English

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان اعلام کرد:

فراخوان دهمین جشنواره استانی شعر و داستان جوان سوره در کردستان

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان از اعلام فراخوان دهمین جشنواره استانی شعر و داستان جوان، یادواره استاد عبدالغفار وارستگان متخلص به «نازک‌بین» در استان خبر داد.

فراخوان دهمین جشنواره استانی شعر و داستان جوان سوره در کردستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، امین مرادی از اعلام فراخوان دهمین جشنواره استانی شعر و داستان جوان سوره در کردستان خبرداد.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان اظهار کرد: حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در راستای تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی، دهمین جشنواره استانی شعر و داستان جوان سوره را در  اسفندماه امسال در رده سنی زیر 30 سال در سنندج برگزار می‌کند.

وی با اشاره به 9 دوره گذشته این جشنواره گفت: شناسایی و جذب استعدادهای ادبی جوان،  تبادل اندیشه و تجربه‌های شاعران و نویسندگان جوان انقلاب اسلامی، جریان‌سازی در شعر و ادبیات منطبق بر ارزش‌های اسلامی معرفی و برجسته‌سازی چهره‌های ممتاز عرصه شعر و داستان جوان انقلاب، ارج نهادن به شخصیت علمی و ادبی زنده یاد استاد عبدالغفار وارستگان متخلص به نازک‌بین  از بزرگان عرصه ادبیات کردستان بخشی از اهداف مدنظر این جشنواره است.

مرادی افزود: این جشنواره در دو بخش  داستان«کردی و فارسی» و شعر «کردی و فارسی» برگزار می‌شود که در بخش شعر و داستان با زبان کردی با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب در سفر تاریخی اردیبهشت 88 به کردستان و اعلام اینکه زبان کردی سرمایه ملی است، تمامی شاعران و داستان‌نویسان کرد زبان از سراسر ایران می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.

وی موضوع جشنواره را در دو بخش آزاد و ویژه عنوان کرد و افزود: در بخش ویژه آثاری با موضوعات مربوط به، خانواده، دفاع مقدس، ایثار و شهادت، وحدت اسلامی، شعار سال حمایت از کالای ایرانی مورد بررسی و داوری قرار می‌گیرد. 

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان  در خصوص شرایط جشنواره نیز تصریح کرد: هر هنرمند می‌تواند در بخش شعر و داستان حداکثر 3 اثر را ارائه کند.

به گفته وی، هر اثر باید مجزا در قالب فایل word و با اندازه قلم 14 و نوع قلم B Mitra بر روی لوح فشرده به همراه نسخه چاپی ارسال شود.

مرادی با تاکید براینکه برای تسهیل در امر داوری، شاعران و نویسندگان که چندین اثر دارند باید هر اثر خود را در صفحات جدا از هم چاپ و در 3 نسخه ارسال کنند، اذعان داشت: صفحات متون باید بدون ذکر نام و مشخصات صاحب اثر ارسال شود.

به گفته وی، حضور راه یافتگان بخش نهایی در مراسم اختتامیه و شرکت در کارگاه‌ها ضروری بوده و عدم حضور صاحبان آثار  به منزله انصراف از جشنواره تلقی خواهد شد.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان در مورد مقررات عمومی جشنواره نیز گفت: حداکثر سن شرکت کنندگان تا زمان برگزاری جشنواره 30 سال تمام تعیین شده است. 

مرادی خاطرنشان کرد: دبیرخانه جشنواره در صورت صلاحدید آثار منتخب را با نام صاحب اثر چاپ خواهد کرد.
 با تاکید براینکه هر فرد می‌تواند همزمان در همه بخش‌ها شرکت کند، اضافه کرد: پس از پایان جشنواره آثار ارسالی به شرکت کنندگان عودت داده نمی‌شود.

وی افزود: دبیرخانه جشنواره از دریافت آثار ارسال شده بعد از موعد مقرر معذور است و مهلت ارسال آثار تا پایان دی‌ماه 97 خواهد بود.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان اضافه کرد: پس از بررسی آثار توسط هیئت بازبین راه یافتگان بخش نهایی جشنواره  20 بهمن‌ماه  97 معرفی می‌شوند تا در بخش نهایی و رقابتی جشنواره که اسفندماه 97 در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار می‌شود شرکت کنند.

مرادی در خصوص نحوه داوری این جشنواره نیز گفت: در این دوره از جشنواره بخشی از امتیاز  توسط داوران در زمان برگزاری و خوانش آثار توسط شرکت کنندگان لحاظ می‌گردد و به همین دلیل حضور شرکت کنندگان بخش نهایی در دو روز برگزاری جشنواره الزامی است.

وی ضمن اشاره به جوایز جشنواره  اضافه نمود:در این دوره علاوه بر اختصاص جوایز ویژه به نفرات برگزیده، آثار برتر جشنواره در دو بخش شعر و داستان توسط حوزه هنری انقلاب اسلامی استان چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان افزود: کارگاه آموزشی توسط اساتید مطرح کشور در دو بخش شعر و داستان از دیگر برنامه‌های جشنواره است که در طول مدت جشنواره ویژه شرکت کنندگان و علاقه‌مندان شعر و داستان برگزار می‌شود.

مرادی خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره به نشانی سنندج – خیابان شهید تعریف- پایین‌تر از بیمارستان شهید قاضی سنندج– حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان با کدپستی 15651-66176 ارسال و برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های 33246460،33227125 و 33246459 با پیش‌شماره 087 تماس حاصل نمایند و یا به آدرس www.Artsanandaj.ir مراجعه نمایند.

وی اضافه کرد: عبدالغفار وارستگان متخلص به نازک‌بین، شاعر و ادیب سنندجی در سال 1308 دیده به جهان گشود. وی  از سال 1327 به عنوان آموزگار به استخدام آموزش و پرورش در آمده و تا سال 1340 به واسطه علاقه‌ای که به زبان اورامی پیدا می‌نمایند به منطقه اورامان رفته و در روستاهای این منطقه به امر آموزش دانش آموزان می‌پردازند. 

گفتنی است؛ وارستگان در سال 1340 به سنندج بازگشتند و در کنار تدریس در آموزش و پرورش با رادیو کردی سنندج همکاری خود را به عنوان گوینده و برنامه‌ساز آغاز می‌کند. برنامه «نازک‌بین رادیو» که برنامه‌ای  فولکلور، انتقادی و آموزشی بود را تولید و سپس به تولید برنامه «باغچه ادبیات»، «از هرباغچه گلی»، «جواب نامه‌های شنوندگان»، «سیری در روستا» پرداخت. وی با  تأسیس انجمن ادبی مولوی کرد در سال 1373 نقش بسیار ارزنده‌ای را در معرفی شاعران جوان کردستانی برعهده گرفت.

مجموعه اشعار کردی و فارسی زیادی از مرحوم وارستگان از جمله وصیتنامه، بمباران شهر سنندج و تاقه‌دار به جا مانده که همواره مردم در محافل مختلف از آن‌ها استفاده می‌کنند.
وی به زبان فارسی و زبان کردی (سورانی و اورامی) با تخلص (نازک‌بین ) اشعاری را سروده‌اند که در 4 مجلد گردآوری شده که هنوز به چاپ نرسیده است. 

عبدالغفار وارستگان که سال‌ها عمر خود را به سرودن شعر با مضامین علوم قرآنی، مدح قرآن و مدح رمضان و اشعار مذهبی گذرانده بود، سه شنبه سوم آذرماه 1388 در سن 80 سالگی به دیار باقی شتافت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه