English

موج گزارش می دهد؛

دستگاه های نظارتی با دلالان میوه و تره بار لرستان برخورد کنند

جولان دلالان میوه و تره بار در بازار و بارفروشی های لرستان، باغداران را با چالش فروش منصفانه محصولات مواجه کرده است.

دستگاه های نظارتی با دلالان میوه و تره بار لرستان برخورد کنند

به گزارش خبرگزاری موج لرستان، اگرچه موضوع دلال و دلالی همواره مورد بحث کارشناسان و دلسوزان حوزه های مختلف بوده اما، این روزها حضور پر رنگ دلالان در بازار میوه و تره بار لرستان، مشکلاتی را برای باغداران به وجود آورده است.

دخالت در تعیین نرخ فروش میوه و تره بار از سوی دلالان و نگرانی باغداران از فساد محصولات باعث شده تا سودجویی دلالان مانع از سودآوری واقعی باغداران شود.

ماجرا از آنجا آغاز می شود که باغدار پس از برداشت محصول خود، سعی دارد تا آن را به بارفروشی منتقل کند. هرگونه تعلل در انتقال محصولات باغی و عدم فروش در کوتاه ترین زمان ممکن، یعنی فساد محصول و ضرر صد در صدی برای باغدار، پس اینجاست که پای دلالان به میان می آید تا شاید محصولات عرضه شده به سرعت به فروش بروند، اما به چه قیمتی ؟!.

باغداران لرستانی

کریم کمالی، یکی از باغداران لرستانی به موج می گوید: زمانی که حاصل یک سال زحمت در بهترین باغات استان را به بارفروشی می برم، دلالان ورود کرده و آنان را به قیمتی پایین خریداری می کنند.

محصولات را نفروشیم، فاسد می شوند

وی، ادامه می دهد: هنگام فروش محصولات بر سر 2 راهی قرار می گیرم، چراکه یا باید محصولات فاسد و گندیده شوند و روی دستم بمانند یا به قیمتی پایین به دلالان فروخته شوند، لذا به حکم جبر و جلوگیری از ضرر و زیان مضاعف ترجیح می دهم تا حاصل دسترنج خود حراج کنم تا سود واقعی را دلال برده باشد.

دلال میوه

دلالان محصول را 3 هزار تومان می خرند، 8 هزار تومان می فروشند

نیرومند، دیگر باغدار لرستانی، می گوید: من باغ شلیل، هلو و هلو انجیری دارم، در خصوص فراوری محصول از هیچ کوششی دریغ نکرده و بر اصول کشاورزی تسلط دارم، علی ایحال انواع سموم باغی را نیز تحت نظارت جهاد کشاورزی مصرف می کنم تا محصولی سالم و استاندارد راهی بازار مصرف کنم، اما محصول من را کیلویی 3 هزار تومان خریداری می کنند و با قیمتی در حدود 8 هزار تومان در بازار می فروشند.

سبد پلاستیکی میوه

قیمت سبد پلاستیکی میوه 3 برابر شده است

وی، ادامه می دهد: قیمت سبد پلاستیکی یک لایه و دولایه به 3 هزار تومان رسیده، سال گذشته این سبدها را به قیمت 500 تا 1000 تومان خریداری می کردیم، مسوولین محاسبه کنند ببینند با احتساب هزینه زمین، آب، برق، سمپاشی و پاکسازی باغ، خریداری سبد، بارگیری و انتقال محصول به بارفروشی، آیا فروش هلو یا هلو انجیری به مبلغ 3000 تومان از قرار هر کیلو گرم منصفانه است ؟!.

زحمت باغداران = سود دلالان

این باغدار لرستانی، می افزاید: چرا باید زحمت تولید را باغداران بکشند اما سود نصیب دلالان شود ؟!، چرا هیچ نظارتی بر بازار عرضه محصولات باغی نیست ؟! تا چه زمانی این شرایط باید ادامه داشته باشد ؟!.

وی، می گوید: نه باغدار، نه بارفروش و نه مغازه دار، از فروش محصولات باغی سود نبرده و نمی برند بلکه این دلالان هستند که بدون هیچ زحمتی و تنها با یک تماس تلفنی، سودهای کلان به جیب می زنند و احدی هم از آنان سوال نمی کند که رسالت اصلی شان چیست. من از قوه قضائیه، دادگستری لرستان و دادستان خرم آباد می خواهم که دست دلالان را از بازارها به ویژه بازار میوه و تره بار کوتاه کنند چراکه سود یک تماس تلفنی آنان چند برابر یک سال زجر و مشقت ما باغداران است.

در همین رابطه، موسوی، از فروشندگان میوه و تره بار در خرم آباد نیز به موج می گوید: حقیقتاً شرایط موجود در بازار میوه و تره بار رضایت بخش نیست، وقتی مشتری به مغازه می آید از قیمت محصولات گلایه می کند، زمانی که فاکتور را ارائه می دهیم آن وقت قانع می شوند که سود ما منطقی و متناسب با قیمت محصول خریداری شده است.

میوه لرستان

دلالان در بازار میوه و تره بار نقشی تعیین کننده دارند

وی می افزاید: قیمت شلیل در باغات، 2500 تا 3000 تومان در ازای هر کیلوگرم فروخته می شود، دلان آن را به قیمت 6000 تا 6500 تومان به ما می فروشد و ما مجبوریم آن را در حدود 7 هزار تومان عرضه کنیم. اشکال کار، وجود دلالانی است که در بازار جولان می دهند و الا اگر محصول به قیمت واقعی ارائه شود، ما نیز با سود واقعی عرضه می کنیم و قیمت هر کیلو شلیل چیزی در حدود 4 تا 5 هزار تومان برای مشتری تمام خواهد شد.

او می گوید، باغداری هزینه های خود را دارد، ما نیز به عنوان فروشنده و مغازه دار هزینه هایی همچون اجاره مغازه و مالیات و عوارض و ... داریم، سود اصلی را آن کسی می برد که نه مالیات، نه عوارض و نه هزینه آب و برق و گاز تلفن پرداخت می کند !.

حذف واسطه و دلال

مسوولین به دلالی پایان دهند

این عرضه کننده میوه و تره بار، تصریح می کند: مسوولین باید پای کار بیایند و این اوضاع آشفته را ساماندهی کنند. دلالان در بازار رخنه کرده و همه معادلات را به هم ریخته اند، لذا اگر مسوولین قصد ثبات قیمت ها در بازار را دارند، باید به دلال و دلالی پایان دهند.

رئیس جهاد کشاورزی خرم آباد پاسخگو نیست !

گفتنی است جهت تکمیل گزارش، خبرنگار خبرگزاری موج تماس های مکرری با مراد بیرانوند رئیس جهاد کشاورزی خرم آباد به منظور ارائه توضیح در خصوص مشکلات باغداران برقرار نمود که وی، علت عدم پاسخگویی را شرکت در جلسه عنوان کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه