلندمدت برای توسعه استان اردبیل خبر داد و افزود: در این برنامه‌ریزی ما به دنبال توسعه صنایع خلاق که توانایی پیوند محیط طبیعی، گردشگری و کشاورزی را دارند هستیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود در این استان استفاده مناسب داشته باشیم.

استان اردبیل جزو پنج قطب گردشگری کشور

وی با بیان اینکه اردبیل با توجه به ظرفیت‌های موجود در آن به مهمترین قطب گردشگری سلامت کشور تبدیل می‌شود، تصریح کرد: در این حوزه اقداماتی نیز انجام شده  و استان اردبیل جزو پنج قطب گردشگری کشور خواهد بود.

معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: اردبیل قابلیت آن را دارد تا کانون کشاورزی ارگانیک  و تولید و ترویج دانش در حوزه کشاورزی  و به ویژه نقطه اتصالی برای بازرگانی و مرادوات تجاری و اقتصادی با کشورهای آذربایجان و روسیه دارد و در جهت‌گیری‌های آینده و در چشم انداز بلندمدت به این مهم توجه ویژه‌ای شده است.

بانک‌های سپه و کشاورزی متعهد شدند پایاب سد گیوی را تامین مالی می‌کند

پورمحمدی از ارائه تسهیلات توسط بانک‌ها برای توسعه منطقه و رونق تولید و اشتغال در استان خبر داد و گفت: بانک‌های سپه و کشاورزی متعهد شدند پایاب سد گیوی را تامین مالی می‌کند به طوری که 220 میلیارد تومان وام توسط این بانک به سازمان برنامه بودجه ارائه شده و این سازمان به استان تخصیص می دهد و در سال‌های آینده چهار هزار هکتار اراضی دیم این منطقه به آبی تبدیل می‌شود.

معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: بانک‌های ملت و مسکن نیز متعهد شدند فاضلاب شهرهای اردبیل و نمین را به صورت تسهیلات به مبلغ 160 میلیارد تومان تامین مالی کنند تا این طرح‌ها اتمام شود و تا سال آینده شاهد راه‌اندازی آن باشیم.

یک هزار روستا شامل 18 مجتمع آبرسانی از آب آشامیدنی سالم برخوردار می‌شود

وی افزود: بانک‌های صادرات و رفاه نیز در زمینه آبرسانی به مناطق روستایی 250 میلیارد تومان تسهیلات به سازمان برنامه و بودجه ارائه می دهند تا در این استان تخصیص یابد به طوری که با تخصیص این تسهیلات در حدود یک هزار روستا شامل 18 مجتمع آبرسانی از آب آشامیدنی سالم برخوردار می‌شود.

معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: علاوه بر آن سازمان برنامه بودجه نیز از طریق شرکت آب و فاضلاب 150 میلیارد تومان به این حوزه کمک می‌کند و در مجموع 400 میلیارد تومان صرف آب شرب روستایی اردبیل می‌شود.

پورمحمدی بیان کرد: برای اجرای پروژه پایاب سد سبلان 60 میلیارد تومان از بانک توسعه تعاون تسهیلات دریافت می‌کنیم تا 3000 هکتار از اراضی دیم این منطقه که نیمه تمام مانده تمام شده و تبدیل به آبی شوند.

وی از ایجاد شهرک گلخانه‌ای در اردبیل توسط موسسه اعتباری ملل با همکاری بانک کشاوری و توسعه تعاون در 650 هکتار گلخانه خبر داد و گفت: علاوه بر این هتل بزرگ در مشگین‌شهر با 300 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط این موسسه احداث خواهد شد.

سرمایه‌گذاری پست بانک در احداث کارخانه کریستال

معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه با اشاره به سرمایه‌گذاری پست بانک در احداث کارخانه کریستال با یک هزار و 500 نفر اشتغالزایی بیان کرد: دو هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات نیز توسط بانک ملی برای توسعه استان در نظر گرفته شده است.

 اختصاص700 میلیارد تومان به راه‌آهن اردبیل - میانه

پورمحمدی در مورد پروژه راه‌آهن اردبیل به میانه گفت: در سال گذشته 750 میلیارد تومان سازمان برنامه و بودجه از طریق بانک ملی اعتبار در اختیار راه‌اهن اردبیل به میانه گذاشت و امروز نیز 700 میلیارد تومان به این منظور اختصاص یافت.

 هفت هزار و 600 میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه استان اردبیل

وی اظهار کرد: در مجموع هفت هزار و 600 میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها برای توسعه استان و رونق تولید و اشتغال در اردبیل پرداخت خواهد شد که انتظار می‌رود برای جذب این اعتبارات مدیران استانی و بخش خصوصی اهتمام لازم را داشته باشند.

معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه با اشاره به رکود در برخی واحدهای تولیدی در استان افزود: 63 پروژه اقتصادی به علت عدم ایفای تعهدات توسط بانک‌ها تملک شدند که انتظار می‌رود با همت مسئولان استانی شاهد بازگشت حداقل 70 درصد این واحدها به جرخه فعالیت باشیم.

پورمحمدی با تاکید بر اینکه پروژه‌های بالای 70 درصد پیشرفت فیزیکی و تامین سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی در اولویت پرداخت تسهیلات باشد، اظهار کرد: در حال حاضر هنر مدیران برای ایجاد جاذبه با ارتباطات و اطلاعات و نیزایجاد آرمش برای بانک‌ها و سرمایه‌گذاران ملاک اختصاص اعتبار برای استان‌ها به شمار می‌رود.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و تاریخ استان اردبیل بیان کرد: استان اردبیل از حیث مذهبی، مدنیت و سیاسی استان بسیار ویژه‌ای بوده و چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام این شهر مقدس بوده و جایگاه مهمی در این حوزه‌ها داشته است که وجود آثاری همچون شیخ صفی‌الدین، شیخ جبرائیل، مسجد جمعه و بسیاری آثار تاریخی و مذهبی دیکر نشان از جایگاه والای مذهب در اسن استان است.

معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: از لحاظ مدنیت اردبیل نخستین شهری که در کشور دارای شبکه آب شرب بوده و شهر اردبیل دومین کتابخحانه بعد از آستان قدس را داشته و این بیانگر جایگاه علمی این منطقه است.

پورمحمدی تصریح کرد: به لحاظ سیاسی نیز وقتی اسم آذربایجان می‌آید مرکزیت آن اردبیل بوده و مهمترین حکومت متشکل شیعه از اردبیل نشات گرفت و بعد از انقلاب نیز جایگاه ویژه‌ای در دوران دفاع مقدس داشته و سه هزار و 400 شهید برای حفظ مرز و بوم تقدیم کشور کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی