English

مدیرکل امور روستایی استانداری فارس در گفتگو با موج:

بومگردی؛ اشتغالی نهفته در دل روستاهاست

مدیرکل امور روستایی استانداری فارس گفت: بومگردی، اشتغالی نهفته در دل روستاها و فرصتی طلایی برای رونق آنهاست.

بومگردی؛ اشتغالی نهفته در دل روستاهاست

به گزارش خبرگزاری موج از فارس، سید کمال پاک فطرت مدیرکل امور روستایی استانداری فارس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج، بومگردی را اشتغالی نهفته در دل روستاها و فرصتی طلایی برای رونق آنها دانست و گفت: بومگردی یا اکوتوریسم، فرصتی است برای گردشگران و طبیعت گردان، تا با اقامت در مناطق بومی فارغ از زندگی روزمره و ماشینی؛ حال و هوای یک زندگی ساده، بی آلایش و دلنشین را تجربه کنند.

به گفته وی، گردشگری بومی، شاخه ای از صنعت گردشگری است که از ابتدای دهه 1380 به شکل سازمان یافته در نقاط مختلف کشور از جمله فارس مورد توجه قرار گرفت و در سالهای اخیر روندی رو به رشد را طی کرده است.

پاک فطرت بر این باور است که واحدهای بومگردی روستایی و عشایری در استان یکی از ظرفیت های مهم گردشگری استان و حتی کشور است که توجه و حمایت برای احیا و استفاده از آنها می تواند به ایجاد فرصت های بیشتر شغلی برای جوانان روستایی منجر شود.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس با اشاره به وجود ۷۳ اقامتگاه بومگردی در استان گفت: این ظرفیت، توسعه ی پایدار گردشگری را در استان در پی خواهد داشت و اقامتگاه های بومگردی در راستای توسعه پایدار گردشگری در روستاها و مناطق عشایری برای بهره مندی فرهنگی و اقتصادی مردم محلی و گردشگران از خرده فرهنگ ها ایجاد شده است.

وی با اشاره به سیاست های اداره کل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس مبنی بر حمایت تسهیلاتی به روستاییان در راستای توسعه همه جانبه روستاها بویژه در مبحث گردشگری، گفت: بر این اساس هم اینک شاهد رشد فزآینده اقامتگاه ها و استقبال مردم محلی از ایجاد این اقامتگاه ها در نقاط مختلف استان هستیم.

پاک فطرت رویکرد این اداره کل را در سال های اخیر تلاش در راستای نهادینه کردن صنعت گردشگری با تقویت بومگردی در روستاهای استان ذکر کرد و گفت: در این راستا در گذشته تنها چند شهرستان دارای اقامتگاه بومگردی بودند، اما در این مدت تمامی 29 شهرستان استان از این ظرفیت بهره مند شدند.

وی با بیان این مطلب که از حدود ۵۰۰ روستای هدف گردشگری کشور، ۴۶ روستا سهم استان فارس است تصریح کرد: تعداد متقاضیان ایجاد و تبدیل اقامتگاه های بوم گردی در استان فارس رو به رشد می‌باشد.

مدیر کل امور روستایی استانداری فارس یادآور شد: بطوری که هم اکنون در دور افتاده ترین نقاط استان نیز فعالان گردشگری به ویژه جوانان خوش فکر و فعال در قالب این اقامتگاه ها در حال خدمات رسانی به گردشگران هستند.

پاک فطرت، همچنین با اشاره به اینکه اقامتگاه های بومگردی با سرمایه ای نه چندان زیاد تاسیس می شود و در عین حال نقش مهمی در توسعه اقتصاد محلی ایفا می کند گفت: این اداره کل از محل تفاهم نامه سه جانبه فی مابین بنیاد علوی و بانک سینا و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری تا سقف ۲۰ میلیارد ریال به متقاضیان ساخت اقامتگاه‌های بوم گردی تسهیلات پرداخت می‌کند.

مدیرکل امور روستایی استانداری فارس همچنین تاکید کرد: با توجه به وجود ظرفیت های متنوع گردشگری در مناطق مختلف استان به ویژه روستاها توجه به توسعه گردشگری مناطق روستایی ضروری است و استان فارس با توجه به پیشینه تاریخی، موقعیت جغرافیایی، محیط زیست و منابع طبیعی از ظرفیت های بالایی در صنعت گردشگری نسبت به سایر استان ها برخوردار است و باید زمینه مناسب برای معرفی مناطق روستایی و عشایری استان به گردشگران داخلی و خارجی، را بیش از پیش فراهم کرد.

پاک فطرت چشم انداز خوبی در حوزه اکوتوریسم به ویژه گردشگری روستایی که علاقه مندان آن رو به افزایش است، برای سطح استان فارس متصور بوده و گفت: تعامل دستگاه‌های دیگر در این زمینه این روند را تسریع خواهد نمود.

برآیندها مبین این است، اداره کل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس با همکاری دستگاه ها و نهادهای مرتبط گامهایی اساسی برای توسعه بومگردی در استان برداشته به طوری که اکنون در این بخش، رتبه ی قابل قبولی را در بین استانهای کشور دارد.

به گزارش موج، اقامتگاه بومگردی نوعی از محل های اسکان برای مسافران است که بر خلاف هتل ها که ویژگی یکسانی دارد، دارای ویژگی خاص و متاثر از محیط بومی است.

در اقامتگاه های بومگردی، سعی بر این است تا میهمانان با شیوه سنتی زندگی در آن محل آشنا شوند و با استفاده از غذاهای سنتی و امکانات محلی در محیطی طبیعی اوقات خود را سپری کنند.

بیشتر این اقامتگاه‌ها، تنها جنبه اقامتی ندارد؛ فعالیت‌های مختلفی مانند ارائه غذا و نوشیدنی بومی، ساخت، آموزش و فروش صنایع دستی محلی، اجرای نمایش و موسیقی سنتی، برگزاری رویدادهای بومی، تورها، جشنواره ها و نمایشگاه ها و فعالیت‌های بوم‌گردی در آنها نیز به چشم می‌خورد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی