English

جریان سرمایه گذاری در کردستان جاری شد

استان کردستان به دلیل هم مرز بودن وقرابت فرهنگی زبانی با اقلیم کردستان عراق از دیرباز روابط دوستانه ای باهم داشته اند. وجود امنیت پایدار و ظرفیت های بالای سرمایه گذاری موجب شده است در سال های اخیر فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران به کردستان به عنوان یک قطب سرمایه گذاری توجه ویژه ای داشته باشند.

جریان سرمایه گذاری در کردستان جاری شد

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، صبح روز جمعه هیات اقتصادی اقلیم کردستان عراق از طریق مرز باشماق مریوان وارد ایران شدند و سپس از واحدهای تولیدی بازدید و با اعضای اتاق بازرگانی سنندج دیدار کردند و استاندار سلیمانیه نیز از 3 روز پیش و به منظور شرکت در کنگره مشاهیر کُرد در سنندج حضور دارد.

بهمن مرادنیا استاندار کردستان در این دیدار با هیات اقتصادی اقلیم کردستان گفت: منطقه ویژه اقتصادی بانه نیز به زودی و با حضور رئیس جمهوری افتتاح می‌شود و این امر تاثیر بسزایی در توسعه استان دارد همچنین ایجاد منطقه آزاد تجاری مریوان و بانه نیز در دستور کار مجلس است.

امروز جمعه عملیات اجرایی و کلنگ زنی مجتمع تجاری سنه سنتر در شهر سنندج آغاز شد. مجتمع تجاری و بازار بزرگ سنه سنتر در زمینی به مساحت بیش از 50 هزار مترمربع و سرمایه گذاری 2 هزار میلیارد ریال با مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی از اقلیم کردستان است.

در این مراسم استاندار کردستان گفت: در بحث حمایت از سرمایه گذاران خارجی، شهرداری سنندج یک الگوی عالی برای تمام دستگاهه ای استان هستند.

بهمن مرادنیا ادامه داد: این کار مهم بسیار ارزشمند است و مردم سنندج انتظار دارند نتیجه این کار را زودتر ببیند چرا که به وجود چنین پروژه‌هایی نیاز دارند.

در ادامه استاندار سلیمانیه گفت: شهرداری ها اجرا کننده اصلی پروژه ها هستند و مجموعه سیتی سنتر یک نگین درخشان در شهرسنندج از طرف سرمایه گذاراقلیم کردستان است.

هه وال ابوبکر اظهار داشت: در آینده ما بین اتاق بازرگانی کردستان و اقلیم کردستان ارتباط و دو طرفه برقرار می شود و ارتباطات فرهنگی و اقتصادی بین 2 طرف باید بیشتر شود.

آزاد عبدالقادر کریم عضو اتاق بازرگانی سلیمانیه عراق هم در این مراسم اظهار داشت: یک سرمایه گذار از اتاق بازرگانی سلیمانیه برای ساخت سنه سنتر در سنندج پیشقدم شده است.

شهردار سنندج گفت: مساحت زمین این پروژه 50 هزار متر مربع است و از سمت جاده ساحلی  و بلوار پاسداران امکان دسترسی به این مجتمع تجاری وجود دارد.

حشمت الله صیدی افزود: مجتمع سیتی سنتر سنندج با مشارکت سرمایه گذار خارجی (شرکت شوان بنیاد سیروان) در مدت 18 ماه به بهره برداری خواهد رسید.

ارسطو گویلی رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و گردشگری شورای شهر سنندج نیز اظهار داشت: با اجرای این پروژه حجم سرمایه گذاری در سنندج 20 برابر می‌شود و تلاش می کنیم  تا اردیبهشت ماه سال آینده تالاربین المللی سرمایه گذاری سنندج به بهره برداری برسانیم.

در ادامه بازدیدهای هیات اقتصادی اقلیم کردستان عراق از طرح ها و واحد تولیدی و صنعتی استان کردستان در شهرک صنعتی دهگلان بازدید کردنند.

سرمایه گذاری در کردستان

اولین واحد صنعتی که توسط هیات اقتصادی عراق بازدید شد، کارخانه لبن دوش بود با تولید روزانه ۲۵ تن انواع محصولات لبنی و که برای 80 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کرده است.

دومین واحد کارخانه خرم دشت بود که مورد بازدید قرار گرفت. این کارخانه در سال تولید ظرفیت پنج هزار تن رب گوجه فرنگی و 10 هزار تن پوره میوه را دارد. این واحد صنعتی برای 70نفر اشتغال ایجاد کرده است.

سومین واحد تولیدی بود که مورد بازدید هیات اقتصادی عراقی قرار گرفت شرکت جاودان ستاره زیویه (با برند بوبوتو و سابینا) قبلاً تعطیل بود در سال 96 با کمک تسهیلات بانک صنعت و معدن و صادرات فعال شد و هم اکنون2 هزار و 200 تن انواع کیک و کلوچه در سال تولید می کند. در این واحد 65 نفر به صورت مستقیم در آن مشغول به کار هستند.

لاستیک بارز کردستانکارخانه شرکت لاستیک بارز   در سال 72 افتتاح شد و براید700 نفر شغل ایجاد کرده و لاستیک بارز به کشورهای ترکیه، عراق، پاکستان، افغانستان، قزاقستان، عربستان سعودی، سودان ، سوریه، ارمنستان و آذربایجان صادر میگردد.

شرکت زرین بنای پارسیان تولید کننده پروفیل پی وی سی و یو پی وی در سال 86 تاسیس شده و روزانه یک هزار عدد در و پنجره پی وی سی  و در سال تا7 هزار تن پروفیل و تولید می کند.

آخرین برنامه امروز هیات عراقی در شهرک صنعتی دهگلان شرکت لوله گستر سنندج بود این شرکت لوله تک جداره پلی اتیلن 16تا 250 میلیمتری تولید می کند و 40 نفر به صورت مستقیم در این واحد تولیدی شاغل هستند.

استاندار سلیمانیه نیز اظهار داشت: از تجارب فنی و مهندسی واحدهای تولیدی این استان برای ایجاد کارگاه های صنعتی در سلیمانیه بهره می گیریم ضمن اینکه به دنبال استفاده از محصولات تولید شده در کردستان نیز هستیم.

هیاتی اقتصادی متشکل از مدیران کل کشاورزی، دامپزشکی، کنترل کیفیت، گمرک، فرهنگ و جوانان، برق و معاون اتاق بازرگانی استان سلیمانیه عصر پنجشنبه به منظور تقویت روابط اقتصادی وارد کردستان شد.

در این 2 روز  مقامات سیاسی و سرمایه گذاران اقلیم کردستان جهت انعقاد قرارداد همکاری و سرمایه گذاری، از ظرفیت ها و صنایع تبدیلی استان بازدید کردنند که نتایج مثبتی را در پی داشت و بزودی از طریق استانداری کردستان نتایج توانمندی های استان در حوزه صادرات اعلام خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه