English

اله مراد عفیفی پور؛

یک فناوری جدید مهندسی در هرمزگان بومی سازی شد/ سقف فوق سنگین مخازن نفتی نصب شد

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از بومی سازی یک فناوری جدید مهندسی در هرمزگان خبر داد و گفت: برنامه ریزی، مهندسی و اجرای عملیات ایررایزینگ توسط متخصصان ایرانی انجام شد.

یک فناوری جدید مهندسی در هرمزگان بومی سازی شد/ سقف فوق سنگین مخازن نفتی نصب شد

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، اله مراد عفیفی پور از بومی سازی یک فناوری جدید مهندسی در هرمزگان خبر داد و گفت: برنامه ریزی، مهندسی و اجرای عملیات ایررایزینگ توسط متخصصان ایرانی انجام شد.

وی در تشریح این خبر گفت: این اقدام مهم مهندسی با سرمایه گذاری یکی از شرکت‌های بخش خصوصی سازنده و بهره بردار بزرگ ترین پایانه نفتی در حال احداث در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی عملیاتی شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان بیان کرد: عملیات مهندسی ایر رایزینگ (Air Raising) به عنوان روشی نوین برای نصب سقف های فوق سنگین اتمسفریک و بزرگ (با سطح مقطع بالا) بهشمار می رود که اجرای آن با روش کلاسیک و استفاده از جرثقیل ها، پیامدهایی منفی همچون هدر دادن وقت، احتمال بروز خطر و سانحه را به همراه دارد.

عفیفی‌پور به تشریح ابعاد مختلف اجرای این عملیات مهندسی پیچیده پرداخت و گفت: در فناوری نصب سقف های مخازن نگهداری فرآورده های نفتی مطابق با قوانین شناوری اجسام انجام می شود؛ بدین شکل که با دمیدن هوای پرفشار توسط دمنده های قوی، باعث افزایش فشار زیر سقفی می‌شود که پیشتر بر روی ورق کف مخزن با وزنی بالغ بر ۲۸۰ تن و سطح مقطع ۲۲۰۰ متر مربع ساخته شده و پس از صعود در محل مورد نظر نشیمنگاه های اصلی، مونتاژ و جوشکاری می‌شود که به عنوان جایگاه ثابت سقف مخزن مدنظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این روش علاوه بر برنامه ریزی دقیق، نیازمند کنترل ها و رعایت دقیق برنامه زمانبندی بسیار منظم برای حفظ تعادل و سرعت صعود سقف در حین عملیات و همچنین مستلزم مهارت و سرعت عمل بالای کارکنان اجرایی است که این مهم به دست متخصصان داخلی برنامه ریزی، مهندسی و اجرایی شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهار داشت: در حال حاضر سقف فوق سنگین ۴۰ هزارتنی یکی از مخزن‌ها بدین روش، نصب شده و در زمان  انجام عملیات ایررایزینگ، ۴۰ استادکار ماهر به صورت همزمان به جوشکاری اقدام کرده اند.

عفیفی‌پور اضافه کرد: این روش جدید مهندسی، همچنین برای تمامی مخازن بزرگ در حال ساخت در پایانه نفتی بندر خلیج فارس مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: توسعه بندر خلیج فارس به عنوان بخش نفتی منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با توجه به موقعیت راهبردی منطقه خلیج فارس، در راستای  ساخت مخازن جدید ذخیره سازی و ضرورت ایجاد زیرساخت برای پشتیبانی از تولید فرآورده های نفتی پالایشگاه های جدید کشور، در حال انجام است که می تواند با فراهم آوردن بستر لازم برای توسعه فعالیت های تجاری و ترانزیتی با کشورهای همسایه علاوه بر افزایش سهم ایران از صنعت بانکرینگ در منطقه، نقش موثری در آبادانی و رونق معیشت ساحل نشینان نیز داشته باشد.

این مقام مسئول، رشد و توسعه بانکرینگ، افزایش ظرفیت پایانه داری، اسکله ها و خطوط لوله، افزایش سهم بازار و سودآوری سرمایه گذاری های بخش خصوصی، افزایش قلمرو حاکمیت اقتصادی ایران در آبراهه های بین المللی شمال و جنوب خلیج فارس، افزایش امنیت و برقراری توازن در بازار منطقه و اشتغال آفرینی را از جمله اهداف ساخت و توسعه این پایانه بزرگ نفتی در بزرگترین بندر بازرگانی ایران برشمرد.

عفیفی پور بیان کرد: افزایش سهم ایران از بانکرینگ منطقه به میزان 5.5 میلیون تن در سال به منظور  تحقق بند ب ماده 48 قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران را از دیگر مواردی دانست که به عنوان پیامدها و دستاوردهای مهم این طرح هدفگذاری شده است.

وی اضافه کرد: از دیگر اهداف ترسیم شده، می توان به مواردی همچون افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی و نقل و انتقال فرآورده نفتی، ارائه خدمات پشتیبانی به شرکت های خصوصی فعال در زمینه تجارت دریایی فرآورده‌های نفتی و امکان ترانزیت و تبادل این محموله های تجاری از کشورهای آسیای میانه، عراق و افغانستان اشاره کرد.

به گزارش موج، سوخت‌رسانی با کشتی‌ها و شناورهای کوچک و بزرگ در دریا و یا اسکله را بانکرینگ می‌گویند. تامین آب و آذوقه، ارائه خدمات فنی و مهندسی، پزشکی و بهداشتی، امکان اسکان خدمه اسکان و تعویض خدمه کشتی، جمع آوری پسماندهای نفتی و زباله‌های کشتی و غیره از جمله خدمات جانبی صنعت بانکرینگ هستند که هر یک می‌توانند زمینه ساز  درآمدزایی های بالایی برای بزرگترین بندر بازرگانی ایران باشند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه