English

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان اعلام کرد:

اکران آثار زنده یاد «رحیم ذبیحی» در سنندج

رئیس حوزه هنری استان کردستان گفت: آثار سینمایی زنده یاد «رحیم ذبیحی» هنرمند متعهد سینمای کردستان به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در پردیس سینمایی بهمن سنندج اکران و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اکران  آثار زنده یاد «رحیم ذبیحی» در سنندج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، امین مرادی در گفتگو با رسانه های کردستان اظهار کرد: یکی از تلخ‌ترین رخدادهای صورت گرفته در چند سال اخیر در کردستان از دست دادن هنرمند توانمند و بااخلاق سینمای کردستان و ایران زنده یاد رحیم ذبیحی بود که به همراه برادرش مدتی پیش به صورت بسیار غیر انسانی  به قتل رسیدند.

وی افزود: هرچند با تلاش پلیس و دستگاه قضایی قاتلین این دو برادر در کمترین زمان ممکن دستگیر شدند، اما ضایعه درگذشت مرحوم رحیم ذبیحی برای هنر سینمای کردستان جبران ناپذیر است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان که شخصا سابقه چندین سال آشنایی و همکاری با رحیم ذبیحی را دارد افزود: از ویژگی‌های این هنرمند توانمند در کنار تواضع وفروتنی که داشتند، تعهد و اخلاق حرفه‌ای بود که بسیار مورد توجه قرار می‌دادند.

مرادی افزود: زمانی که فیلم سنگ مزاری برای برادر شهیدم را تولید نمود و در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کوتاه دینی رویش به عنوان اثر برتر معرفی گردید در خصوص دلایل ساخت این فیلم گفت «معرفی چنین انسان‌های آزاده‌ای که در راه آزادی و کیان وطن تلاش نموده و 6 برادر خود را تقدیم کشور و انقلاب می‌نمایند کمترین کاری است که یک هنرمند می‌تواند انجام دهد و به واقع در مقام عمل نیرو در دیگر تولیدات خود به آن عمل نمودند».

وی افزود: رحیم ذبیحی حتی قبل از فیلم‌سازی در عرصه هنرهای نمایشی نیز با نویسندگی و کارگردانی آثار ارزشمند توانسته بود جایگاه بسیار خوبی را در میان هنرمندان کسب نماید و بسیاری از هنرمندان بانه‌ای و استان مرهون حمایت‌ها و راهنمایی‌های این هنرمند توانمند استان است.

مرادی گفت: در تدارک برگزاری مروری بر آثار این هنرمند بودیم و بارها با آن عزیز تلفنی در خصوص زمان برگزاری رایزنی نمودیم و در آخرین تماس تلفنی بواسطه پایان تدوین فیلم انیمیش «رویاها در اعماق» که برعهده داشتند و یک پروژه جدید فیلمسازی، چند روز قبل از این حادثه ناگوار زمان برگزاری را هم تعیین نمودیم، اما به ناگاه با خبر درگذشت این هنرمند و برادرش روبرو شدیم. 

وی افزود: رحیم ذبیحی با آثار و تولیدات ارزشمندشان درتاریخ هنر این دیار جاودانه شدند و ان شاالله تعدادی از آثار این هنرمند با حضور خانواده آن سفرکرده، هنرمندان دوستان و کارشناسان عرصه فیلمسازی استان پنجشنبه 11 بهمن‌ماه جاری در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج  اکران و مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

مرادی با دعوت از تمامی علاقه‌مندان برای حضور در این مراسم گفت: آثار «ساتلایت» و « گریز» در کنار بررسی دیگر آثار این هنرمند فیلم‌هایی است که اکران و بررسی می‌شود.
 
گفتنی است؛ مرحوم رحیم ذبیحی کارگردان مطرح سینمای ایران در سال 1350 در شهرستان بانه در استان کردستان متولد شد. او 20 سال سابقه فعالیت در عرصه هنرهای نمایشی به عنوان کارگردان و نمایش نامه‌نویس را در کارنامه خود داشت.

رحیم ذبیحی در سال 1381 اولین فیلم کوتاه خود را به نام «هاوار» ساخت که در جشنواره‌های داخلی و خارجی مورد توجه صاحب نظران و منتقدان سینما قرار گرفت.

فیلم «هاوار» در جشنواره‌های فیلم کوتاه تهران، سونی، اصفهان، وارش، باران، کلرمونت فراند فرانسه هامبورگ آلمان، سائوپائولو برزیل و چندین جشنواره دیگر حضوری درخشان داشت و نامزد بهترین فیلم از جشنواره کلرمونت فراند فرانسه شد. رحیم ذبیحی بعد از فیلم «هاوار»، فیلم‌های کوتاه «ستلایت»، «گریز»، «پایان جنگ»، «استرس» و «مردی که به گردش رفت» را تهیه و کارگردانی نمود که همگی در جشنواره‌های مختلف ملی و بین‌المللی حضوری چشمگیر داشته و در سطح جهانی درخشیده و تحسین شده‌اند.

دریافت دیپلم‌های افتخار متعدد از دست سینماگران برجسته کشورمان و کسب جوایز از جشنواره‌های معتبر بین‌المللی به خاطر ساخت فیلم‌هایش در کارنامه کاری این فیلم ساز جوان و متعهد نشانه توانمندی او در ساخت فیلم بوده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی