English

استاندار یزد:

بحث مدیریت مصرف آب از اولویت های اصلی استان می باشد/مواضع ما در مورد رسانه ها مشخص است

محمدعلی طالبی بیان داشت: برنامه من برای استان اتکای رسانه‌هاست تا شاهد نقش‌آفرینی رسانه‌ها در استان باشیم؛ چراکه در بحث حکمرانی خوب خیلی از شاخص‌ها به رسانه‌ها بازمی‌گردد و آن‌ها باید مطالبه‌گر باشند.

بحث مدیریت مصرف آب از اولویت های اصلی استان می باشد/مواضع ما در مورد رسانه ها مشخص است

به گزارش خبرگزاری موج یزد، استاندار یزد بحث آب را از اولویت‌هایی اجرایی و اصلی استان یزد عنوان کرد و افزود: در بحث مدیریت مصرف آب، موضوع بایستی در حوزه‌های مختلف با جدیت دنبال شود و همه بایستی در این زمینه همکاری و همراهی لازم را داشته باشند.

استاندار یزد با بیان اینکه برنامه‌هایی در اولویت مصرف آب در استان در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: درواقع تمام تلاش ما بر فرهنگ‌سازی مناسب در بخش شرب و بهداشت در مقوله آب است تا ابزارهای کاهنده مصرف آب مورد استفاده قرار گیرد؛ همچنین جلوگیری از هدررفتن آب در بخش شرب و بهداشت مورد اهتمام ماست و این بحث با جدیت دنبال می‌شود.

طالبی با اشاره به اینکه در راستای هدررفت آب در بخش کشاورزی، تغییر الگوی کشت در استان در دستور کار قرار گرفته است، عنوان کرد: بحث تغییر الگوی کشت در استان به‌نحوی‌که میزان مصرف را در بازه زمانی مشخص کاهش دهیم یکی از اقداماتی است که باید صورت گیرد؛ همچنین در بخش صنعت در شورای تأمین استان، ممنوعیت اختصاص آب از منابع زیرزمینی و آب انتقالی برای صنایع مصوب شده است که در این راستا صنایع ملزم شده‌اند تا به ارائه برنامه کاهش میزان مصرف و صرفه‌جویی بپردازند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در راستای مدیریت مصرف آب در یزد هر صنعت جدیدی که در استان یزد ایجاد می‌شود، بایستی از محل صرفه‌جویی از بخش صنعت یا کشاورزی باشد و هیچ منبع آبی جدیدی برای صنایع اختصاص داده نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه میزان سهمیه آب انتقالی به یزد از دو سال گذشته به ۵۴ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با پیگیری‌های صورت گرفته، این میزان را به ۶۳ میلیون مترمکعب برگردانده‌ایم و با این حساب تابستان پیش رو نسبت به تابستان گذشته مشکل کمتری را در مقوله آب داریم.

استاندار یزد ادامه داد: بااین‌وجود حدود نیمی از آب موردنیاز استان یزد است و مجبور هستیم برای مابقی این نیاز از چاه‌ها استفاده کنیم که قطعاً کیفیت آب را مقداری کاهش می‌دهد؛ کما اینکه امیدواریم تا با بارندگی و نزولات جدی شرایط بهتری در کشور حاکم شود.

طالبی با بیان اینکه با اقدامات پدافندی و پیگیری‌های صورت گرفته در راستای بحث امنیت خط انتقال خوشبختانه خیلی از نگرانی‌های ما برطرف شده و امیدواریم این امنیت روانی جامعه را در ماه‌های آینده و سال بعد داشته باشیم، اذعان کرد: در بحث انتقال آب در زمینه خط دوم و هم در ارتباط با خلیج‌فارس و دریای عمان پیگیری‌هایی در حال انجام است و پس از به نتیجه رسیدن این اقدامات، اطلاع‌رسانی‌های کامل انجام می‌شود.

وی در خصوص موضوع حکمرانی خوب به‌عنوان یکی از رویکردهای جدی در مدیریت استان، تأکید کرد: این موضوع چهارچوب مشترکی برای حرکت همه ما در راستای تأمین منافع مردم و تعامل هرچه بیشتر دولت، بخش خصوصی و مردم قلمداد می‌شود؛ چنانچه طی این حکمرانی، تعامل مشترکی صورت می‌گیرد که ماحصل این تعاملات باعث تأمین منافع مردم می‌شود و شاخص‌هایی که برای بحث حکمرانی خوب مطرح‌شده، بحث مشارکت به معنای فراهم شدن زمینه حضور هرچه بیشتر همه مردم در همه عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه با حکمرانی خوب این فرصت به مردم داده می‌شود تا بتوانند در همه عرصه‌ها نقش‌آفرین باشند، افزود: شاخص دیگر حکمرانی خوب پاسخگویی است و در این زمینه مطالبه‌گری شاخص اصلی است که مطالبه‌گری رسانه‌ها در این راستا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چنانچه اگر این مطالبه‌گری‌ها در استان به وجود آید، پاسخگویی بهتری را از مسئولان در همه بخش‌ها شاهد خواهیم بود.

استاندار یزد ابراز داشت: درواقع مسئولیت‌پذیری، قانون‌مداری، ارتقای کارآمدی نظام و بحث شفافیت، از دیگر شاخص‌های حکمرانی خوب قلمداد می‌شود. در بحث شفافیت با کمک رسانه‌ها می‌توانیم فضایی را در استان فراهم کنیم که مسائل را خیلی شفاف و بدون پیچیدگی‌هایی که بعضاً فسادهایی به دنبال دارد را دنبال کنیم؛ گرچه تمام سعی ما بر این است که مبارزه با فساد با جدیت دنبال شود که در این راستا نزدیک‌ترین یاور برای ما رسانه‌ها هستند.

طالبی با تأکید بر اینکه شفافیت به معنای بازی کردن با آبروی دیگران، توهین و افترا نیست، اظهار داشت: درواقع بایستی الزامات شفافیت در نظر گرفته شود و وارد حیطه‌هایی نشویم که خدای‌ناکرده اخلاق قربانی شود.

در بدترین شرایط استان یزد پس از انقلاب عهده‌دار مدیریت استان یزد شده‌ام

وی بیان داشت: در بدترین شرایط استان یزد پس از انقلاب عهده‌دار مدیریت استان یزد شده‌ام، چنانچه برای مدیریت استان یزد در شرایط امروز کشور در بین ۱۴ استاندار یزد، بدترین وضعیت را الآن داریم، منتها اتکای ما به مردم، رسانه‌ها و سرمایه‌های اجتماعی است که در درون جامعه یزد وجود دارد که ما درصدد این هستیم که تمام این سرمایه‌های اجتماعی را در خدمت استان به‌کارگیریم و بدون ملاحظه سیاسی و فکری توان خود را در این راستا قرار دهیم که هرکسی که دغدغه خدمت به جامعه دارد، عرصه فعالیت برای وی باز باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در بحث محیط‌زیست برنامه‌ای تدوین‌شده که در روزهای آینده به‌عنوان سیاست کلی ما در این بحث ابلاغ می‌شود، یادآور شد: صنایعی که رعایت مسائل زیست‌محیطی را ندارند و برخی موارد دیگر در این زمینه، ساماندهی مناسبی می‌شوند و جهت‌گیری‌ها و تأکید ما در حوزه محیط‌زیست بیشتر خواهد شد؛ همچنین در راستای سگ‌های ولگرد، در شورای تأمین استان مصوباتی صورت گرفته است.

طالبی با تأکید بر اینکه یکی از اولویت‌های اصلی ما بحث اشتغال جوانان  است، خاطرنشان کرد: درواقع در راستای بحث اشتغال هم نسبت به برخی برنامه‌هایی که از گذشته دنبال شده، نقد دارم؛ چراکه ما وام و زمین دادیم و حمایت کردیم، اما اشتغال آن برای اتباع خارجی و نیروهای غیربومی با تحصیلات پایین بود، درحالی‌که مشکل ما، بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد ما این است که از صنایعی حمایت کنیم که شغل آن برای افراد بومی تحصیل‌کرده باشد که در این راستا حرکت ما به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و های‌تک است، عنوان کرد: اقتصاد گردشگری نیز می‌تواند در این زمینه بسیار ما را متحول کند، به‌ویژه در بحث اکوتوریسم که برنامه‌های خوبی در این زمینه به مرحله اجرا درخواهد آمد.

استاندار یزد تأکید کرد: بنای سفارش و حمایت از هیچ مدیری که تخلف داشته باشد را نداریم؛ اما به بهانه شفافیت نباید جرئت از مدیران گرفته شود؛ بلکه معتقدیم مدیری که برای منافع استان بدون چشم‌داشت به منافع شخصی کار می‌کند، قاطعانه حمایت خواهد شد و هر مدیری هم که ابهاماتی در کارش باشد، به‌طورقطع از سوی مدیریت ارشد استان حمایتی نخواهد شد.

این مقام مسئول در خصوص مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه، تصریح کرد: منتقدان دولت بایستی درک درستی از شرایط داشته باشند و در کنار دولت بایستی منافع ملی و منافع مردم را در نظر بگیرند، این گرانی‌ها و فشاری که روی مردم به وجود آمده، قابل‌درک است؛ اما بخشی از آن به مسائلی برمی‌گردد که در سطح بین‌المللی داریم و مطمئن باشید که از این دوران به‌خوبی عبور خواهیم کرد.

طالبی با بیان اینکه در مورد رسانه‌ها مواضع ما مشخص است و به همه رسانه‌های منتقد و حامی احترام گذاشته و اکنون نیز همین رویه را دنبال خواهم کرد، اذعان کرد: بحث تطمیع رسانه‌ها توسط برخی مدیران مستند باشد، برخورد جدی خواهم کرد.

وی در خصوص محدودیت‌های در نظر گرفته‌شده در راستای برگزاری جشن سده، بیان داشت: با توجه به سوءاستفاده‌هایی که از برخی مناسبت‌ها شد و پیش‌بینی می‌شد که هدف آن‌ها مبنی بر سوءاستفاده بعدی جشن سده باشد؛ لذا تصمیم‌گیری‌هایی در سطح کلان شد که ما مجری آن بودیم؛ اما امیدواریم با انجام اقداماتی، نگاه محدودکننده در مورد جشن‌هایی که نه‌تنها متعلق به زرتشتیان بلکه به همه ایرانیان است، از بین برود.

استاندار یزد با تأکید بر اینکه وزارت کشور به وظایف قانونی خود در مورد انتخاب شهردار یزد عمل کرده است، خاطرنشان کرد: درواقع وزارت کشور در مورد شهردار و فرماندار یزد وظایف خود را به‌درستی انجام داده است؛ چراکه در جریان جزئیات این روند هستم حتی در مورد انتخاب استاندار اگر بحث فقط اعمال‌نظر وزارت کشور بود، دو ماه زودتر ازآنچه استاندار تعیین شد، این اتفاق می‌افتاد؛ اما پیچیدگی‌هایی وجود دارد که از دست وزارت کشور خارج است؛ گرچه معتقدیم که در مورد شهردار یزد نیز این بلاتکلیفی برای مردم ناخوشایند است؛ اما منتظریم تا شورای حل اختلاف، نظر خود را در این زمینه هرچه زودتر مشخص کند.

طالبی با اشاره به مشکلات حاکم بر استان یزد، تأکید کرد: قرار نیست مشکلات استان را کتمان کنم و برنامه‌ای هم که در این راستا در هیئت دولت ارائه داده‌ام مبنی بر مشکلات و رفع آن‌ها بوده است؛ اما بزرگ‌نمایی در مورد برخی مشکلات را نمی‌توانم پذیرا باشم؛ چراکه در بسیاری از شاخص‌ها نسبت به سایر استان‌ها رتبه خوبی داریم.

وی در پایان با بیان اینکه در راستای میانگین سن مدیران استان سعی بنده بر کاهش این میانگین است، اذعان کرد: در مورد اظهارات غیرواقعی برخی مسئولان و نمایندگان در اصفهان بایستی گفت که آن‌ها در جریان اطلاعات و آمار واقعی در این زمینه هستند و می‌دانند که آب یزد، واقعاً صرف کشاورزی نمی‌شود؛ بلکه صرف شرب می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه