English

خواننده یزدی؛

اشعار و موسیقی سطحی سلیقه مردم را در شعر و آهنگ خراب می کند

امروزه جوانان زیادی گرایش به حرفه خوانندگی دارند برخی از صاحب نظران داشتن استعداد را اولویت این رشته می دانند و صرفا علاقه را عامل موفقیت نمی دانند این در حالی است که برخی تحصیلات دانشگاهی موسیقی را عامل موفقیت در خوانندگی عنوان می کنند.

اشعار و موسیقی سطحی سلیقه مردم را در شعر و آهنگ خراب می کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج یزد، محسن نشاستگر خواننده یزدی است که با او گفت و گو کردیم.

متولد چه سالی هستید و تحصیلات شما تا چه مقطعی است؟

34 سال دارم و تا مقطع فوق دیپلم تحصیل کردم.

از چه سنی متوجه شدید به خوانندگی علاقه دارید و بیشتر چه موسیقی را دنبال می کنید؟

از سن 20 سالگی موسیقی و خوانندگی را آغاز کردم و بیشتر موسیقی پاپ را می پسندم و تا کنون 95 ترک موسیقی دارم و یک آلبوم مجوز دار که سال 91 از من منتشر شد.

اولین کار خود را به یاد دارید؟

بله، اولین آهنگی که خواندم مصادف شد با سریال عاروس در شبکه دو تلویزیون و به عنوان تیتراژ سریال عاروس پخش شد و آهنگ شادی بود که هنوز در تلوزیون باب نشده بود. من در ابتدا عضو گروه موسیقی کُر آسمان بودم و به واسطه آن گروه با آقای سعادتمند که آهنگساز آن اثر بودند آشنا شدم که دنبال خواننده برای این تیتراژ بودند و من خودم را معرفی کردم و پیشنهاد دادم که از من تست بگیرند آنها هم قبول کردند و پذیرفته شدم برای خواندن این آهنگ و در نهایت مجوز سازمان صدا و سیما را گرفت و پخش شد بعد از آن به تدریج با بهترین های موسیقی آشنا شدم.

نظر شما در باره تقلید در خوانندگی چیست؟

خواننده برای موفقیت باید سبکی را ابداع کند و تقلید برای پیشرفت یک خواننده خوب نیست ولی به نظر من الهام گرفتن از یک موسیقی که مورد توجه است می تواند خوب باشد. من از آنجا که علاقه خاصی به احسان خواجه امیری دارم 15 سال پیش با او ملاقات کردم و گفت صدای خودت را پیدا کن البته فضای روز هم مهم است و نباید خواننده نسبت به تغییر سلیقه ها گارد بگیرد.

ترانه هم می گویید؟

شروع بیشتر کارها با خودم است ولی اعتقاد دارم کار باید به کاردان سپرد بنابراین ملودی را خودم انجام می دهم و تنظیم را به متخصصان می سپارم در کار ادبیات و موسیقی باید تخصص وجود داشته باشد هر چند خوانندگی را با تمرین هم می توان کسب کرد.

لازمه نگهداشتن مخاطب در کار خوانندگی و موسیقی از نظر شما چیست؟

موسیقیایی بودن، به روز بودن و گارد نگرفتن در برابر سبک ها و توجه به علاقه مردم چون مخاطب اصلی مردم هستند و سلیقه مردم روز به روز تغییر می کند.

نسل جوان چه نوع موسیقی را می پسندد؟

مدتی به فن کار بسیار اهمیت می دادم ولی متوجه شدم باید به سن و علاقه مردم توجه کرد. سبک های تلفیقی مانند پاپ سنتی برگرفته از سلیقه مردم است چون مردم اشعار سنتی را همراه با موسیقی روز می پسندند. البته در برخی موارد بعضی افراد با تنظیم سر دستی و شعر پیش پا افتاده و موسیقی سطحی ذهن و سلیقه مردم در شعر و آهنگ را خراب می کنند.

مخاطبان شما بیشتر در چه سنینی هستند؟

من مخاطبانم را بیشتر در سن 20 تا 35 سال در نظر می گیرم البته برای کارهای جدید سبک را تغییر می دهم و به سمت ترکیب ترانه نوین به همراه خوانش و تنظیم سنتی می روم.

از نظر شما خوانندگی تحصیلات می خواهد؟

خوانندگی یک کار گروهی است و ترکیبی از گروه ملودی ساز، خواننده، تنظیم کننده، استدودار و صدابردار و ... است ولی خواننده بیشتر دیده می شود به همین دلیل هم تب خواننده شدن مانند بازیگر شدن زیاد است. ادا کردن صحیح کلمات و صدای خوب تاثیر زیادی در موفقیت دارد هرچند کلاس های آموزشی و تمرین هم بسیار موثر است ولی خوانندگی صرفا تئوری نمی شود.

کدام آهنگ شما بیشتر شنیده شد؟

همه آنها در زمان خودشان مخاطب داشتند مانند آهنگ هوا خوبه، سال تحویل ، عشق من البته تیتراژ هم زیاد خواندم.

با کدام خواننده ها همکاری داشتید؟

احسان خواجه امیری، میلاد ترابی، مهدی یغمایی، عماد طالب زاده، مهدی یراحی، امیر غیاثی، بابک جهانبخش و خیلی های دیگر که نامشان ممکن است الان از قلم بیافتد.

رسالت خوانندگی را در چه می دانید؟

موسیقی باید همیشه مثبت باشد و به شرایط جامعه کمک کند مثلا من به تناسب موقعیت ها و مناسبت ها آهنگ هایی دارم شاد و عاشقانه، مدافع حرم، شهدا. موسیقی باید انتقال شرایط جامعه به مردم باشد همچنین حس امید و شادی را به مخاطب انتقال دهد بنابراین در 90 درصد کارهای من حس شادی منتقل شده است.

مشکل اصلی در کار خوانندگی چیست؟

معضل اصلی پول است چون در 90 کارها خواننده تهیه کننده ندارد و تمام هزینه ها را خواننده باید متقبل شود بنابراین برای کسی که حامی مالی ندارد تولید اثر سخت است و هزینه تولید آثار موسیقی استاندارد گران است. البته اشعار سطحی و تقلید هم در خوانندگی داریم که مشکل ساز است.

موسیقی در یزد را چگونه ارزیابی می کنید؟

در یزد هم پیشرفت های خوبی بوده است نوازنده و آهنگسازهای خوبی داریم.

از روند دریافت مجوز بگویید.

روند مجوز دهی مشکلی ندارد اگر کسی با خط قرمزها آشنا باشد مشکلی ایجاد نمی شود البته برای ورود به صدا و سیما یک سال هایی بسیار سخت بود بعد از آن آسان شد و هر کاری را از صدا و سیما می شنیدیم ولی الان خوب است و سعی می شود کارهای خوب پخش شود.

آیا در موسیقی هم مافیا وجود دارد؟

بله، در موسیقی هم برخی تهیه کننده ها هستند که اگر موسیقی از زیر سلیقه آنها و تایید آنها رد نشود نمی تواند موفق شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه