English

مدرس پاسخگو باشد؛

بدعهدی صنایع هرمزگان در خرید پساب بندرعباس

بدعهدی صنایع غرب در خرید پساب بندرعباس سبب ایجاد موانعی در تکمیل پروژه‌ی تصفیه‌خانه‌ی این شهر شده است و در این میان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان باید با جدیت به مساله ورود کند.

بدعهدی صنایع هرمزگان در خرید پساب بندرعباس

مشکل فاضلاب بندرعباس هر روز حساسیت بیشتری را در مردم این خطه از کشور برمی‌انگیزد و روند پیچیده‌ی امور این موضوع را برجسته می‌کند که باید تمام ارکان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی استان دست در دست هم دهند تا این دغدغه به سرمنزل مقصود برسد. در این راستا سال گذشته کارگروهی تشکیل شد و در پی آن همگان به اجماع رسیدند که با خرید تضمینی پساب تصفیه‌خانه بندرعباس، مشکلات مالی بر سر راه تکمیل این پروژه را مرتفع سازند اما علی رغم تشکیل کارگروهی در استانداری که نتیجه آن تفاهم نامه خرید پساب از سوی شهرداری و صنایع غرب بندرعباس بود، در عمل شاهد تحقق این مساله نبودیم.

الزام خرید فاضلاب به بهمن 94 باز می‌گردد

با این حال موضوع الزام خرید پساب به سالیان گذشته باز می گردد. در بهمن ماه 1394 کارگروهی با حضور معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور در استانداری هرمزگان برگزار شد که نتیجه‌ی آن انعقاد تفاهم نامه فروش پساب با شرکت صبا فولاد و پیگیری عقد تفاهم نامه فروش الباقی پساب به پالایشگاه ستاره خلیج فارس و دیگر صنایع هرمزگان بود اما هیچ یک از این موارد منتج به انعقاد قرارداد نشد و عملا شاهد هیچ اقدامی در این رابطه نبودیم.

نوروز صیاد و فاضلاب -هرمزگان

وعده تبدیل تهدید به فرصت

فروش پساب به صنایع غرب بندرعباس اصلی‌ترین محل مصرف پساب تصفیه شده است و  ۲۰ تیرماه سال گذشته «رضا مدرس» معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان از تعیین تکلیف کلیات طرح فروش پساب تصفیه‌شده فاضلاب بندرعباس به صنایع طی جلسات متعدد با بخش خصوصی خبر داد.

وی عنوان کرد: ورود بخش خصوصی به‌منظور بهره‌برداری از ظرفیت پساب بندرعباس که تاکنون مغفول مانده سبب شد که بتوان این تهدید به یک فرصت برای تأمین آب صنایع تبدیل شود.

رضا مدرس-معاون عمرانی استانداری هرمزگان

مجوز آب‌شیرین‌کن به صنایع نمی‌دهیم

مدرس اضافه کرد: با تأمین آب صنایع از طریق تصفیه پساب توسط بخش خصوصی می‌توان استفاده از آب‌شیرین‌کن صنایع را کاهش داد و این امر علاوه بر تأثیرات مثبت زیست‌محیطی موجب استفاده بهینه از ظرفیت پساب شود.

مدرس به مصوبه شورای حفاظت از منابع آب استان نیز اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه شورای حفاظت از منابع آب، مجوز احداث آب‌شیرین‌کن به صنایع دیگر داده نخواهد شد و یکی از منابعی که می‌تواند آب صنایع را تأمین کند همین پساب تصفیه‌شده بندرعباس است.

وی به راه‌اندازی این طرح تا آخر تیرماه 1397 اشاره کرد و گفت: تا این موعد پروژه تأمین آب صنایع غرب بندرعباس از طریق پساب تصفیه‌شده این شهر عملیاتی خواهد شد.

وعده پارسال را امسال عملیاتی کنید

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان اگر چه از عملیاتی شدن این طرح تا تیرماه سال گذشته صحبت به عمل آورده بود اما اگر این موضوع را در سال جدید نیز عملیاتی کند، دعای خیر مردم هرمزگان به ویژه بندرعباس را پشت سر خود خواهد داشت.

نوروز صیاد و فاضلاب -هرمزگان

بندرعباس بزرگ ترین تولیدکننده فاضلاب هرمزگان

این در حالی است که چندی پیش «حبیب مسیحی تازیانی» مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان در رابطه با موضوع تولید فاضلاب در استان گفت: با توجه به جمعیت ثبت شده در آمارنامه سال ۱۳۹۵ و با احتساب مصرف ۲۰۰ لیتر در روز برای هر نفر، بالغ بر ۳۵۵هزار متر مکعب فاضلاب خانگی در روز در هرمزگان تولید می شود.

وی ادامه داد: بندرعباس بیشترین میزان فاضلاب تولیدی استان را داراست و میزان تولید فاضلاب در این شهر ۹۸هزار و ۵۷۶ متر مکعب در روز برآورد شده است.

این مساله یعنی ثروتی عظیم که باید مورد بهره برداری صحیح قرار گیرد و علاوه بر حل معضلات بهداشتی و محیط زیستی به خلق ثروت بیانجامد.

نوروز صیاد و فاضلاب -هرمزگان

موضع آبفا هرمزگان

«امین قصمی» مدیرعامل آبفای هرمزگان نیز در مصاحبه اخیر خود به مشکلات بر سر راه بازاریابی و فروش پساب تصفیه خانه بندرعباس اشاره کرد و گفت: این موضوع یکی دیگر موانع اساسی در پیشرفت صحیح این پروژه است و علی‌رغم تشکیل کارگروهی با همین موضوع در استانداری که نتیجه آن انعقاد تفاهم‌نامه خرید پساب از سوی شهرداری و صنایع غرب بندرعباس بود اما در عمل شاهد اقدامی برای تشویق سرمایه‌گذار نبودیم و تعهدات بر زمین ماند.

قصمى خواستار تعامل تمام دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی برای حل معضل فاضلاب بندرعباس شد و ابراز داشت که دغدغه‌ی مردم، دغدغه‌ی آبفا هرمزگان نیز به حساب می‌آید و تمام تلاش خود را در سال جاری برای ساماندهی فاضلاب خواهد کرد.

سخن آخر

با تمام این تفاسیر توقع می‌رود «رضا مدرس» به عنوان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان که بیشترین تاثیر را در موضوع الزام صنایع به خرید پساب دارد، بیش از پیش اهمیت موضوع را درک کند و در برابر مردم، رسانه‌ها و وعده‌های خود احساس مسئولیت بیشتری داشته باشد و صنایع نیز با عمل به این خواسته‌ی عمومی همراهی بیشتری مردمی را برای خود به ارمغان آورند و بحث مسئولیت‌های اجتماعی را به فراموشی نسپارند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه