English

رضوان سلماسی در ارائه عملکرد کمیسیون فرهنگی شورای شهر همدان در حزب حاما مطرح کرد:

کمبود متخصصِ حوزه فرهنگ در شهرداری/ نگاه غالب در شهرداری، حوزه عمرانی است

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان در ارائه عملکرد کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان در حزب حاما ضمن اشاره به شورای اجتماعی محلات، ورزش محلات، توانمند سازی مناطق و آموزش شهروندی از نگاه غالب در شهرداری که در عمران است و کمبود نیروی متخصص در حوزه فرهنگ شهرداری سخن گفت.

کمبود متخصصِ حوزه فرهنگ در شهرداری/ نگاه غالب در شهرداری، حوزه عمرانی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج همدان، رضوان سلماسی، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان که از سوی حزب اراده ملت ایران (حاما) در انتخابات شورای پنجم همدان کاندید شده بود و توانست به شورا راه پیدا کند با حضور در دفتر حاما به ارائه گزارش عملکرد کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان طی بازه زمانی مسئولیت خود پرداخت.

همدان

نگاه غالب در شهرداری، حوزه عمرانی است /چالش های مطرح در کمیسیون فرهنگی شورای شهر همدان

سلماسی ضمن اشاره به اینکه نگاه غالب در شهرداری، حوزه عمرانی است  و بیان اینکه در کمیسیون سیاست‌هایی به عنوان سیاستهای کلی در نظر گرفته شده و به شهرداری نیز ابلاغ شده است، اظهار داشت: برای رسیدن به نتایج مورد انتظار چالش‌هایی وجود داشته و دارد که مهمترین آنها را می توان نگاه فرهنگی حاکم عنوان کرد

گزارش رضوان سلماسی در حزب حاما2

شکل‌گیری شورای اجتماعی محلات

وی ضمن اشاره به کمبود متخصصِ حوزه فرهنگ در شهرداری و با بیان اقدامات شاخصی که در کمیسیون صورت گرفته است، ابراز کرد: تشکیل شوراهای اجتماعی محلات که افزایش مشارکت های اجتماعی را با خود به همراه دارد و از شعارهای مطرح شده توسط ما بوده است از جمله اقداماتی بوده است که تحقق پیدا کرده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی افزود: در فرآیند تشکیل شوراهای اجتماعی محلات ، شهردار همراهی و همکاری خوبی را نشان دادند.

سلماسی در ارتباط با شورای اجتماعی محلات که در چهار محله تحقق پیدا کرده است و مراحل آزمایشی خود را طی می کند، گفت: دو کتابچه در این مرحله تعریف شده است که به توانمندسازی افراد منتخب و آموزش های لازم در این حوزه می پردازد و همینطور شرحی از وظایف  به جهت تسهیل در آغاز به کار افراد منتخب در آنها ارائه شده است.

پس از شروع رسمی فعالیت اعضای شوراهای محلات ارزیابی از نتیجه و عملکرد شوراها صورت میپذیرد تا میزان اثر بخشی آن در افزایش تعامل و مشارکت مردم در مدیریت شهری بررسی شده و در صورت نیاز موارد خاص اصلاح دارد.

گزارش رضوان سلماسی در  حزب حاما

آموزش‌های شهروندی دومین موضوع مطرح در کمیسیون فرهنگی

سلماسی با اشاره به اینکه آموزش‌های شهروندی به عنوان دومین موضوع مطرح در کمیسیون فرهنگی که در راستای آن اقداماتی صورت گرفته است، تاکید کرد: در این حوزه وجود نگاه آموزشی پایدار ضروری است و در کمیسیون نیز بر این موضوع تاکید وجود دارد.

وی در خصوص آموزش شهروندی گفت: کمیته آموزش شهروندی با حضور شهردار به عنوان رئیس این کمیته تشکیل شد و دستورالعمل تدوین شده به مناطق اعلام و بودجه آموزش شهروندی ردیف خدمات شهری شهرداری زیر مجموعه این کمیته تعریف شد که این امر سبب می شود تمام هزینه های صورت گرفته کاملا در مسیر آموزش شهروندی  انجام شود.

وی همچنین اشاره کرد: در ابتدای شروع تشکیل کمیته آموزش شهروندی شهردار و معاونین ایشان، با توجه به اهمیتی که برای شهروندان قائل هستند در این حوزه حضور فعال داشتند.

گزارش رضوان سلماسی در  حزب حاما1

توانمند‌سازی مناطق شهری همدان، اقدام مورد توجه دیگر در کمیسیون

رئیس کمیسیون فرهنگی با اشاره به مبحث توانمندسازی مناطق شهری همدان به عنوان اقدامی دیگر که در کمیسیون فرهنگی مورد توجه بوده است، گفت: موضوع دیگری که مورد توجه کمیسیون قرار گرفته است و  دارای اهمیت است، گسترش نگاه فرهنگی در مناطق است که اسباب نزدیک شدن به شاخص های مورد انتظار در شهروندان را فراهم می کند.

وی مطرح کرد: در جهت توانمندسازی مناطق در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی بودجه ای خاص با نظارت مدیران اجتماعی تعریف شده است.

ورزش محلات 1

گسترش ورزش محلات/ توجه به ورزشِ بانوان

سلماسی با بیان اینکه پرداختن به مقوله ورزش از شعارهای اصلی اش در انتخابات بوده است ، اظهار داشت: با توجه به ورزشکار بودن شهردار، فعالیت در این حوزه با مشارکت و همکاری بیشتری همراه بوده است.

سلماسی در ادامه افزود: در ورزش محلات مسابقات ورزشی در همه رده‌های سنی برگزار شد و در این فضا برای اولین بار به سنین پایه توجه شد.

 افزایش و تنوع در رشته‌های ورزشی محلات به طور خاص در حوزه بانوان در دستور کار قرار دارد.

وی در خصوص استفاده بانوان از اماکن ورزشی عنوان کرد: به سازمان اعلام شده است از برنامه های درنظرگفته شده در سالن های ورزشی درصدی را به تمرین هایرشته های محلات بانوان اختصاص دهند

 

مجموعه ورزشی پارک آیین روشن و پارک لاله

وی اضافه کرد: دو مجموعه ورزشی پارک آیین روشن و پارک لاله بر اساس پیش‌بینی ها  احتمالا تا یک ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا در زمینه گسترش ورزش محلات مطرح کرد: 12 مجموعه ورزشی یا زمین ورزشی در 12 ناحیه همدان ایجاد خواهد شد تا گسترش ورزش محلات در سطح شهر اتفاق بیفتد و برخی از آن ها تا ابتدای تابستان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

 

طراحی سایت ورزش

سلماسی از دیگر اقداماتی که در زمینه ورزش محلات صورت خواهد گرفت، گفت: طراحی سایتی مرتبط با ورزش که مردم نیازها و علاقه مندی های خود را در آن سایت بیان کنند و سلایق همه شهروندان مورد توجه قرار بگیرد طراحی خواهد شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر در زمینه اقدامات کمیسیون در ورزش و حمایت‌های ورزشی اظهار داشت: ورزش محلات همدان به خصوص فوتبال گسترش قابل ملاحظه‌ای در سطح شهر و محلات و همینطور کشور داشته است.

 

تدوین اطلس فرهنگی ورزشی

وی افزود : تهیه و تدوین اطلس فرهنگی ورزشی نیز از اقداماتی است که مورد توجه است

وی با اشاره به پیوست نگاری های فرهنگی و اجتماعی بیا ن کرد: ارزیابی اجتماعی پروژه‌های شهری و اهمیت بررسی اثرات آنها در زندگی شهروندان موضوع دیگری است که در کمیسیون مورد توجه بوده و جلسات متعددی در این خصوص برگزار شده است

گزارش رضوان سلماسی در  حزب حاما2

جشنواره شهروند برگزیده

وی با اشاره به برگزاری جشنواره شهروند برگزیده عنوان کرد: این موضوع در سال دوم نیز اجرا خواهد شد و پیگیر امور مرتبط به انجام مراحل آن هستیم.

وی افزود: بحث گسترش و جلوگیری از آسیب به فضای سبز شهری به خصوص در حوزه کمیسیون ماده ۷ در زمره برنامه‌های تعریف شده در حوزه کاری بنده است.

سلماسی در حزب حاما

کمبود متخصص در حوزه فرهنگ شهرداری همدان

رئیس کمیسیون فرهنگی با اشاره به کمبود متخصص حوزه فرهنگ در شهرداری همدان گفت: توانمندسازی فرهنگسراها و فعالیت پردامنه‌تر و قویتر آن‌ها به عنوان یکی دیگر از برنامه های کمیسیون است و کسب و کارهای فرهنگی و فرهنگسرای کسب و کار در کمیسیون مورد تامل و اهمیت قرار گرفته و قطعا گام های موثری می توان در اقتصاد و اشتغال با تمرکز بر این مجموعه برداشت.

سلماسی اضافه کرد: هر یک از علاقمندان به حوزه فرهنگی می توانند در کمیسیون های فرهنگی شورای شهر حضور پیدا کنند و اگر چنانچه دارای ایده و یا نظری دراین زمینه هستند، مطرح کنند، قطعا مورد توجه قرار خواهد گرفت و پیگیری خواهد شد.

سلماسی در حزب حاما 1

فعالیت عمده شهرداری، در حوزه عمران است

وی با اشاره به چالش ها و مشکلاتی که در مدیریت شهری وجود دارد و با اشاره به اینکه  فعالیت عمده شهرداری در عمران است، گفت: بخش عمده وظایف شهرداری مرتبط به مباحث عمرانی بوده است و بعدها وظایف دیگری در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی برای آن تعریف شده است، بنابراین طبیعی است که نگاه غالب در شهرداری عموما نگاهی عمرانی بوده باشد .

وی  با بیان اینکه نگاه غالب در شهرداری، حوزه عمرانی است، افزود: در ابتدای شورای پنجم نگاه شخصی بنده در انتخاب شهردار بر این بود، فردی که به عنوان شهردار انتخاب می شود اولویتش مباحث فرهنگی و اجتماعی شهر و تاثیر آن بر زندگی مردم حتی در مسائل عمرانی و خدمات شهری باشد.

سلماسی در حزب حاما 2

وجود نگاه ماشین‌محور

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا در ادامه مطرح کرد: نیاز به نگاهی انسان محورانه در پروژه‌های شهری وجود دارد اما در فرایند انتخاب شهردار در مجموع فردی انتخاب شد که به حکم سوابقش، پیشتر شاهد اقدامات عمرانی از ایشان بوده ایم و قطعا  طبیعی است که در سطح شهر اقداماتی همچون کارهای عمرانی و ساخت و سازها و مباحث مرتبط به خدمات شهری پر رنگ تر از سایر امور اتفاق افتد.

سلماسی ضمن اشاره به اینکه خوشبختانه با توجه به پیگیری مستقیم شهردار در خصوص سیاست های فرهنگی و اجتماعی کمیسیون این نگاه پررنگ تر شده است اما اگر خواستار تحقق اقدامات فرهنگی از نظر کمی و کیفی به مراتب مطلوبتری هستیم

سلماسی در ادامه با اشاره به کمبود متخصصِ حوزه فرهنگ در شهرداری و اینکه نگاه غالب در شهرداری، حوزه عمرانی است، افزود: بایستی در این حوزه مواردی لحاظ شود از جمله این موارد می‌توان به وجود نگاه فرهنگی و اجتماعی درخصوص مسائل شهری و داشتن بینش کافی دراین زمینه ،اجرای پروژه ها  با لحاظ کردن ارزیابی‌های فرهنگی و اجتماعی آن‌ها، دارابودن بودجه ای کافی که بتوان آن را در وقت مناسب تخصیص داد و نیز پرسنل ماهر ، توانمند و آگاه که امور مرتبط را قوام دهند اشاره کرد.

وی مطرح کرد: افرادی که در شهرداری به حوزه فرهنگ ورود پیدا می کنند بایستی کارآمد و آگاه به مسائل فرهنگی اجتماعی شهر، علاقمند به فعالیت در این حوزه و علاقمند به مشارکت اجتماعی و نیز دارای نگاهی انسان محور باشند.

وی اضافه کرد: توسعه این مشارکت و ایجاد نگاه فرهنگی اجتماعی بر شهر و گسترش آن و مباحث آموزشی در این مسیر می تواند با داشتن فرهنگسراهایی فعال و پویا در این زمینه اتفاق افتد و همینطور از طریق شورای اجتماعی محلات این موضوع می تواند محقق شود که در پی آن هستیم.

اگر فرهنگسراها فعال و توانمند باشند، آنگاه مشارکت اجتماعی در مردم تقویت خواهد شد.

 

کمبود متخصص در انتصاب مدیریت فرهنگسرا

وی ضمن اشاره به کمبود متخصصِ حوزه فرهنگ در شهرداری و بیان اینکه در این راستا و تحقق این امر به خصوص در فرهنگسراها در انتصاب مدیری که بتواند فرهنگسرا را اداره کند و دارای برنامه و راهبردی مشخص باشد دچار مشکل هستیم، بیان کرد: در شهرداری همدان شمار کمی از افراد دارای نگاهی همراه با تخصص در مباحث فرهنگی و اجتماعی هستند.

وی همچنین مطرح کرد: حضور مستقیم شهردار در بسیاری از برنامه ها و جلسات و نیز معاونین ایشان در پیشبرد هر یک از اقداماتی که حضورشان ضرورت داشته و یا می توانسته موثر باشد، مطلوب بوده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مطرح کرد: بایستی فرهنگ‌سازی  شهر به صورت زیربنایی اتفاق بیفتد و در این زمینه اقدامات لازم انجام شود.

توجه به برنامه‌های ساختاری و زیربنائی

سلماسی با بیان اینکه بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شامل برگزاری جشن ها و مراسم های مختلف ، برگزاری گالری ها، نمایشگاه ها  و کنسرت ها است که در افزایش نشاط اجتماعی موثر است، گفت: نیاز فرهنگ شهر تنها اجرای این دست برنامه‌ها نیست، بلکه بایستی برنامه های ساختاری و زیربنایی مورد توجه قرار گیرد تا نتایج مثبت آن در درازمدت حاصل شود.

 

ارتباط موثر با عناصر فرهنگی

رئیس کمیسیون فرهنگی افزود: ارتباط موثر با عناصر فرهنگی و بزرگان این حوزه ونیز نهادهای اجتماعی و سمنها جهت دستیابی به موفقیت در حوزه ارتقاء فرهنگ شهری بسیار موثر است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا با اشاره به اینکه در یکی از جلساتی که حضور نداشته است از کمیسیون فرهنگی به عنوان کمیسیونی ضعیف یاد شده است، اظهار داشت: قاعده این است فردی که مورد خطاب قرار می‌گیرد نیز در جلسه حضور داشته باشد تا بتواند پاسخگو باشد.

سلماسی افزود: موضوع بایستی به صورت مشخص و تعریف شده مطرح شود؛ اینکه چه عاملی باعث شده است از عملکرد کمیسیون با ضعف یاد شود؟

همینطور شاخص‌های این تصمیم و یا این نگاه کدام است؟ این نتیجه گیری چگونه حاصل شده است؟

سلماسی با بیان اینکه با بیان یک عبارت کلی نمی‌توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد، گفت: ما از شنیدن نقطه نظرات و پیشنهادهایی که به روند کار کمیسیون کمک کند استقبال می کنیم.

وی تصریح کرد: تاکنون از سوی مجموعه یاد شده هیچگونه درخواست کتبی جهت حضور در کمیسیون ارائه نشده و تنها درخواستی شفاهی مطرح شده بود که آن هم مورد پیگیری قرار نگرفت.

گزارش رضوان سلماسی در حزب حاما1

فعالیت در چارچوب حزب، نماینده را به پاسخگوئی هدایت می‌کند

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به حزبی بودن نمایندگان و ارائه گزارش خود در حزب، اظهار داشت: اعتقاد شخصی بنده بر این است، تا زمانی که مسئولین در قالب یک تشکل یا حزب انتخاب می‌شوند، این انتخاب آن ها را به سوی پاسخگویی هدایت می کند.

اگر بتوان این موضوع را نهادینه کرد که افراد بعد از انتخاب به حال خود رها نشده و در قالب تشکل یا حزب پاسخگوی مطالبات شهروندان باشند سبب افزایش اعتماد اجتماعی و بهره‌وری خواهد شد.

سلماسی تصریح کرد: در این مسیر ممکن است با اشتباه و یا نقصان هایی مواجه باشیم اما بعد اصلی موضوع که همان شفافیت و پاسخگوئی است، اتفاق خواهد افتاد.

 رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان ضمن اشاره به اینکه نگاه غالب در شهرداری، حوزه عمرانی است و با کمبود متخصص در حوزه فرهنگ شهرداری مواجه هستیم، اظهار داشت: برای رسیدن به نتایج مورد انتظار چالش‌هایی وجود داشته و دارد که مهمترین آنها را می توان نگاه فرهنگی حاکم عنوان کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه