English

موج گزارش می دهد؛

جولان تکدی گران فصلی در آستارا

تکدی گری یکی از آسیب های اجتماعی و مسائل مورد توجه هر جامعه در حال توسعه است . اکنون در شهرستان مرزی بندر آستارا به عنوان شهری توریستی و گردش پذیر در شش ماه نخست سال (بهار و تابستان) شاهد حضور و جولان تکدی گران غیر بومی در آن هستیم.

جولان تکدی گران فصلی در آستارا

به گزارش خبرنگار موج گیلان تکدی گری یکی از آسیب های اجتماعی و مسائل مورد توجه هر جامعه در حال توسعه است.

اکنون در شهرستان مرزی بندر آستارا به عنوان شهری توریستی و گردش پذیر در شش ماه نخست سال (بهار و تابستان) شاهد حضور و جولان تکدی گران غیر بومی در آن هستیم.

تکدی گران در آستارا با شیوه های گوناگون و به همراه داشتن کودکان خردسال با سوء استفاده از احساسات و عواطف انسانی شهروندان و گردشگران، سعی در کسب منافع خود دارند.

شهردار آستارا روز پنج شنبه به خبرنگار موج گفت: سابقه حضور تکدی گران در آستارا به چهار سال پیش برمی گردد، این افراد بیشتر در نیمه نخست سال با شروع فصل بهار و تابستان و حضور مسافران و گردشگران وارد شهر توریستی آستارا می شوند.

مشاهده متکدیان جنوبی در آستارا

جواد معیتی سپس به تعداد بسیار کم متکدیان بومی در محدود خارج از شهر آستارا اشاره کرد و گفت: متکدیان غیر بومی که وارد آستارا می شوند، اکثر آنها از مناطق غرب و جنوب کشور و فاقد هرگونه مدارک شناسایی هستند.
وی ادامه داد: این متکدیان که بیشتر آنها خانم هستند، با همراه داشتن فرزندان خردسال در محدود خیابان های بازار بزرگ ساحلی و حکیم نظامی به دلیل حضور بیشتر شهروندان و مسافران تردد می کنند و با تحریک احساسات مردم سعی در کسب منافع شخصی خود هستند.
وی همچنین افزود: مردم با فرهنگ آستارا به دلیل اینکه از گذشته تاکنون دیدن چنین متکدیانی را تجربه نکرده اند با مشاهده آنها دچار احساسات شده و به راحتی به افراد کمک می کنند.
شهردار آستارا سپس به آسیب هایی همچون تخریب شخصیت اجتماعی، سرقت، درگیری های خیابانی و...حضور متکدیان در شهر مرزی آستارا اشاره کرد و گفت: حضور این افراد در شهر مرزی بندر آستارا به دلیل موقعیت جغرافیایی، همسایگی با جمهوری آذربایجان و به عنوان پیشانی جمهوری اسلامی ایران زیبنده این شهر با فرهنگ نیست.

جمع آوری ۲۵ نفر متکدی غیربومی از ابتدای سالجاری در آستارا

وی افزود: شهرداری با همکاری نیروی انتظامی، اورژانس اجتماعی و بهزیستی تمام تلاشش را انجام می دهد تا از حضور متکدیان بومی و غیر بومی در شهر آستارا جلوگیری کند و در صورت مشاهده این افراد طی مدت ۲۴ ساعت اقدام به جمع آوری آنها می کند.
وی سپس به جمع آوری ۲۵ نفر متکدی غیر بومی از ابتدای سالجاری تاکنون اشاره کرد و گفت: با همت شهرداری آستارا و همکاری نهادهای مرتبط درطی این سالها شاهد کاهش چشمگیر متکدیان در سطح شهر آستارا هستیم.
شهردار آستارا همچنین افزود: متاسفانه در این سال ها شواهد نشان می دهد، عده ای از این متکدیان علیرغم تعهد کتبی دوباره به آستارا بازگشته اند.
معیتی در خصوص علت حضور متکدیان غیر بومی در این شهر مرزی را وضعیت اقتصادی، سوء استفاده و حس نوع دوستی مردم آستارا دانست و گفت: مردم گول این افراد سودجو را نخورد و کمک های خود را به کمیته امداد، مراکز خیریه و معتبر بدهند، تا دیگر شاهد ورود متکدیان غیر بومی به شهر آستارا نباشیم.

متکدیان غیر بومی استخدام شبکه های سازمان یافته هستند

رئیس کمیسیون حقوقی، فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر آستارا گفت: بسیاری از متکدیان غیر بومی استخدام شبکه های سازمان یافته و ابزار دست آنها هستند، به طوری که این شبکه ها با سوء استفاده ازکودکان و افراد نیازمند، آنها را در ازای پرداخت پول بسیار ناچیز، برای جذب مقاصد خود در معابر و خیابانها به کار می گیرند.
عادل نیرودل با بیان اینکه متکدیان چهره بسیار زشتی به شهر توریستی آستارا می دهند، افزود: مهربانی و رافت مردم آستارا باعث افزایش و رشد متکدیان غیر بومی در این شهر شده است.
وی با تاکید بر اینکه مسئولین ذی ربط ضمن جمع آوری متکدیان، آنها را ساماندهی کنند، اضافه کرد: این تهدید اجتماعی باید توسط کارشناسان آسیب شناسی و تدبیر مناسبی برای آن اندیشیده شود.

تکدی گری با کودکان زیر 12 سال در آستارا

رئیس اداره بهزیستی آستارا نیز با بیان اینکه متکدیان به دو بخش کودکان کار زیر ۱۲ سال و متکدیان بالای ۱۲ سال تقسیم می شوند، افزود: کودکان کار در جامعه ما به لحاظ عاطفی، تربیتی و آموزشی دچار آسیب های جدی می شوند که جبران آن در بزرگسالی امکان پذیر نخواهد بود.
 فریبرز خورشیدی افزود: تکدی گرانی که کودک به همراه داشته باشند اورژانس اجتماعی به والدین آنها هشدار می دهد و در صورت عدم توجه، آنها را جمع آوری و به مراکز وابسته به بهزیستی در استان می فرستد.
وی اضافه کرد: این کودکان در این مراکز توسط پزشک و روانشناس معاینه و به لحاظ آموزشی زیر نظر مربی تحت تعلیم و تربیت قرار می گیرند.
رئیس بهزیستی آستارا در پایان افزود: اورژانس اجتماعی آستارا، از ابتدای سال جاری تاکنون با دو مورد تکدی گری با کودک در این شهر مواجه بوده که طی هشدار به والدین یا همراهان آنها شهر آستارا ترک کرده اند.
امروزه شاهد حضور تکدی گران غیر بومی در شهرهایی توریستی و گردش پذیری همچون شهرستان مرزی بندر آستارا هستیم.
به گونه ای که برخی از این افراد به همراه خانواده و فرزندان خردسال خود، با ظاهری فریبنده، با برانگیختن احساسات مردم و تحت عناوین مختلف مانند داشتن بیمار کودک در بیمارستان، بازمانده در راه و عدم تامین کرایه ماشین و مسکن از شهروندان طلب کمک می کنند و از آنجا که بسیاری از مردم تحت تاثیر این افراد قرار می گیرند، به راحتی به آنها کمک می کنند، متاسفانه در بیشتر موارد این افراد نیازمند نیستند، بلکه از این طریق به کسب درآمدهای مالی بسیار بالایی دست می یابند. بطوریکه با کمی تحقیق متوجه خانه های آنچنانی در مناطق بسیار خوب شهر و حتی حسابهای بانکی با ارقام عجیب و غریب بعضی از آنها روبرو می شویم.
با فرهنگ سازی و آگاهی دادن به خانواده ها در زمینه آسیب های تکدی گری و تقویت ساختارهای اجتماعی و توسعه و رشد اقتصادی مناطق محروم و همچنین تغییر فرهنگ و نحوه شناسایی وکمک مردم به افراد فقیر و نیازمند و... می توان تا حد بسیار زیادی تکدی گری در جامعه را کاهش داد.
شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد و با دارا بودن ۱۵ جاذبه گردشگری، میزبانی افزون بر چهار میلیون مسافر و تردد ۸۰۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی از مرز آن در سال یکی از ۲۰ شهر گردشگرپذیر ایران است.
آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه