English

یک مسئول:

ورزشکار سالم برای ارتقای ورزشی نیاز به مواد نیروزا ندارد

رئیس کارگروه سلامت و امنیت غذایی معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: یک ورزشکار سالم با تغذیه مناسب و رعایت اصول ورزش معمولاً نیازی به استفاده از مکمل‌های به خصوصی ندارد، درواقع جوانان و ورزشکاران باید تحت مشاوره کارشناس ورزش یا پزشک ورزش صحیح بکنند.

ورزشکار سالم برای ارتقای ورزشی نیاز به مواد نیروزا ندارد

به گزارش خبرگزاری موج کرمانشاه، دکتر حسین بیگلری بابیان اینکه برخی از جوانان آگاهی کافی در خصوص عوارض مخرب مواد نیروزا ندارند گفت: در سال‌های اخیر شاهد افزایش عوارض داروهای نیروزا بر سلامت برخی جوانان و ورزشکاران و تأثیرات سوء بر روی کلیه، کبد، قلب عروق، سیستم اسکلتی –استخوانی و نیز فشارخون هستیم.

وی افزود: مواد نیروزا در مواردی به شکل مواد آنابولیک، هورمون‌های رشد و داروهای کورتن مثل دگزامتازون به شکل ترکیبی توسط برخی از جوانانی که آگاهی کافی در این خصوص ندارند مصرف می‌شود.

دکتر بیگلری بیان کرد: در سال‌های اخیر شاهد افزایش موارد ناشی از سوءمصرف مواد نیروزا بودیم که آمار دقیقی دراین‌باره در دسترس نیست زیرا همواره عده‌ای مخفیانه وعده‌ای خودسرانه نسبت به مصرف این داروها اقدام می‌کنند ضمن اینکه وجود مکمل‌های ورزشی تقلبی از دیگر معضلاتی است که عوارض ناشی از مصرف را دوچندان می‌کند.

رئیس کارگروه سلامت و امنیت غذایی معاونت اجتماعی گفت: ازآنجاکه فرهنگ پهلوانی و تکریم ورزشکار در استان کرمانشاه جایگاه ویژه‌ای دارد زیبنده نیست شاهد افزایش موارد نارسایی کلیه، کبد، پوکی استخوان و عوارض قلبی-عروقی پیشرفته در برخی ورزشکاران باشیم که به دلیل ناآگاهی به مصرف مواد نیروزا روی آورده‌اند ضمن اینکه مصرف این‌گونه مواد ازنظر اخلاق ورزشی نیز غیر صحیح بوده و جز دوپینگ تلقی می‌شود.

بیگلری بیان کرد: طبق مقررات بین‌المللی و کشوری ورزش درصورتی‌که در حین مسابقات ورزشی و انجام نمونه‌گیری‌های مرتبط استفاده از مواد نیروزا در بدن یک ورزشکار به اثبات برسد فرد با محرومیت از مسابقات ورزشی و خطر باطل شدن تمامی افتخارات ورزشی مواجه می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه