English

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان اظهار کرد :

شیوع سرطان معده در گلستان بالاتر از میانگین کشوری است

عبدالرضا فاضل گفت : برخی ادعا می‫کنند سونامی سرطان در پیش است که باید گفت اینطور نیست و از لحاظ سرطان در وضعیت بحرانی قرار نداریم .

شیوع سرطان معده در گلستان بالاتر از میانگین کشوری است

به گزارش خبرگزاری موج گلستان ، عبدالرضا فاضل در پنجمین نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی گلستان با بیان اینکه شیوع سرطان در سطح دنیا 250 در 100 هزار نفر جمعیت است و در کشورمان 140 در 100 هزار جمعیت است، بیان کرد: میانگین ابتلا به سرطان در کشورمان نسبت به دنیا کمتر است اما در استان گلستان آمار سرطان به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت 150 نفر است که این آمار از میانگین کشوری کمی بالاتر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان تأکید کرد: براساس میانگین کشوری به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت 140 نفر مبتلا به سرطان هستند که در استان گلستان از میانگین کشوری 10 نفر بیشتر به سرطان مبتلا می‫شوند.

فاضل با بیان اینکه سرطان معده در استان گلستان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است، افزود: در حالی که در استان گلستان به ازای هر 20 نفر در 100 هزار نفر جمعیت مبتلا به سرطان معده هستند اما این میزان در کشور هفت در 100 هزار نفر جمعیت است.

وی، هرم سنی را مسأله دیگری دانست که باید در پیشگیری و کنترل سرطان مورد توجه باشد و گفت: هرم سنی سرطان در استان گلستان به سنین پایین‫تر رسیده است اما مشاهدات و غربالگری همیشه در سنین بالای 40 سال بوده که باید غربالگری را به سنین پایین 40 سال تغییر دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان، مسائلی اعم از تغذیه، کم‫تحرکی، اعتیاد به سیگار و مواد مخدر، مصرف الکل و نوع غذای مصرفی را در بروز سرطان بسیار موثر دانست و اذعان کرد: در آزمایشات خاک و زیست محیطی که انجام شده گفته می‫شد با توجه به وجود برخی سموم در خاک بروز سرطان در شرق استان گلستان بیشتر است.

فاضل بیان کرد: اینکه سمومی را در خاک پیدا کنیم کار بسیار سختی است و به مطالعه طولانی لازم دارد.

وی متذکر شد: در «کوهورت» گنبدکاووس 5 هزار نفر از جمعیت 60 هزار نفره جمعیت را مستثنا کردند و قرص مخصوصی را به آنها دادند و 10 هزار نفر هم در طول هفته یک بار فشار خون و قند را چک می‫کردند که بعد از اتمام مطالعه مشخص شد از بین 5 هزار نفر 70 درصد از بیماری‫های قلبی و عروقی اعم از سکته قلبی مغزی و مرگ و میر کمتر شده و در بین 10 هزار نفری که تنها هفته یک بار فشار خون خود را چک می‫کردند 35 تا 40 درصد مرگ و میر کاهش یافته که این مهم نشانه اهمیت آموزش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان ابراز کرد: در همه روستاهای بالای یک هزار نفر استان خانه بهداشت وجود دارد و به طور قطع آموزش به مردم از بروز بیماری‫ها جلوگیری می‫کند و از آمار مرگ‫ومیر می‫کاهد.

فاضل از اجرای طرح پویش مبارزه با سرطان در استان گلستان خبر داد و اذعان کرد: از یکم تا هفتم بهمن‫ماه پویش مبارزه با سرطان برگزار می‫شود که این هفته بستر مناسبی برای افزایش آگاهی مردم است و به طور قطع  آموزش کنترل و کاهش بیماری سرطان نقش مهمی دارد.

وی با بیان اینکه بیماری سل یکی از معضلات استان گلستان است، افزود: با توجه به اینکه مهاجرت از استان سیستان‫وبلوچستان به استان گلستان زیاد است از این رو شانس بیماری سل در استان گلستان فراوان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان اذعان کرد: همه در شناسایی و کنترل بیماری سل تلاش می کنند اما نمی‌توان از جایگاه آموزش در کاهش بیماری سرطان و سل غافل شد.

فاضل اضافه کرد: بیماری‫های سل و سرطان در استان گلستان شاخص است لذا انتظار داریم صدا و سیما به این مهم بپردازد و در راستای آموزش و آگاهی‫بخشی مردم گام بردارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه