English

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کاشان خبر داد:

ثبت ۳ رویداد فرهنگی کاشان در فهرست میراث ناملموس کشور

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کاشان از ثبت 3 رویداد فرهنگی کاشان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور خبر داد.

ثبت 3 رویداد فرهنگی کاشان در فهرست میراث ناملموس کشور

به گزارش خبرگزاری موج از اصفهان، مهران سرمدیان گفت: آداب و رسوم پخت سمنوی نذری مشکات(مشکان) و آیین باران خواهی چشمه آب دراز روستای آزران و مهارت پخت شیره انگور کامو در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد.

وی افزود: تاکنون 25 اثر میراث معنوی کاشان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است.

مسئول ثبت پرونده های میراث معنوی اداره میراث فرهنگی شهرستان کاشان نیز در همین زمینه خاطر نشان کرد: نذر پخت سمنو در حوزه ی فرهنگی شهر مشکات (مشکان)، جشن مذهبی است که صاحبان نذر در پی اتفاقی که برایشان رخ داده بدون توجه به سمنوی سفره ی هفت سین، در طول فصل زمستان به طور متناوب در منزل شان برگزار می کنند.

عباس تراب زاده نیزدرباره آئین باران خواهی چشمه آب دراز روستای آزران گفت: مردمان آزران و روستاهاى اطراف معتقدند امام زادگانی که برای پیوستن به امام هشتم به طوس می رفته اند در کنار چشمه آب دراز اتراق و استراحت  می کردند به همین علت این چشمه مورد تقدس و احترام قرار گرفته است، طوری که برای طلب باران و برکت آب چشمه، در آخرین جمعه ی ماه خرداد در کنار چشمه جمع می شوند که در واقع روز خاص زیارتى این چشمه است.

کارشناس مردم شناسی اداره میراث فرهنگی کاشان در مورد مهارت پخت شیره ی انگور کامو توضیح داد: اهالی کامو انگور بی دانه را به لحاظ کیفیت به دو نوع انگور سرچین و انگورشیره ای تقسیم می کنند، انگور سرچین را به کشمش تبدیل و با انگور شیره ای، شیره می پزند.

گفتنی است؛ آداب و رسوم پخت سمنوی نذری مشکات(مشکان) و  آیین باران خواهی چشمه آب دراز آزران و  مهارت پخت شیره ی انگور کامو  در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده اند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه