English

پروژه نیروگاه سیریک؛

نور امیدی که به خاموشی می‌گراید

نیروگاه یک هزار و ۴۰۰ مگاواتی سیریک که از پروژه‌های مصوب دولت روحانی است و متأسفانه باگذشت حدود ۳ سال از مراسم کلنگ زنی، عملیات اجرایی و ساخت آن همچنان در هاله‌ای از ابهام قرارگرفته است.

نور امیدی که به خاموشی می‌گراید

به گزارش خبرگزاری موج، نیروگاه یک هزار و ۴۰۰ مگاواتی سیریک با اعتباری بالغ‌ بر یک هزار و ۲۰۰ میلیون دلار معادل ۵/۱ میلیارد یورو از پروژه‌های مصوب دولت روحانی که قرار است با مشارکت روسیه ساخته شود؛ اما متأسفانه بعد از گذشت حدود ۳ سال از مراسم کلنگ زنی، ساخت آن همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

گفتنی است که قرار بود ۵ درصد هزینه‌های این طرح (حدود ۲/۱ میلیارد یورو) از محل وام کشور روسیه و ۱۵ درصد از مابقی آن نیز از سوی شرکت تخصصی تولید نیروی برق حرارتی تأمین شود.

این پروژه در اسفندماه سال ۱۳۹۵ در مراسمی با حضور «حمید چیت‌چیان» وزیر نیرو، «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه و جمعی از مسئولان محلی کلنگ زنی شد؛ و بااینکه تسهیلاتی را نیز از دولت روسیه دریافت کرده و می‌توانست پیشرفت بسیار مهمی را در زمینه‌ی اقتصاد و اشتغال در شرق هرمزگان به دنبال داشته باشد؛ تاکنون پیشرفت قابل‌توجهی نداشته است.

پیش‌ از این مسئولان از اجرایی شدن مراحل ساخت این نیروگاه در دی‌ماه سال گذشته خبر داده بودند؛ اما تاکنون این موضوع عملی نشده و به نظر می‌رسد که پیگیری یکی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را می‌طلبد.

باید در نظر داشت که گرمای شدید هوا در تابستان، مصرف برق در هرمزگان را در حدود دو برابر سایر استان‌ها افزایش می‌دهد و با فرارسیدن موج گرما هرساله شاهد نوبت‌بندی شدن برق و قطعی آن در نقاط مختلف این استان هستیم.

این در حالی است که احداث نیروگاه حرارتی سیریک علاوه بر رونق دهی به شرق هرمزگان و مرتفع کردن مشکل اشتغال جوانان این منطقه، می‌تواند تا حد زیادی مشکل قطعی برق در هرمزگان را نیز برطرف کند.

وقتی این نیروگاه با حضور وزرای نیروی ایران و روسیه کلنگ زنی شد، نور امیدی به دل جوانان و مردم محلی تابید. طرح دولت تدبیر و امید مردم محلی را امیدوار کرد که دیگر برای معیشت و اشتغال مشکلی نخواهند داشت؛ اما با گذشت شش ماه از موعد ساخت نیروگاه سیریک این نور امید رفته‌رفته می‌رود که به خاموشی بگراید.

در برنامه زمان‌بندی ارائه‌شده قرار بود که این نیروگاه 55 ماه پس از عقد قرارداد به بهره‌برداری برسد؛ اما تاکنون 6 ماه از این برنامه عقب‌مانده  و انتظار می‌رود نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و استاندار به‌عنوان عالی‌ترین مقام دولتی در استان هرمزگان پیگیری‌های لازم را انجام داده تا هرچه سریع‌تر عملیات ساخت این نیروگاه آغاز گردد.

 به گزارش موج، هرمزگان دارای ۳ نیروگاه تولید برق در بندرعباس است و با بهره‌برداری از نیروگاه سیریک تعداد آن‌ها به ۴ نیروگاه افزایش پیدا خواهد کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه