English

محمدرضا مسجدی در نخستین همایش پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر:

مردم باید سواد سلامت خود را بالا ببرند/ سناتور امریکایی: باید با سیگار مردم ایران را بیمار کنیم !

رئیس شبکه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر با اشاره به اینکه ۸۰ درصد مرگ‌ها در کشور به‌علت مصرف دخانیات، مصرف الکل، تغذیه نامناسب بروز می‌کنند، گفت:دولت و مجلس در تعیین مالیات بر سیگار ضعیف عمل کرده اند !

مردم باید سواد سلامت خود را بالا ببرند/ سناتور امریکایی: باید با سیگار مردم ایران را بیمار کنیم !

به گزارش سرویس اجتماعی خبرگزاری موج،   مدیر عامل کمیته ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر  امروز در نخستین همایش کمیته ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر با شعار «همه با هم یک صدا برای پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر هم پیمان شویم» ، تصریح کرد: با کنترل مصرف سیگار و قلیان یک سوم سرطان‌های کشور را می توان کنترل کرد. اما  متأسفانه دولت و مجلس در تعیین مالیات بر سیگار ضعیف عمل کرده‌اند.

محمد رضا مسجدی در ادامه خاطر نشان کرد:بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله سکته‌های قلبی و مغزی، فشار خون، سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت، علت بیش از ۸۰ درصد مرگ‌ها در کشور هستند که به‌علت مصرف دخانیات، مصرف الکل، تغذیه نامناسب و کم تحرکی، این بیماری‌ها بروز می‌کنند. بر این اساس است که به مرگ‌های زیر ۷۰ سال، مرگ‌های زودرس اطلاق می شود.

مسجدی در ادامه افزود: در حال حاضر ۳۶۵ هزار بیمار سرطانی در کشور داریم که بین ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار سرطانی هر سال به این تعداد افزوده می‌شوند و به همین تعداد نیز هر ساله به علت بیماری سرطان فوت می‌کنند. بنابراین اگر فقط مصرف سیگار و قلیان را کنترل کنیم یک سوم سرطان‌های کشور را کنترل کرده ایم افزود: سالانه ۱۱۵ هزار مورد سرطان جدید در کشور رخ می‌دهد که ۴۰ هزار سرطان را می‌توان با کنترل دخانیات پیشگیری کرد.

 وی با ارائه مثالی ادامه داد: سؤال اینجاست که چرا مصر توانسته قلیان را در قهوه‌سرا و رستوران‌ها ممنوع کند، اما در ایران می‌خواهند این مکان‌ها را خصوصی کنند که فقط به حکم دادستانی بتوان وارد این مکان‌ها شد، مجلس چرا مالیات بر دخانیات را آنطور که باید افزایش نمی‌دهد؟ بنابراین به نظر می رسد متأسفانه دولت و مجلس در تعیین مالیات بر سیگار ضعیف عمل کرده اند، اما ترکیه با اعمال مالیات ۷۰ درصدی بر خرده فروشی سیگار بسیار خوب فعالیت داشته است.

رئیس شبکه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه نقش حاکمیت در بروز این بیماری‌ها ۲۰ تا ۲۵ درصد است، خاطر نشان کرد: به همین خاطر این خود مردم هستند که باید از تغذیه نامناسب، کم تحرکی، استعمال دخانیات و عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر دست بکشند و سواد سلامت خود را بالا ببرند.

وی افزود: ۴۰ سال است که در کشور ما همه چیز را تحریم می‌کنند، اما آمریکایی‌ها هیچ شرکتی را که سیگار و تنباکو به ایران می‌فرستد مورد بازخواست قرار نمی‌دهند! باید به مسائل پشت پرده فکر کرد. مثلا یک سناتور آمریکایی می‌گوید: ما تنها با سیگار می‌توانیم مردم ایران را دچار بیماری‌های مختلف کنیم. به این مسائل باید فکر کرد.

شایان ذکر است که نخستین همایش کمیته ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، با حضور و همکاری  ۳۲ انجمن علمی و پزشکی کشور برگزار شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه