English

کامران گردان:

طرح سما در شورای شهر همدان مصوب شد

رئیس شورای اسلامی شهر همدان از تهیه و تصویب طرح ساماندهی و مناسب‌سازی اماکن و فضاهای شهری خبر داد.

طرح سما در شورای شهر همدان مصوب شد

به گزارش خبرگزاری موج همدان، کامران گردان، رئیس شورای اسلامی شهر همدان پیش از ظهر یکشنبه در صحن شورای شهر همدان، با اشاره به مصوب شدن طرح سما در شورا، گفت: شورای شهر همدان با هدف داشتن شهری ایمن، سالم و مورد استفاده تمامی اقشار جامعه و به‌منظور ارتقای کیفیت اماکن و فضاهای شهری و مناسب‌سازی آنها برای افراد کم‌توان جسمی حرکتی و نیز افزایش انگیزه و توسعه مشارکت فعال مردم در بخش‌های مختلف جامعه نسبت به تهیه و تصویب طرح ساماندهی و مناسب‌سازی اماکن و فضاهای شهری اقدام کرده است.

 

تصویب طرح ساماندهی و مناسب‌سازی اماکن و فضاهای شهری

کامران گردان افزود: این طرح اثربخش شهری با الگوگیری از طرح‌های مشابه، بهره گیری از اسناد و قوانین بالادستی و مشاوره با گروه‌های هدف به انجام رسیده که در زمان تنظیم پیش‌نویس آن، نمایندگان قشر توان‌یابان، بنیاد شهید، بهزیستی و شهرداری هم حضور داشتند.

وی با بیان اینکه طی دهه‌های اخیر تغییرات زیادی در حوزه‌های مختلف مربوط به زیست انسانی و استانداردهای زندگی عموم مردم رخداد داده که رشد شتابان پدیده شهرنشینی یکی از آنهاست؛ گفت: شهرنشینی و زندگی در شهرهای امروز به‌رغم پیشرفت‌ها و مزایایی که دارد، مخاطرات و آسیب‌های زیادی نیز برای تمامی اقشار از هر جنس، سن و گروهی به دنبال داشته است.

گردان با اشاره به مصوب شدن طرح سما و اینکه امروزه دیگر کم‌توانی حرکتی فقط مترادف با معلولیت نیست بلکه در تعاریف جدید هرگونه عاملی که موجب شود یک فرد نتواند به‌صورت عادی از مواهب شهری بهره‌مند شود، به‌عنوان ناتوانی و یا کم‌توانی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؛ گفت: در نظام شهرسازی جدید مباحث مربوط به افراد کم‌توان جسمی-حرکتی از سایر موضوعات شهری جدا نیست و باید آثار و پیامدهای گوناگون اجتماعی، ذهنی، اقتصادی و شخصیتی این موضوع را در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها مدنظر قرار داد.

وی اضافه کرد: در این راستا باید شهرها به‌گونه‌ای طراحی و احداث شوند تا شهروندان از هر قشر و جنس و سنی بتوانند بدون هیچ‌گونه مانع فیزیکی و دغدغه ذهنی؛ در آن زندگی راحت و مناسبی داشته و ساکنین اعم از پیر و جوان، زن و مرد و جانباز و معلول بتوانند با تمهیداتی در تمام شهر با و یا بدون وسایط نقلیه شخصی و عمومی به‌راحتی تردد کرده و از امکانات شهری استفاده کنند.

سخنگوی شورای شهر همدان با اشاره به مصوب شدن طرح سما​، همچنین گفت: فضاهای شهری به گونه ای طراحی شده اند که توجه چندانی به آسایش و راحتی همه اقشار جامعه نشده است و وجود مشکلات کالبدی فراوان در فضاهای شهری، استفاده از این فضاها را برای ناتوانان به حداقل رسانده و در بعضی موارد غیرممکن ساخته است.

گردان ادامه داد: در راستای طرح جامع سما، شهرداری همدان باید طی مدت یک ماه پس از ابلاغ این مصوبه، نسبت به تشکیل ستاد مناسب‌سازی فضاهای شهری همدان برای افراد کم‌توان جسمی- حرکتی با حضور تمامی حوزه‌های اجرایی مرتبط اقدام و گزارش پیشرفت کار را هر سه ماه یک‌بار، برای اطلاع به شورای شهر همدان ارائه دهد.

وی همچنین گفت: شهرداری همدان باید همه‌ساله به هنگام ارائه بودجه سالیانه خود، اعتبارات لازم در خصوص پروژه‌های مربوط به این حوزه را در قالب طرح پیاده‌روسازی و مناسب‌سازی معابر جهت معلولین و جانبازان پیش‌بینی و برای تصویب به شورای شهر همدان ارائه دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه